Att installera spel
Att installera spel
Jag har tagit hem 2 st spel (World of Padman och ioQuake3)
Det ligger nu 2 filer på mitt skrivbord, den ena heter: worldofpadman.run och den andra heter ioquake3-1.34-rc3.run - Hur går jag tillväga för att installera dessa? Det duger ju inte att bara dubbelklicka på dem.. Hjälp nån?
Det ligger nu 2 filer på mitt skrivbord, den ena heter: worldofpadman.run och den andra heter ioquake3-1.34-rc3.run - Hur går jag tillväga för att installera dessa? Det duger ju inte att bara dubbelklicka på dem.. Hjälp nån?
// CS is Half Life || Q3 is a Life Style \\
SV: Att installera spel
Kan det kanske vara så att jag ska skriva följande i terminalen: sh /usr/local/games/quake3/worldofpadman.run eller nåt liknande?
Senast redigerad av 1 preat, redigerad totalt 4 gånger.
// CS is Half Life || Q3 is a Life Style \\
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har aldrig sett en .run fil, fick du inte en INSTALL-fil eller ett .tar.gz arkiv?
Men du kan alltid testa:
Men du kan alltid testa:
Kod: Markera allt
sudo chmod a-x filnamnet.run
sudo sh filnamnet.run
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Bläddra till filen och högerklicka->egenskaper väl att tillåta att filen körs som ett program under rättigheter. Sen tror jag bara det skall vara o dubbelklicka på den.
Abusus non tollit usum
-
Jag har samma problem. Har gjort så som zero skriver, men det funkar inte ändå. Det händer ingenting när jag trycker på den. Dock är det en .package fil men det borde väl inte vara så stor skillnad eller?
Senast redigerad av 1 krullibull, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Testa att skriva:krullibull skrev: Jag har samma problem. Har gjort så som zero skriver, men det funkar inte ändå. Det händer ingenting när jag trycker på den. Dock är det en .package fil men det borde väl inte vara så stor skillnad eller?
cd ~/Desktop
./NAMN.package
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
Det hjälper inte, står bara att katalogen eller filen finns inte.
Du måste ha rättigheter för World Of Padman: sudo ./worldofpadman.run
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Oj. gjorde ett litet misstag här
. My bad sry.
K. nu tar vi detta från början.
Jag har ett styck spel som jag inte vet hur jag ska installera. Det är spelet Vdrift som kommer som ett .package. Det ska bara vara att höger klicka på det och välja kör som program och sen dubbelklicka, välja "kör" så ska installationen hoppa igång. Problemet är bara att det händer ingenting.
Det är säkert inget stort problem, men har man bara haft linux i under en vecka så...

K. nu tar vi detta från början.
Jag har ett styck spel som jag inte vet hur jag ska installera. Det är spelet Vdrift som kommer som ett .package. Det ska bara vara att höger klicka på det och välja kör som program och sen dubbelklicka, välja "kör" så ska installationen hoppa igång. Problemet är bara att det händer ingenting.
Det är säkert inget stort problem, men har man bara haft linux i under en vecka så...
Högerklicka och välj egenskaper, sedan flicken rättigheter. Är den förbockad där så den är körbar?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Det är just det som är problemet. Den är förbockad, jag dubbelklickar på den. Det kommer upp en ruta med: "Kör i terminal" "Visa" "Avbryt" och "Kör". Jag trycker på "kör". Rutan försvinner, men det händer ingenting 

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
I terminal:krullibull skrev: Det är just det som är problemet. Den är förbockad, jag dubbelklickar på den. Det kommer upp en ruta med: "Kör i terminal" "Visa" "Avbryt" och "Kör". Jag trycker på "kör". Rutan försvinner, men det händer ingenting![]()
Kod: Markera allt
Desktop/vdrift.package
det kanske kan hjälpa dig på vägen.