Hur ska jag göra för att brygga ath0 till eth0 ?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
edika

Hur ska jag göra för att brygga ath0 till eth0 ?

Inlägg av edika »

Har ett litet/stort problem. Saken är den att jag bor på övervåningen och har ingen chans att kunna dra en kabel genom hela huset till mitt rum. Därför har vi använt oss av trådlös förbindelse har funkar jätte bra än så länge då jag har haft laptop. Saken hör till det att jag ska köpa en stationär nu,

Frågan. Eftersom jag får in internet genom interfacet ath0 så skulle jag vilja dela det så att de som kopplar inte sig i min ethernet port ska ha samma ip som jag har och sedan kunna surfa på internet genom min dator skulle man kunna säga. Så min laptop ska mer eller mindre fungera som ett WLAN kort.

Här är en liten skiss

stationär ---> laptop ---->routern --->internet

Hoppas alla har förståt behöver verkligen hjälp. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Hur ska jag göra för att brygga ath0 till eth0 ?

Inlägg av maths57 »

Det låter som om du vill ha din laptop som router. Så här

stationer ---> router/laptop ---> router ---> internet

Då kan du surfa från den stationära genom laptopen. Det verkar som om du har två nätverkskort på laptopen: ett för trådlöst och ett ethernet. Kopplingen mellan den laptopen och den stationära blir ett eget nätverk. I laptopen måste du aktivera forwarding. Jag kommer just nu inte ihåg hur man gör det.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Installera Firestarter och där kan du ställa in den redan  befinlitga brandväggen Iptables, för routing/forwarding. Finns i Synaptic.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Just, Firestarter är bra. Gå också in i System - Nätverk för att ställa in nätverkskorten.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Om du inte vill installera Firestarter så kan man skriva så här om jag kommer ihåg rätt:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

du behöver förmodligen vara root för det.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

KiviE skrev: Om du inte vill installera Firestarter så kan man skriva så här om jag kommer ihåg rätt:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

du behöver förmodligen vara root för det.
Det "bästa" sättet att göra detta är att i en terminal köra
sudo nano /etc/network/if-pre-up.d/ipforward
sedan fylla den med de två raderna
#!/bin/sh
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
spara filen (med ctrl-o) acceptera och avsluta (ctrl-x)
sedan i terminalen skriver du
sudo chmod +x  /etc/network/if-pre-up.d/ipforward

Därefter så har du portforwarding igång (efter omstart, vill du aktivera utan omstart så kan du köra skriptet på en gång med "sudo /etc/network/if-pre-up.d/ipforward" och kolla att det funkar), men det är tyvärr inte samma som bryggning. Skillnaden blir att du t.ex. inte får automatisk vidarekoppling av anrop till dina serverprocesser utan måste ställa in dem i din brandvägg, jag rekommenderar hellre ipforwarding än bryggning eftersom det är lättare att hantera.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"