Hej.
Hoppas denna fråga inte debaterats till döds, men tänkte det är lika bra jag frågar innan jag går och köper någon ny hårdvara...
Så här är det.
Jag har en trådlös router, en dlink dir-655. Funkar kanon med min windowsdator, och funkar även med TP-koppling med min Ubuntu-burk. Frågan är huruvida det är möjligt att köra även Ubuntu trådlöst? Till windowsburken kör jag en D-link rangebooster usb historia. (osäker vad den heter exakt, strunt samma)
Frågan är: finns det något trådlöst (USB) kort att köpa som fixar att ansluta till min router från min Ubuntudator? Det behöver inte vara det allra snabbaste nödvändigtvis, fast det är ju ett plus. Och finns det någon guide hur jag konfigurerar det?
Hoppas det är tillräcklig information.
Tack på förhand.
/Etum
Trådlöst nätverk
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Trådlöst nätverk
Visst fungerar Wlan i ubuntu
. Vad du har för router har inte ngn som helst betydelse i sammanhanget utan enbart vad det är för ngt nätverkskort du pluggar i datorn.
Generellt skulle jag nog säga leta upp ngt du kan tänka dig att köpa o googla sen för o se om det funkar rakt av eller om det kräver lite pill.
Gjorde en sökning på usb och wlan då jag inte har testat detta och fick fram att det fanns de som fanns stöd för.

Generellt skulle jag nog säga leta upp ngt du kan tänka dig att köpa o googla sen för o se om det funkar rakt av eller om det kräver lite pill.
Gjorde en sökning på usb och wlan då jag inte har testat detta och fick fram att det fanns de som fanns stöd för.