Nvidia-Settings
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Nvidia-Settings
Hej,
Jag får ej nvidia settings attt funka, när jag öppnar programmet får jag upp ett felmeddelande
"You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server."
När jag testar detta och startar Nvidia settings kommer samma felmeddelande upp igen....
Jag får ej nvidia settings attt funka, när jag öppnar programmet får jag upp ett felmeddelande
"You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server."
När jag testar detta och startar Nvidia settings kommer samma felmeddelande upp igen....
- TForsman
- Kontakt:
SV: Nvidia-Settings
öppna Xorg:
'
leta upp:
Drivers "nv"
el
Drivers "vesa"
eller liknande, sen ska det stå:
Drivers "nvidia"
annars funkar det inte.
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
leta upp:
Drivers "nv"
el
Drivers "vesa"
eller liknande, sen ska det stå:
Drivers "nvidia"
annars funkar det inte.
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
det verkar vara rätt driver... men det funkar ändå inte
Section "Device"
Identifier "Failsafe Device"
Boardname "vesa"
Busid "PCI:6:0:0"
Driver "nvidia"
Screen 0
Option "AddARGBVisuals" "True"
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
Option "NoLogo" "True"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Failsafe Device"
Boardname "vesa"
Busid "PCI:6:0:0"
Driver "nvidia"
Screen 0
Option "NoLogo" "True"
EndSection
Senast redigerad av 1 rewz, redigerad totalt 7 gånger.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag får det inte heller att fungera efter att ha uppgraderat till GG 7.10.
Någon som vet om det ens går att köra nvidia-settings på drivisarna när dom är installerade av Ubuntu självt ?
Dom nya grafiskt konfigurationsverktygen i all ära men nvidia-settings slår dom faktiskt på fingrarna i mitt tycke..
Någon som vet om det ens går att köra nvidia-settings på drivisarna när dom är installerade av Ubuntu självt ?
Dom nya grafiskt konfigurationsverktygen i all ära men nvidia-settings slår dom faktiskt på fingrarna i mitt tycke..
Linux - Bringing back the joy of computing
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Visst ska det funka. Hur ser det ut i System > Administration > hanterare för proprietära drivrutiner?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Nvidia-Settings fungerar inte heller för mig i 7.10. Inget man lider av, men jag saknar att kunna kolla tempen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
har samma problem här.. försökt med rutiner från nvidias hemsida, via envy och via pakethämtaren i buntu, jag lider dock av det då jag inte får mitt tv-out att funka så som jag vill. skiten blir fullscreen över mina två skärmar och lyckas fan inte få det att funka. jag skriker fula ord på tvn, jag försöker fixa i xorg.conf, jag går via ubuntus system settings grej, vid bildskärm, men inget jag gör får saker och ting att fungera, och nu är jag mest vilsen i mina egna tankar.
har även kört direkt från min gamla xorg.conf, som jag kopierade innan jag installerade 710 (istället för 704), men det blir samma problem med den.
jag har inge compiz eller dylikt igång.
det mest irriterande är att nvidia-settings fungerade innan jag försökte installera compiz, när jag gav upp med compiz, och tog bort det, har jag inte längre kunnat starta nvidia-settings.
grymt störande!
kan jag kolla ngnstans ås jag har alla drivrutiner installerade, så det inte bara är något jag lurar mig själv att tro?
börjar hur som helst bli _jävligt_ störande, jag får antingen sitta och ändra storlek manuellt, inte dra fs, för att få ett ungefärligt rätt till tvn i storlek, eller så får jag koppla min windowslaptop till tvn (vilket jag verkligen inte vill, då jag avskyr att använda mig av windows).
snälla snälla snälla, om ngn kommit fram till något?! jag är riktigt jävla desperat
btw, postade jag fel nu ? kollar jag överst så verkar detta vara för 704 och äldre, men hittade ingen motsvarande för 710 :/
har även kört direkt från min gamla xorg.conf, som jag kopierade innan jag installerade 710 (istället för 704), men det blir samma problem med den.
jag har inge compiz eller dylikt igång.
det mest irriterande är att nvidia-settings fungerade innan jag försökte installera compiz, när jag gav upp med compiz, och tog bort det, har jag inte längre kunnat starta nvidia-settings.
grymt störande!
kan jag kolla ngnstans ås jag har alla drivrutiner installerade, så det inte bara är något jag lurar mig själv att tro?
börjar hur som helst bli _jävligt_ störande, jag får antingen sitta och ändra storlek manuellt, inte dra fs, för att få ett ungefärligt rätt till tvn i storlek, eller så får jag koppla min windowslaptop till tvn (vilket jag verkligen inte vill, då jag avskyr att använda mig av windows).
snälla snälla snälla, om ngn kommit fram till något?! jag är riktigt jävla desperat

