Efter att jag lyckats flyttat /home katalogen till en egen partition så försvann alla skrivbords inställningar.
Det jag syftar på är bakrunden och ikonerna på panelen dessutom så försvan mitt konto i firefox vilket är tråkigast.
Är det någon som vet om jag kan hitta på de gamla inställningarna eller är jag tvungen att börja om ifrån början? MVH jonas
Skrivbords inställningarna har försvunnigt
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har egentligen ingen aning, men jag antar att du testat att starta om datorn efter detta?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Gjorde du det enligt länken nedan så finns det en möjlighet att backa tillbaka dvs. återställa /home i originalplatsen.
jo det har jag gjort.jag antar att du testat att starta om datorn efter detta?
jag har kollat backup filerna som jag gjorde men dom stämmer överens med dom filer som jag flyttade över till den nya partitionen, så jag funderarde på om det är någon inställning som ska göras så den letar i den nya sökvägen i stället för den gamla, eller är jag helt ute och cyklar?petri0 skrev:Gjorde du det enligt länken nedan så finns det en möjlighet att backa tillbaka dvs. återställa /home i originalplatsen.
Detta ovan är från länken i min sig som dock visade sig vara en aning bruten tidigare. Har du följt guiden eller fixat allting själv? Citatet ovan visar hur du specifierar dne nya /home som /homeNext, we're going to specify to use the new home partition as /home:
sudo cp /old/etc/fstab /old/etc/fstab_backup
sudo nano /old/etc/fstab
You'll then be taken to the nano text editor. Add in this line:
/dev/hda7 /home ext3 nodev,nosuid 0 2
Then save (Control-X), confirm (Y), and exit (Enter)
After you reboot, you should be now using your new /home partition.

dev//hda7 måste givetvis vara den som du har din /home på
Jo jag har fått det att fungera så långt,dev//hda7 måste givetvis vara den som du har din /home på
och jag använde guiden som du läkar till, men det som är så konstigt är att /home mappens inehåll är en ren kopia på backup mappen men endå så följde inte inställningarna med.