Problem med Dualview och Nvidia i Gutsy!

stv

Problem med Dualview och Nvidia i Gutsy!

Inlägg av stv »

Problem;
Får inte dualview att fungera.

Har:
Nvidia 7950GT, 22", Projektor, Plasma, Onkyo Reciver.

Jag använder mig av tre(läsa två) skärmar. (dvs, jag kommer bara vilja ha 2 outputs samtidigt)
Skärm1: Samsung LCD 226BW, Primär, 1680x1050
Skärm2: Thomson Plasma, Sekundär, 1280x720
Skärm3: Panasonic AX200, Sekundär, 1280x720

Men det är kopplat på detta vis;
Primär; DVI(PC) -> DVI(Skärm)
Sekundär; DVI(PC) -> HDMI(Reciver)

Recivern är sedan kopplad till projektor via HDMI, och Plasma via Komponent.
Vill ha Dualview, dvs primära skärmen ska vara precis som den är(1680x1050), sekundära ska vara en annan upplösning(1280x720) och sekundära bildskärmen ska mestadels användas till att kolla på filmer/bildspel osv. Undertiden man kollar på en film ska jag på primära kunna, låtsäga sitta och knacka i terminalen.

I windows gick detta, så hårdvarumässigt fel är det inte!

Jag har fått till det så att jag kan ha bild på både projektorn och skärmen. Men då fick jag panorera på min primära skärm eftersom dess upplösning var större än den "utbyggda" skärmen. (Kändes som det var zoom på primära skärmen, vilket det inte var...)

Börjar bli desperat, kanske finns någon guru som sitter med samma setup som mig(eller snarlik) och kan hjälpa?
Eller du behöver inte sitta med samma setup, bara du kan hjälpa ;)
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Problem med Dualview och Nvidia i Gutsy!

Inlägg av Beakon »

Hur har du satt upp skärmarna ?
Jag kör olika upplösningar (1920x1440 resp 800x600) utan problem.
Ingen Xinerama eller TwinView aktiverad dock, har du det påslaget så kan det nog vara där felet ligger.
Du ska köra med "Seperate X Screen" aktiverat under nvidia-settings men ingenting annat därunder.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
stv

Inlägg av stv »

Under X Server display configuration;
Om jag har som du sa, Separate X Screen så kan jag/hittar jag bara min LCDskärm(22").

edit1; Okay, uppdaterade mina skärmar, fick då upp min reciver, och ställde in den upplösningen jag ville ha;

ERROR: Unable to remove old X config backup file '/etc/X11/xorg.conf.backup'.

edit2; Fixade det, var bara att jag inte kunde skriva i den mappen. Men nu kan jag det, dock spars inte confen jag sparar.

Utan onkyo är "diable" nästa gång jag går in och kollar...

edit3;
Sådär!
Tror jag löst problemet ;) (med din hjälp :P)

Tack! tack och tack! :D
Senast redigerad av 1 stv, redigerad totalt 31 gånger.
stv

Inlägg av stv »

Okay, stötte på några småproblem som du kanske har lösningen till?

När jag startar en film i VLC, vill jag att den ska köra filmen på projektorn(dvs bildskärm 1) (inte 0 som den gör nu)
(har testat byta output läge till bildskärm 1 i VLC, men det funkade inte)
edit; Kommit på en temporär lösning, starta filmen på skärmen som ska användas...

Kan inte flytta fönstren på bildskärm 1 (projektorN) för jag har inga ramar...
går det att köra compiz på båda skärmar?
edit; LÖST, var bara sätta igång compiz på bildskärm nr2

Är det så att VLC/ubuntu är dålig/t på att hantera 720p material?
Jag tycker mig själv se "videotearing"(heter det så?) när bilden panorerar eller om bilden rör sig mycket/kameran rör sig mycket.

Vilket det inte var i windows(använde VLC där...)
Senast redigerad av 1 stv, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Du ska köra "sudo nvidia-settings" för att få kunna skriva och spara på rätt sätt.

Output inställningarna i VLC fungerar inte, jag har bråkat med dom hur länge som helst och dels frågat själv
på VLC:s forum och del sett andra fråga där och ingen har fått det att fungera/svar på sina frågor.

