Bootar ej från HD, dubbla grafikkort m.m.

Bimpi

Bootar ej från HD, dubbla grafikkort m.m.

Inlägg av Bimpi »

Hej, efter att ha kört Ubuntu ett par dagar på bärbara ville jag givetvis lägga in det på stationära med. Som ni kanske förstår så är jag nybörjare på Ubuntu. För att kanske kunna få mer hjälp börjar jag med att beskriva datorn.

Moderkort: Asus M2N32-SLI Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+
RAM: 2x1GB, kommer inte ihåg exakt märke/modell
Grafikkort: 2 st Nvidia GeForce 7600GS
Hårddiskar: SATA-1 och SATA-2 kördes sedan tidigare i RAID där Vista Home Premium ligger. På SATA-3 satt jag in en ny hårddisk igår som jag försöker installera Ubuntu på.
Jag har föresten 2 st SyncMaster 204B skärmar med inkopplat på varsitt grafikkort. Men det blir väl ett senare ämne om hur jag får igång båda dom  :)

Problembeskrivning: Det började med att ingenting hände då jag tryckte på starta/installera då jag satt i skivan med Ubuntu 7.10. Det stod bara något i stil med kernel loaded, loading files 0-10000... Sedan fick jag tipset att trycka F6 och skriva in noapic. Det fungerade och Ubuntu kom igång från CD-skivan. Till en början fungerar musen och tangentbordet som är inkopplade via USB varje gång jag startar från CD-skiva, men efter ett tag slutar de jämt att fungera. Lampor lyser men ingenting händer då jag använder dom. Hur som helst så installerar jag på den nya hårddisken och allt verkar fungera på samma sätt som då jag installerade på bärbara ända tills installationen är klar. På bärbara kom det upp nån text om att jag skulle ta ut skivan och sen trycka på enter, på denna matas bara CD-skivan ut. Sedan ser jag bara bakgrundsbilden, efter ett långt tag brukar datorn starta om då jag går loss på tangentbordet. (har vid detta läge satt i ett gammalt tangentbord som är inkopplat på lila ingången...)
Jag har även ställt in i BIOS att datorn först ska kolla på den nya hårddisken då den botar. Men då datorn försöker starta så händer (nästan) ingenting. Skärmen blir svart med ett vitt blinkande understreck uppe i vänstra hörnet på den aktiva skärmen. Precis som att den håller på och letar efter någonting..? Jag misstänker att det kan ha att göra med att hårddiskarna som är inkopplade på SATA-1 och 2 är körda i RAID så att det ser ut som en stor hårddisk, fråga mig inte varför jag ställde in så från första början  :) Jag misstänker alltså att Ubuntu letar efter  filerna som behövs för start på SATA-2 hårddisken, men jag vet inte om det stämmer. Fick tipset igår i IRC-chatten att skriva in noapic i menu.lst, men jag fattade aldrig riktigt vart jag skulle skriva det där för det blev ingen skillnad när jag väl skrev in det på ett ställe.

Någon som har något tips på vad det kan vara för fel eller vad jag ska göra för att lista ut vad det är för fel?

Tack på förhand! / Bimpi
Bimpi

SV: Bootar ej från HD, dubbla grafikkort m.m.

Inlägg av Bimpi »

Nu blir jag ju irriterad. Om 2 dagar kommer min Vista-version sluta fungera om jag inte går ut och aktiverar den igen, men eftersom jag gjort det tidigare så går det inte utan jag måste ringa till microsoft. Detta p.g.a. att jag har gjort ändringar i hårdvaran. Det enda jag gjorde var ju att sätta i en ny hårddisk och under tiden jag satt i den så drog jag ur de andra med för att komma åt med kablar. Ska man behöva sitta och ringa till microsoft varje gång man uppgraderar datorn?!?! Ska bli skönt när jag förhoppningsvis får ubuntu att fungera på stationära med så man helt kan gå ifrån Microsoft!
Så... det är ingen som har nåt tips åt mig?  :) Jag funderar på att testa dra ur de andra hårddiskarna bara för att testa installera med bara en insatt på SATA-1 sen då jag kommer hem i eftermiddag. När jag loggar in med CD-skivan så kan jag ju se vad som ligger på hårddisken där jag installerat Ubuntu, finns det något jag kan kolla först i t.ex. menu.lst att det stämmer?

/Nybörjare
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Jag skulle som du testa att installera med bara en disk i, så du kan utesluta att det är ditt raidsystem som spökar.
Bimpi

Inlägg av Bimpi »

Drog ur SATA-1 och 2 som hårddiskarna som tidigare utgjorde C: där windows VIsta var installerat. Satte min nya hårddisk på SATA-1 och installerade Ubuntu på den och nu bootar Ubuntu från hårddisken med!  ;D
Nu återstår bara ett tags arbete med att föra över viktiga filer...
Hmm, om jag nu sen formaterar alla hårddiskarna till ubuntus format, sätter jag mount point som /home2 och /home3 på dom?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kan ska bara ha 1 /home. Lagringsdiskar kan du montera under /media. (T.ex /media/HDD1).

Hur du lägger till dina hårddiskar i fstab: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg120932
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bimpi

Inlägg av Bimpi »

Hund skrev: Du kan ska bara ha 1 /home. Lagringsdiskar kan du montera under /media. (T.ex /media/HDD1).

Hur du lägger till dina hårddiskar i fstab: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg120932
Tack för vägledning Hund!
Jag blev i alla fall ganska nöjd med gårdagen. Från att ha börjat med att Ubuntu inte bootade alls till att det bootar, startar bägge skärmarna OCH att skrivbordseffekterna fungerar för bågge skärmarna ;D
För att få skrivbordseffekterna att fungera på bägge skärmarna installerade jag drivrutiner med Envy. