Hur installerar jag Avast Antivirus
Hur installerar jag Avast Antivirus
Står i begrepp att installera Avast: http://www.avast.com/eng/download-avast ... ition.html
Min enkla fråga är hur går jag tillväga??? Ganska ny i Ubuntu och har inte hittat nån guidé. Ska jag ladda ner alla 3 packade filerna (som finns i länken) eller räcker en? Vilken? Vilka komandon använder jag mig av för att installera?
Min enkla fråga är hur går jag tillväga??? Ganska ny i Ubuntu och har inte hittat nån guidé. Ska jag ladda ner alla 3 packade filerna (som finns i länken) eller räcker en? Vilken? Vilka komandon använder jag mig av för att installera?
- PappaBj0rn
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
SV: Hur installerar jag Avast Antivirus
Ta hem deb-filen och kör den skulle jag gissa är allt du behöver göra.
Är den inte körbara från början så är det väl chmod +x filen.deb som gäller.
Är den inte körbara från början så är det väl chmod +x filen.deb som gäller.
Tackar installationen funkar verkar det som!
Tja, nu har jag kört igenom Ubuntu efter virus men Avast hittade inget! Bra ändå att ha ett antivirusprogram med tanke på framtiden. Kanske det dyker upp virus i framtiden som gillar linux och också eftersom jag flyttar filer mellan Linux och Windows. 

Hur går man till väga för att det ska finnas en Ikon för att starta upp avast?
Jag hade gärna viljat ha ikonen under Program-> Internet->Avast
Någon?
Jag hade gärna viljat ha ikonen under Program-> Internet->Avast
Någon?
Suave! Enklast är att fixa en ikon på skrivbordet. Högerklicka på skrivbordet. Välj skapa startare.
namn: Avast kommande: /usr/bin/avastgui ingen bild: där kan du lägga in en bild. Det ska finnas en i: /usr/lib/avast4workstation/share/avast/icons eller hämtar du en på internet
namn: Avast kommande: /usr/bin/avastgui ingen bild: där kan du lägga in en bild. Det ska finnas en i: /usr/lib/avast4workstation/share/avast/icons eller hämtar du en på internet

Super tack för svaret! Ikonen är nu på skrivbordet, men hur klämmer jag nu png filen till Avast?turbo skrev: Suave! Enklast är att fixa en ikon på skrivbordet. Högerklicka på skrivbordet. Välj skapa startare.
namn: Avast kommande: /usr/bin/avastgui ingen bild: där kan du lägga in en bild. Det ska finnas en i: /usr/lib/avast4workstation/share/avast/icons eller hämtar du en på internet![]()
Edit*
*Hmmm...jag såg nu att man kunde välja "Öppna med" (får se om jag får till det)
Senast redigerad av 1 Suave, redigerad totalt 4 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vet inte hur man gör i gnome men lär vara något liknande men i kde gör man...
För att lägga till en ikon i Program-> Internet->Avast gör man så att man går in på
configure panel -> menu -> Edit K Menu sen går man till Internet och väljer New Item (Ctrl + n)
Sen skriver man bara in namn, desc. och i command: /usr/bin/avastgui
Man kan även leta upp en bild och lägga till.
För att lägga till en ikon i Program-> Internet->Avast gör man så att man går in på
configure panel -> menu -> Edit K Menu sen går man till Internet och väljer New Item (Ctrl + n)
Sen skriver man bara in namn, desc. och i command: /usr/bin/avastgui
Man kan även leta upp en bild och lägga till.
Suave! Tja om du går dit som jag sa så kan du ju kopiera iconen: avast-appicon.png och lägga den
i home-mappen. Det är enklast. (jag har en mapp där som heter "bilder" där jag har min). Sedan högerklickar du på avast på skrivbordet och väljer egenskaper. Klicka på fyrkanten till vänser om namn och bläddra dej fram till där du har bilden. Välj bilden ock sedan är det klart.
i home-mappen. Det är enklast. (jag har en mapp där som heter "bilder" där jag har min). Sedan högerklickar du på avast på skrivbordet och väljer egenskaper. Klicka på fyrkanten till vänser om namn och bläddra dej fram till där du har bilden. Välj bilden ock sedan är det klart.

Suave! Om du vill ha det i menyn som ny post gör så här: högerklicka på program> välj redigera menyer> klicka på systemverktyg> tryck på ny post> namn: avast kommando: /usr/bin/avastgui> ingen bild: bläddra till en bild. 

Ok, nu fick jag till det! Fy fan va grymt! tack så mycket!