Jag tror det är till att starta på den skärmen som gäller, jag har alltid gjort så iafl.
Det är ju just två separata skärmar och hanteras därefter, av samma anledning kan du inte
flytta fönster mellan dom.

I VLC under windows verkar det som om inte filmerna kodas av helt rätt i alla lägen om man ska hårddra det.
Prio verkar vara lagt på att koda av dom och få dom att spela i första hand och sedan i andra hand att göra det
på rätt sätt med rätt output. Kunde själv köra HD material utan några som helst problem i Win men i LInux så tar det nästan tvärstop. Däremot är bildkvalitén flera gånger högre i Linux.

Om det ligger I VLC, VLC:s samspel med drivrutiner eller drivrutinerna ska jag låta vara osagt.
Bild
stv

Inlägg av stv »

Tackar för lite uträtning av frågetecken!
Dock tråkiga nyheter i stortsett hela vägen :)
Hoppas dom "löser" uppspelningen av HD-material inom sin framtid.

För om man jämför med låtsäga en HTPC, så är min PC kraftigare, så det är ju inte fel/för dålig hårdvara. Mjukvaran måste det vara, men som du säger, frågan är om det är VLC eller drivisarna. I vilket fall hoppas jag på en update.

Ingen annan som testat någon annan spelare som klarar hdmaterial(bättre) *håller tummarna i hopp om att det är "fel" på VLC*
arune

Inlägg av arune »

Vad är filmerna i för format?
På min arbetsdator fungerar inte mplayer och VLC har lagt av så nu när bara Totem fungerar så gav jag det ett försök och har man väl fått in dess plugins så fungerar den bra. Jag är dock ingen konsument av HD-material, men jag menar mest att man ska ge totem en chans :)
stv

Inlägg av stv »

x264 testade jag igår. Och klippet "flyter" bra, men vid panorering/förflyttning och skakning av kameran så "slits" bilden i 2-5 delar (det blir sträck vågrätt).

Har du möjlighet att testa x264 material så vore det kanon, ska även jag testa totem när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

stv skrev: Tackar för lite uträtning av frågetecken!
Dock tråkiga nyheter i stortsett hela vägen :)
Hoppas dom "löser" uppspelningen av HD-material inom sin framtid.

För om man jämför med låtsäga en HTPC, så är min PC kraftigare, så det är ju inte fel/för dålig hårdvara. Mjukvaran måste det vara, men som du säger, frågan är om det är VLC eller drivisarna. I vilket fall hoppas jag på en update.

Ingen annan som testat någon annan spelare som klarar hdmaterial(bättre) *håller tummarna i hopp om att det är "fel" på VLC*
Nääeee.. Nu gav du mig dåliga nyheter också.. =)
Hade själv hoppats på att man kunde komma förbi det hela genom att kompensera med ordentlig hårdvara och planerade inköp av ny burk pga detta. Tur att du sa det annars hade jag fått bryt när jag upptäckte det.

Någon som vet hur ati korten klarar HD material ? Om det är drivisarna till nVidia så märker man ju den vägen..
Bild
gmork

Inlägg av gmork »

stv skrev: x264 testade jag igår. Och klippet "flyter" bra, men vid panorering/förflyttning och skakning av kameran så "slits" bilden i 2-5 delar (det blir sträck vågrätt).

Har du möjlighet att testa x264 material så vore det kanon, ska även jag testa totem när jag kommer hem.
Att bilden upplevs som om den slits isär eller delar på sig beror på att "Sync to VBLANK" måste vara aktivt på den skärmen som visar filmen. Det fixar du med nvidia-settings. Jag själv kör linux som HTPC och skiftar ofta mitt "tittande" mellan plasma och projector.
Det var så jag upptäckte problemet. Om du bara kör med en skärm uppkommer inte "felet".
stv

Inlägg av stv »

sync to Vblank, ska kolla det så fort jag kommer hem!

Tack, får hålla tummarna på att det är de som är felet :)

lite OT; Linux är lite som verkliga livet, man lär sig något nytt varje dag :)
Och Operativsystemet i sig växer i mina ögon varje dag det kommer en vettig lösning!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"