Jag har 2 problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Har suttit en bra stund nu och pillat med detta med hjälp av diverse guider.
1. Ändra rättigheter så att jag kan skriva på min andra ext3 disk. När jag lägger in något med "dra o släpp" metoden (det går inte att kopiera-->klistra in) så står det att jag inte har rättigheter till att göra det.
2. Montera mina NTFS diskar. Har följt dom guiderna som jag hittat men det går inte ändå. Får följande fel medelande: "Mount: endast root kan montera /dev/hdg1 på /media/Gröjs2".
Min /etc/fstab ser ut såhär:
proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/hdc1 :
UUID=7d836901-0803-45d4-ad4c-ad5ad3752362 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/hdc5 :
UUID=d331de9a-8175-4e31-984e-d789e48aa502 none swap sw 0 0
/dev/hdb /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec 0 0
/dev/hdg1 /media/Gröjs2 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 1
/dev/hdd1 /media/Gröjs1 ext3 defaults 0 0
/dev/hdh1 /media/Gröjs3 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 1
/dev/hde1 /media/Gröjs4 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 1
Tack för hjälpen!
HDD problem i 7.10
SV: HDD problem i 7.10
1. sudo chown -R användare /din/mapp T.ex: sudo chown -R krullibull /media/Gröjs2
2. Försöker du montera själv eftersom du får upp meddelandet om att du saknar rättigheter? Isf lär du lägga till sudo innan kommandot, t.ex: sudo mount /dev/hdg1 /media/Gröjs2
2. Försöker du montera själv eftersom du får upp meddelandet om att du saknar rättigheter? Isf lär du lägga till sudo innan kommandot, t.ex: sudo mount /dev/hdg1 /media/Gröjs2
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Det första problemet är löst, men dom där ntfs diskarna vill sig inte. Har pröva allt jag har hittat. ändrat om i fstab och försökt force mounta dom. Har aven försökt montera med ntfs-3g men det vill sig inte. Vilket namn jag än skriver in på diskarna så kommer det: "X innehåller ett ogiltigt tecken. du måste använda ett enkelt namn, och inte en katalog". Har lyckats komma förbi det 1 gång, men då var det nått med monteringen som strulade istället. Hade det inte vart för att det låg saker på dom så hade jag formaterat om dom för länge sedan.
Pröva med Grojs och inte Gröjs? Eller annat som bara innehåller tecken från A till Z.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Det är det jag har gjort. jag har prövat att skriva allt möjligt men det funkar inte. Kan det ha att göra med att diskarna hette gröjs i windows? Jag ser diskarna i filbläddraren, men det går inte att montera dom.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det kan ha med det att göra. Vad ger sudo fdisk -l? Det finns ett program ntfslabel som kan sätta om labeln. Har du data du inte vill bli av med rekomenderar jag en backup innan du skriver på disken...krullibull skrev: Det är det jag har gjort. jag har prövat att skriva allt möjligt men det funkar inte. Kan det ha att göra med att diskarna hette gröjs i windows? Jag ser diskarna i filbläddraren, men det går inte att montera dom.
Du har inte möjligtvis dualboot så att du kan byta namn med windows?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome