Strul med Åtkomst..

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
oom
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Strul med Åtkomst..

Inlägg av oom »

Har satt upp min stationära dator som lite av en ftp-server där jag lagrar saker. Problemet har varit sen jag fick en ny gateway av min ISP så kommer ingen åt min dator utifrån. Jag kommer åt den via dess tilldelade Externa IP när jag är hemma. Men ingen kan ansluta till FTP-servern (testade även lägga upp en COD2-server, samma sak där, jag kan ansluta men ingen annan) Jag hade inga problem med detta innan GW byttes. Vet inte riktigt vilka config-filer som skulle vara av intresse, så jag pejstar inget och väntar lite på svar istälelt.

Tack på förhand.

EDIT: Kan tillägga att jag kör Feisty, inte nån serverversion.
Senast redigerad av 1 oom, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Sork

SV: Strul med Åtkomst..

Inlägg av Sork »

vad har du för ISP. märke på GW och så vidare.

Låter som du måste forwarda portarna i din GW. standard portför FTP är 21 om du inte angett annat i confen.
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Gateway? Det är inte ett modem eller router?
oom

Inlägg av oom »

Förlåt mig, jag var lite otydlig. Det är inte en gateway hemma hos mig, utan min isp (BSNET) bytte hela sitt system för min ort och därmed installerades en ny gateway för hela området. Jag har ingen router då jag har dhcp med så många unika IP-nummer som jag vill ha. Som sagt, det fungerade innan IP-bytet och jag har inte gjort några ändringar på den burken sen dess.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Har du snackat med BSNET om det här? Det kan ju vara någon inställning som dom har ändrat. Släpper dom igenom trafik på porten för FTP?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

maths57 skrev: Har du snackat med BSNET om det här? Det kan ju vara någon inställning som dom har ändrat. Släpper dom igenom trafik på porten för FTP?
Jag håller med. BSNET kan ha bestämt att spärra olika låga portar (t.ex. de under 1024 "för din säkerhet") prova att använda en extern portscanner (jag brukar använda grc's shieldsup) och se om de är spärrade (gröna eller blå).

Om det är så kan du antagligen köra ftp-servern på ett högre portnummer, tex. 21021 eller liknande.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
oom

Inlägg av oom »

Ska testa byta port, men redan nu kan jag säga att jag testade lägga upp en Call of Duty 2-server (standard port 28960) som ingen hittade. Tack för svaren i alla fall.

EDIT: Testade porten 2001 och ingen skillnad. Kom därefter i kontakt med admin för vårat område och han tittade till mina inställningar och hittade att ett filter av misstag hade slagits på i samband med bytet av GW. Så det var fel hos ISP :)

Tack för hjälpen alla!
Senast redigerad av 1 oom, redigerad totalt 5 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"