Långsam filöverföring
Långsam filöverföring
Jag har upptäckt att det går extremt långsamt att skicka och ta imot bilder både via pidgin och amsn.
Undrar om det "ska" vara så eller om det går att lösa.. jobbigt att skicka och ta imot i 3-5 KB/s
/mauel
Undrar om det "ska" vara så eller om det går att lösa.. jobbigt att skicka och ta imot i 3-5 KB/s
/mauel
SV: Långsam filöverföring
Finns inget stöd för P2P-anslutningar i pidgin. (än)
det har väl inte kommit än eller?
det har väl inte kommit än eller?
Nej tyvärr har inte Pidgin det (ännu). Men aMSN ska fungera rätt bra. Jag har legat på runt 60 KB/s som max, vilket får anses som dugligt gällande detta.
Gäller det bara denna kontakt eller har du prövat att ta emot filer från andra med?
Gäller det bara denna kontakt eller har du prövat att ta emot filer från andra med?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
har skickat och tagit emot filer från datorn på övervåningen med både amsn och pidgin.. går segare än 0.25 mbit.. och jag har 24 

pidgin går segt, kommer inte över 5 kb/s när det gäller skicka filer där över.
är det något du vill skicka till nån väl, så kolla denna sidan.
http://www.speedyshare.com/
är det något du vill skicka till nån väl, så kolla denna sidan.
http://www.speedyshare.com/
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Konstigt att det är så stora variatoner från gång till gång.
Igår tex, kunde jag ta emot från person A med någorlunda hastighet. Men skicka till samma person gick inte: det gick med snigelfart och avbröts hela tiden.
Jag brukar skicka bilder till folk och har märkt att en storlek på 150kb är vad som brukar funka, blir bilderna större avbryts överföringen oftast efter en kort stund.
Igår tex, kunde jag ta emot från person A med någorlunda hastighet. Men skicka till samma person gick inte: det gick med snigelfart och avbröts hela tiden.
Jag brukar skicka bilder till folk och har märkt att en storlek på 150kb är vad som brukar funka, blir bilderna större avbryts överföringen oftast efter en kort stund.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Någon som vet om P2P är på gång till pidgin? och ifall det kommer snart
Jobbigt att behöva vänta flera minuter på en bild etc.

Jobbigt att behöva vänta flera minuter på en bild etc.
anledningen att det går så segt att överföra saker över MSN via 3e parts program som pidgin är att MSN är ett propeitärt protocol från vår käre bill i redmont. Filöverföringen finns därför inte dokumenterad och funkar kasst. förutom på M$ egen klient. andvänd ICQ istället.
fast det är väl bara vi oldtimers som vet vad ICQ är. har faktiskt fått frågan "vad e ICQ?" MASSOR av gånger. ännu bättre är IRC
man kan överföra filer där med via DCC.
Så övertala alla dina vänner att överge MSN och använda ICQ. finns bra klienter som fixar båda protokollen på de flesta platformar.
Windows: Miranda IM
Linux: Pidgin, ETC
OSX: adium
fast det är väl bara vi oldtimers som vet vad ICQ är. har faktiskt fått frågan "vad e ICQ?" MASSOR av gånger. ännu bättre är IRC

Så övertala alla dina vänner att överge MSN och använda ICQ. finns bra klienter som fixar båda protokollen på de flesta platformar.
Windows: Miranda IM
Linux: Pidgin, ETC
OSX: adium
Gotus sum, Cave cornua
Jag har aMSN. Kör filöverföring (P2P) via port 1862(samma som man connectar till via chatt?)
Ligger på 2mb/sec...
DCC är väl bara ett annat ord för P2P?
Ligger på 2mb/sec...
DCC är väl bara ett annat ord för P2P?
Senast redigerad av 1 stv, redigerad totalt 2 gånger.
mjo det kanske... fast i de här sammanhangen är ju DCC gammalt som gatan. fast det funkar ju. lite som unix... har funnits sen 70 talet och funkar idag felfritt (nästan), jämfört med windows....
IRC fanns ju redan innan internet blev grafiskt.
IRC fanns ju redan innan internet blev grafiskt.
Gotus sum, Cave cornua
ICQ är gammalt och primitivt.
Det finns protokoll som är bättre än det och framför allt med uppdaterat.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6325.0.html

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6325.0.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- kejlsn
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Pidgin går riktigt segt för mig, runt 5kb/s.
Detta är enda anledningen till att jag använder aMSN. Där har jag alltid hastigheter på runt 400kb/s både till och från mig.
Detta är enda anledningen till att jag använder aMSN. Där har jag alltid hastigheter på runt 400kb/s både till och från mig.
Hellre ett missförstått geni, än en glasklar idiot.