..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
upnorth skrev:
Var ett bra tag sedan jag läste språk och efter att ha kollat på film utan undertext sedan början på vårterminen har jag plockat upp en hel del som jag skulle vilja ha "på papper" Filosofin är jag mest nyfiken på, har aldrig läst något sådant. Psykologi snackade jag ju om också, men det verkar mest ha med metoder att hjälpa personer igenom diverse svårigheter att göra, och det är lite för konkret för min smak just nu...
Efter hoppat av rymdingenjör på LTU så började jag läsa Psykologi A på Göteborgs Universitet. Det är det bästa jag gjort (träffade bland annat min fru där) för det var verkligen så intressant ämne. Det var inte alls konkreta metoder för att hjälpa människor med psykiska problem. Vi läste hur hjärnan funkar i psykobiologi, om strukturen på mänskligt tänkande i kognitiv psykolgi (hur minnet funkar mm). Nu var detta på GU, så kanske funkar lite annurlunda i Luleå men jag anser att den kursen borde finnas med på kurser som alla människor borde läsa. De kurser som går på universitet brukar vara inriktad för forskning och inte för att bli Psykolog. Sådana kurser finns i stället på Psykolog programmet.
//Lobo
Senast redigerad av 1 Lobo, redigerad totalt 2 gånger.
Var ett bra tag sedan jag läste språk och efter att ha kollat på film utan undertext sedan början på vårterminen har jag plockat upp en hel del som jag skulle vilja ha "på papper" Filosofin är jag mest nyfiken på, har aldrig läst något sådant. Psykologi snackade jag ju om också, men det verkar mest ha med metoder att hjälpa personer igenom diverse svårigheter att göra, och det är lite för konkret för min smak just nu...
Efter hoppat av rymdingenjör på LTU så började jag läsa Psykologi A på Göteborgs Universitet. Det är det bästa jag gjort (träffade bland annat min fru där) för det var verkligen så intressant ämne. Det var inte alls konkreta metoder för att hjälpa människor med psykiska problem. Vi läste hur hjärnan funkar i psykobiologi, om strukturen på mänskligt tänkande i kognitiv psykolgi (hur minnet funkar mm). Nu var detta på GU, så kanske funkar lite annurlunda i Luleå men jag anser att den kursen borde finnas med på kurser som alla människor borde läsa. De kurser som går på universitet brukar vara inriktad för forskning och inte för att bli Psykolog. Sådana kurser finns i stället på Psykolog programmet.
//Lobo
Hehe, där satte du dit mig
Jag har inte sökt några kurser än, men jag får väl ge psykologi en chans, verkar rätt tung dock. Har alltid varit kass på biologi , förhoppningsvis är det intressant nog ändå!
Jag har inte sökt några kurser än, men jag får väl ge psykologi en chans, verkar rätt tung dock. Har alltid varit kass på biologi , förhoppningsvis är det intressant nog ändå!
Det tycker jag (att du ska ge psykologi en chans alltså)
Gjorde ett inlägg tidigare i tråden om mina erfarenheter av Luleå, plugg och liknande men efter jag hade skrivit ett lågnt svar så kom jag åt "backspace" och mitt inlägg försvann.
//Lobo
*Edit* Frugan tillägger att man inte behöver några biologikunskaper för att läsa Pskykolgisk Biologi
Senast redigerad av 1 Lobo, redigerad totalt 2 gånger.
Det är en konstig norm att man måste plugga idag för att få ett jobb. Man ska absolut inte plugga för att man ska eller för att nån annan har sånna krav på en. Däremot kan jag säga att har man väl börjat så ÄR det värt allt slit! Jag exjobbar nu och har läst civ. ing kommunikations- och transportsystem från LiTH med IT-inriktning. De första åren är kurserna svåra, för att de ska vara det för civilingenjörer. Försök hitta en studieteknik som passar dig och upp med hakan, man använder inte alla tråkiga kurser man har läst! Det är nog mest ett kvitto på att man kan lära sig svåra saker på kort tid. Civilingenjörsutbildningar är breda och jag är säker på att du kan hitta ett område som passar dig. Säger man att man har pluggat data/IT idag så viftas det frenetiskt med visitkort. Konjunkturen svänger visserligen men den hinner säkert svänga ner och upp lagom tills du är klar
Men ta ett brake ut och res eller nåt, så kommer du nog på hur du vill göra. Lycka till!