btw, postade jag fel nu ? kollar jag överst så verkar detta vara för 704 och äldre, men hittade ingen motsvarande för 710 :/
Har du prövat att först avinstallera drivrutinerna med Envy innan du installerar dom?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
oh ja.. har försökt rensa ut allt som har med grafiken att göra innan jag börjar om igen.. :-/
lutar lite åt att bara installera om 710.
itne som att jag hunnit göra så mycket med dne här installationen, och verkar som den blivit fubar på fler stället (när jag pillat runt, ändringar som inte sparas osv, testade lite olika igår), så ska installera om idag, och hoppas på det bästa.
jag hoppas verkligen ngt har blivit fel i själva installationen, för annars har de gjort ngt grovt fel med 710, för detta är fel jag aldrig haft i 704 och då har kunskapsnivån ändå legat på en lägre ribba (även om bara lite
).
tack för hjälpen iaf. jag återkommer om några timmar om det är samma problem
lutar lite åt att bara installera om 710.
itne som att jag hunnit göra så mycket med dne här installationen, och verkar som den blivit fubar på fler stället (när jag pillat runt, ändringar som inte sparas osv, testade lite olika igår), så ska installera om idag, och hoppas på det bästa.
jag hoppas verkligen ngt har blivit fel i själva installationen, för annars har de gjort ngt grovt fel med 710, för detta är fel jag aldrig haft i 704 och då har kunskapsnivån ändå legat på en lägre ribba (även om bara lite

tack för hjälpen iaf. jag återkommer om några timmar om det är samma problem

- Beakon
Ren ominstallation av 7.10 var det bästa jag gjort. Då fungerade allting som det skulle, inkl nvidia-settings och det problem du har.
Uppgraderingen verkar inte vara riktigt 100 i alla lägen.
Uppgraderingen verkar inte vara riktigt 100 i alla lägen.
förra försöket var iofs också en ren installation
bestämde mig efter att jag körde dist-upgrade till 704 att det finns inte en chans i världen att jag gör om det här. uppgraderingarna funkar verkligen inte, man borde överväga att ta bort istället för att skrämma bort folk :-/
nu är saker och ting igång iaf. försöker få det att funka med tv+dator, tvn står igång, har sin egna bid, men kommer inte åt det (?)
sen att video ploppar upp i screen0 när jag kör fs på screen1 är väl ingen höjdare heller, men det ordnar sig säkert..

bestämde mig efter att jag körde dist-upgrade till 704 att det finns inte en chans i världen att jag gör om det här. uppgraderingarna funkar verkligen inte, man borde överväga att ta bort istället för att skrämma bort folk :-/
nu är saker och ting igång iaf. försöker få det att funka med tv+dator, tvn står igång, har sin egna bid, men kommer inte åt det (?)

sen att video ploppar upp i screen0 när jag kör fs på screen1 är väl ingen höjdare heller, men det ordnar sig säkert..

