Lång tid att starta [LÖST]

Xiph

Lång tid att starta [LÖST]

Inlägg av Xiph »

Jahaja, har precis installerat Gusty Gibbon.
Dock har jag redan stött på lite problem som jag antar har med grafikkortet att göra.

Efter att Grub har dragit igång kommer jag till en svart skärm, och där blir jag kvar i ca 5 minuter innan jag kommer till inloggningsskärmen.
Jag har läst lite på forumet och några av er skriver om att man kan välja "säkert grafikläge". Några sådana alternativ har jag inte erfarat, kanske för att skärmen är svart i just detta tillfälle?

Jag kör på en NC6000 med grafikkortet ATI Radeon 9600 Mobility och använder för tillfället drivrutinen fglrx.
Någon som förstår sig på vad mitt problem kan vara?

EDIT: Kom på nu att alternativet för säkert grafikläge ligger innan uppstart på liveskivan.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
rsajnpr

SV: Lång tid att starta

Inlägg av rsajnpr »

Har samma problem på en NX7000 med Radeon 9200.
Gutsy Gibbon Beta och RC har fungerat perfekt men senaste releasen strular med svart ruta och långsam boot.
När väl systemet, efter ett par minuter eller så (det tar väääldig lång tid),  har bootat upp så verkar grafikkortet fungera som det skall med opengl/3D osv. kan det vara grafikkortet ändå ?
Användarvisningsbild
Fredrik
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Fredrik »

Jag har liknande problem med mitt ATI Radeon Xpress1100.
Efter att sökt runt på nätet ser det ut som om det finns en del med
detta problem på just Gutsy Gibbon, hoppas på nån som kan lösa detta!?
pawel

Inlägg av pawel »

Anluter mig till skaran med långsam boot.

Efter 10-15sek får man fram en svartskärm (istället för Ubuntuloggan med "flytande ljus"), sen står datorn i princip still i 1-1.5min för att åter börja jobba och komma till loginfönster efter det.
Jag laddar  också in vid detta tillfället fglrx-driv och allt funkar klockrent och snabt.

Men vad sysslar den med i booten?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

För att undersöka vad det är som tar så lång tid som kan man tillfälligt stänga av det grafiska boot-läget, se mitt inlägg i den här tråden.
rsajnpr

Inlägg av rsajnpr »

Laddade ner "alternate desktop" CD:n och installerade om alltihop för att se om det skulle bli någon skillnad mot "Live CD" installationen. Visst var det skillnad, nu fungerar det som det skall igen så det måste ha varit nå't skumt med den skiva som jag brände igår. Kan kanske vara värt att prova även om det är trist/besvärligt att installera om allt.
Xiph

Inlägg av Xiph »

ok, skall prova alternate-cd:n har redan installerat om 3 gånger så är lätt värt att installera om igen om det finns en chans att det kan fungera :)

EDIT: att installera med alternate-cd:n löste iaf mitt problem :)

tack
Senast redigerad av 1 Xiph, redigerad totalt 19 gånger.
Allden

Inlägg av Allden »

Hej alla.
Jag kör också nc6000 och ubuntu7.10. Även jag har drabbats av slö uppsart. Men sen funkar inte klockan som den ska heller, har det med hårdvara att göra eller kan det också orsakas av ubuntu? Innan installationen funkade datorn fint med ubuntu 6.xx

Drivrutinen till grafiken vill inte användas och om jag försöker aktivera den så kommer det bara ett meddelande som säger att någonting inte är enabled... så det kanske är drivisarna som gör uppstarten så slö?? Även modemet samma problem. Men tilläggas ska att jag inte haft den uppkopplad mot internet ännu, kanske kan lösa sig då med uppdateringar?

P
ska också prova alternate cdn då...
Senast redigerad av 1 Allden, redigerad totalt 5 gånger.
egunnarca

Inlägg av egunnarca »

Jag hade också problem med seg uppstart. Följande åtgärder gav resultat: Skriv i terminalen sudo gedit /boot/grub/menu.lst. Leta rätt på raden # defoptions=quiet splash. Ta bort quiet splash. Spara filen. Öppna terminalfönstret och skriv sudo upgrade-grub. Starta om. Detta löste i alla fall problemet för mig.
/egunnarca
Allden

Inlägg av Allden »

Jag körde ominstallation med alternate cdn och det fungerade klockrent efter det för mig också!

Det hade dock varit kul att veta vad det var som orsakade den sega uppstarten..?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"