Hur tar man bort 7.10?

Användarvisningsbild
matzas

Hur tar man bort 7.10?

Inlägg av matzas »

Hej

Jag har uppgraderat till 7.10 och vill nu ta bort uppgraderingen så att Feisty blir kvar. 
Alldeles för mycket buggar i Gutsy.

Hur gör jag det?
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Hur tar man bort 7.10?

Inlägg av christer »

Spara åtminstone allt synligt i ditt Home.
Formatera och ladda in Ubuntu 7.10. Alla gamla inställningar och
buggiga ändringar försvinner.  Det är liksom att börja om, men man behöver inte
upprepa alla gamla misstag. Home kan du ta hem tillbaka.
Gamla e:mail, Bookmarks och adresser i Evolution försvinner.
Det blir dessutom en övning som är bra att kunna då du skall installera Ubuntu åt någon vän.
Skulle inte rekommendera Ubuntu 7.04 det är i alla fall ett steg bakåt med massor av filer som
vill bli uppdaterade innan du kan läsa att systemet är up-to-date
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det som buggar i 7.10?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

christer skrev: Spara åtminstone allt synligt i ditt Home.
Formatera och ladda in Ubuntu 7.10. Alla gamla inställningar och
buggiga ändringar försvinner.  Det är liksom att börja om, men man behöver inte
upprepa alla gamla misstag. Home kan du ta hem tillbaka.
Gamla e:mail, Bookmarks och adresser i Evolution försvinner.
Det blir dessutom en övning som är bra att kunna då du skall installera Ubuntu åt någon vän.
Skulle inte rekommendera Ubuntu 7.04 det är i alla fall ett steg bakåt med massor av filer som
vill bli uppdaterade innan du kan läsa att systemet är up-to-date
Förutsatt att Home ligger på en egen partition, måste tilläggas.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Hund skrev: Vad är det som buggar i 7.10?
Drivrutinen till nätverkskortet Agere et131x fungerar inget vidare i Gutsy. Det är anledningen till att jag fortfarande kör Feisty.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/150515
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

OK. Så det går inte att rulla tillbaka uppgraderingen?
Bara att formatera om alltså...
Tja, det har man ju gjort förut i Ubuntu.

Det som buggar är främst det trådlösa nätverket.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18491.0.html

Hastigheten är låg, om jag alls kopplas upp. Dessutom måste jag logga in manuellt med  wep-uppgifterna om jag alls vill komma ut.

De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

hey!
hur fomaterar om ( för lat för RTFM push ups..)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

matzas skrev: OK. Så det går inte att rulla tillbaka uppgraderingen?
Bara att formatera om alltså...
Tja, det har man ju gjort förut i Ubuntu.

Det som buggar är främst det trådlösa nätverket.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18491.0.html

Hastigheten är låg, om jag alls kopplas upp. Dessutom måste jag logga in manuellt med  wep-uppgifterna om jag alls vill komma ut.
Japp, du får installera om. Det är snabbt gjort dock. :)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

När du har fått önskad Ubuntu version Live med CD:n, så fortsätter du med install.
Och snabbt kommer du till partitionsprogrammet gpartition eller vad det hette.
Partitionerna bör göras manuellt. De partitioner, som kryssas för formateras om så att alla
gamla lyckade och mindre lyckade inställningar försvinner.

För mig har det varit svårt att verkligen veta vad som är en root partition och vad som är en Home.
De är märkta för dåligt. Home behöver man ju inte röra, de bevaras ju då. De gamla Home med ikoner och allt bevaras.
Det händer att inonerna man har på skrivbordet inte reagerar. De tas bort och hämtas pånytt.

Home på skild partition rekommenderar jag inte. Vid en större uppgradering kan Home bli svåråtkomligt.

Ompartitionen inte görs manuellt utan som Ubuntu rekommenderar, då  försvinner allt från hårdskivan och Ubuntu installeras
ensam på den. Home får ingen egen partition.

Partitioneringen är krånglig att studera sig till. Det är enklare att samtidigt få experimentera.
Att ändra storleken på en Windowspartition kan vara besvärligt. Linuxpartitionerna kan tas bort och
man kan börja om och på så sätt få dem som man önskar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

christer skrev: När du har fått önskad Ubuntu version Live med CD:n, så fortsätter du med install.
Och snabbt kommer du till partitionsprogrammet gpartition eller vad det hette.
Partitionerna bör göras manuellt. De partitioner, som kryssas för formateras om så att alla
gamla lyckade och mindre lyckade inställningar försvinner.

För mig har det varit svårt att verkligen veta vad som är en root partition och vad som är en Home.
De är märkta för dåligt. Home behöver man ju inte röra, de bevaras ju då. De gamla Home med ikoner och allt bevaras.
Det händer att inonerna man har på skrivbordet inte reagerar. De tas bort och hämtas pånytt.

