Sorry för lång rubrik men jag ville försöka få med vad det gällde. OK, jag är nybörjare på Ubuntu (linux överhuvudtaget) och har precis installerat Gutsy. Först fick jag skrivbordseffekterna att fungera utan problem. Sen installerade jag nåt inställningsprogram för compiz fusion, kom inte ihåg vad det hette, för att få igång fler effekter men alla funkade inte. Men det var inget jag brydde mig om.
Men när jag försökte få igång tv-ut (hittade ingen inställning jag kunde välja en andra skärm på, det var skuggat i bildskärmsinställningarna) så installerade jag ati drivarna med hjälp av Envy. Då slutade skrivbordseffekterna att fungera. Jag minns tyvärr inte vad jag får för felmeddelande när jag försöker få igång dem igen, men en gång hängde sig datorn.
Nu får jag iallafall igång tv-ut via atis kontrollpanel. Men det stör mig lite att jag måste gå in där för att få igång tv-ut varje gång (jag måste ändra upplösningen till 1024x768 för att det ska funka)
Så nu till frågan, hur får jag tv-ut att fungera på ett smidigt sätt (jag vill kunna surfa på min tv alltså ha en klonad bild av min bildskärm på tv:n men även visa helskärmsvideo på tv:n medan jag kan göra andra saker på datorskärmen) samtidigt som skrivbordseffekterna?
/Johan
EDIT:
Har en Dell Inspiron 6000 med Ati Radeon Mobility X300 grafikkort.
Gutsy + Envy + Ati + dubbla skärmar + desktop effects
Gutsy + Envy + Ati + dubbla skärmar + desktop effects
Senast redigerad av 1 overhard, redigerad totalt 31 gånger.