- Beakon
Låter som dom du har TwinView/Xinerama inställningarna aktiverade.
Ska du ha TV:n som just TV output och köra filmer på den separat så är det lämpligaste
att ha dom konfigurerade som "Separate X screen" utan Xinerama.
Ska du ha TV:n som just TV output och köra filmer på den separat så är det lämpligaste
att ha dom konfigurerade som "Separate X screen" utan Xinerama.
nu har jag som separata skärmar, utan xinerama, men! nytt problem då istället, ett problem som jag hade för längesedan en gång också.
mitt skrivbordsunderlägg!
det lägger sig där, först har jag det gamla, det i 1280x1024, ovanpå det har jag det som var tvns innan, det på 800x?.
jag kan inte byta ngt av dem. hur gör jag?
nu kommer förövrigt skärmen upp, jag kommer åt den med muspekare, och jag kan köra fs.
men jag kan inte byta bakgrund! :/
http://90.229.201.141:38509/snapshot2.png
så ser det ut, ni förstår säkert.
säkert ngt uppenbart, men störane som stryk!
edit; vet inte om jag sagt tack ngn gång än, så passar på nu
edit#2; försöker jag mig nu på att trycka igång xinerama igen, så blir min datorskärm svart (allt är där dock, för pekarn anpassar sig beroende på var jag är), tv-bilden är där med skrivbord och allt, men kan inte se menyer och dylikt.
var tvungen att stänga av igen, så, nu är jag igen på dubbelskrivbordet, på screen0
nedan är förövrigt min xorg.conf, om det är någe uppenbart
edit#3; för böveln vad skönt det är när man löser saker och ting själv?! ;-)
fritz@devoras:~/.kde/share/config
rm kdesktop*
..sedan gick det att byta bakgrund. antar att den hakat upp sig ngnstans?
mitt skrivbordsunderlägg!
det lägger sig där, först har jag det gamla, det i 1280x1024, ovanpå det har jag det som var tvns innan, det på 800x?.
jag kan inte byta ngt av dem. hur gör jag?
nu kommer förövrigt skärmen upp, jag kommer åt den med muspekare, och jag kan köra fs.
men jag kan inte byta bakgrund! :/
http://90.229.201.141:38509/snapshot2.png
så ser det ut, ni förstår säkert.
säkert ngt uppenbart, men störane som stryk!
edit; vet inte om jag sagt tack ngn gång än, så passar på nu

edit#2; försöker jag mig nu på att trycka igång xinerama igen, så blir min datorskärm svart (allt är där dock, för pekarn anpassar sig beroende på var jag är), tv-bilden är där med skrivbord och allt, men kan inte se menyer och dylikt.
var tvungen att stänga av igen, så, nu är jag igen på dubbelskrivbordet, på screen0

nedan är förövrigt min xorg.conf, om det är någe uppenbart

Kod: Markera allt
Section "ServerLayout"
# Uncomment if you have a wacom tablet
# InputDevice "stylus" "SendCoreEvents"
# InputDevice "cursor" "SendCoreEvents"
# InputDevice "eraser" "SendCoreEvents"
Identifier "Default Layout"
Screen 0 "Screen0" 0 0
Screen 1 "Screen1" RightOf "Screen0"
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"
EndSection
Section "Files"
EndSection
Section "Module"
Load "glx"
EndSection
Section "ServerFlags"
Option "Xinerama" "0"
# Option "Xinerama" "1"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "stylus"
Driver "wacom"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "eraser"
Driver "wacom"
Option "Type" "eraser"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "cursor"
Driver "wacom"
Option "Type" "cursor"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
HorizSync 30.0 - 70.0
VertRefresh 50.0 - 160.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "Sony SDM-S95D/F/N"
HorizSync 28.0 - 65.0
VertRefresh 57.0 - 63.0
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Monitor1"
VendorName "Unknown"
ModelName "TV-0"
HorizSync 28.0 - 33.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
EndSection
Section "Device"
Identifier "nVidia Corporation G70 [GeForce 7600 GT]"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
BusID "PCI:5:0:0"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce 7600 GT"
Screen 0
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard1"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce 7600 GT"
Screen 1
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "nVidia Corporation G70 [GeForce 7600 GT]"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Videocard0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
# Option "TwinView" "0"
Option "metamodes" "DFP: 1280x1024 +0+0"
EndSection
Section "Screen"
# Removed Option "metamodes" "TV: 1024x768 +0+0"
Identifier "Screen1"
Device "Videocard1"
Monitor "Monitor1"
DefaultDepth 24
# Option "TwinView" "0"
Option "metamodes" "TV: 800x600 +0+0"
EndSection
fritz@devoras:~/.kde/share/config
rm kdesktop*
..sedan gick det att byta bakgrund. antar att den hakat upp sig ngnstans?
Senast redigerad av 1 badabing, redigerad totalt 4 gånger.