Home på skild partition rekommenderar jag inte. Vid en större uppgradering kan Home bli svåråtkomligt.

Ompartitionen inte görs manuellt utan som Ubuntu rekommenderar, då  försvinner allt från hårdskivan och Ubuntu installeras
ensam på den. Home får ingen egen partition.

Partitioneringen är krånglig att studera sig till. Det är enklare att samtidigt få experimentera.
Att ändra storleken på en Windowspartition kan vara besvärligt. Linuxpartitionerna kan tas bort och
man kan börja om och på så sätt få dem som man önskar.

Home på en egen partition är att rekomendera. Installerar man om systemet så slipper man ta backup.
Min gamla systemdisk är på 200 GB, tänk viket skå det skulle bli att ta backup på 90% av innehållet. ;) Men som tur är så har jag /home på en egen partition.
Att /home skulle bli svårtåtkomligt förstår jag inte? Det får du gärna utveckla.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Home utan egen partition blir orört om man uppdaterar Ubuntu med System, Update Manager.
Home försvinner utan egen partition om man uppdaterar från CD och formaterar.

Home på egen partition märker man normalt inte. Det skall väl vara så.
Har du tröttnat på alla inställningar och ändringar och uppdaterar Ubuntu från CD:n.
Avser nu en hårdare uppdatering med formatering ( tömning ) av den del (partition) där
gamla Ubuntu finns. Allt gammalt kommer nu att ersättas med nytt. När du öppnar Home är det
tomt eller splitternytt. Gamla Home finns på en annan partition (sin egen ursprungliga),
som nu visas med en egen låda. Du skall klicka dig dit om du skall utföra något.
Det kanske behövs en link från Home till gamla Home.
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jag har Home på en egen partition, ja på en egen disk. Men uppgraderingen till Gutsy borde ha medfört att inställningarna i Home också ändrats, därför finns det väl risk att det kan bli lite skumma resultat om jag bara skulle behålla Home orört. Borde jag inte behöva formatera om också Home, eller skapa en ny Home partition?   
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

matzas skrev: Jag har Home på en egen partition, ja på en egen disk. Men uppgraderingen till Gutsy borde ha medfört att inställningarna i Home också ändrats, därför finns det väl risk att det kan bli lite skumma resultat om jag bara skulle behålla Home orört. Borde jag inte behöva formatera om också Home, eller skapa en ny Home partition?   
Inställningar för program etc kan du spara. Skulle något program krångla är det ju bara att du nollställer det. :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

formattering på linux är är alltså mkfs ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nu har jag aldrig pysslat med sådant via terminalen, men jag antar mkfs är en akronym för makefilystem.
Det finns ju grafiska verktyg för dessa ändamål; Gparted, som ä väldigt bra.

Men ska du formatera din home-partition så lär du installera om Ubuntu. Ubuntu gillar nog inte att du tar h*ns home-partition. :)
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jag lyckade faktiskt skriva över /home tidigare när jag satt och fipplade med monteringspunkterna. Ubuntu fungerade extremt dåligt efter det.  :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

matzas skrev: Jag har Home på en egen partition, ja på en egen disk. Men uppgraderingen till Gutsy borde ha medfört att inställningarna i Home också ändrats, därför finns det väl risk att det kan bli lite skumma resultat om jag bara skulle behålla Home orört. Borde jag inte behöva formatera om också Home, eller skapa en ny Home partition?   
Det ska vara möjligt att byta mellan olika linuxdistrobutioner med samma home, saknas somliga inställningar så ska de inställningarna skapas från default (precis som det gör första gången man kör ett program), finns inställningar som inte används ska de ignoreras och finns det inställningar som inte stämmer ska de oxå ignoreras.

Tyvärr kan all mjukvara innehålla buggar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Om du tar bort Ubuntu 7.10, måste du få något annat istället.
Om du hade Vista från början, så är det bara att ladda in det pånytt.

Min datorhandlare rekommenderade gparted. Gparted klarar av att partitionera för
en Linux-version. Har för mig att det inte lyckas att partitionera för ett Windows system
med gparted. Kunde tyvärr inte öka eller minska på Windowspartitionen.

Med PartitionMagic skall du kunna få hela hårddisken för din Windows version utan att
förstöra ett redan installerat Windows.

Ett sätt att inte behöva se så mycket av Ubuntu är att i Terminalrutan skriva sudo gedit /boot/grub/menu.lst
och lägga # framför alla rader utom för det önskade Windows, som nu blir enda alternativet.
En rad med time kan också göras kortare så att inte någon onödig väntan på val av OS behöver göras.

Naturligtvis kan man också montera en ny och eller en till hårddisk i datorn.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"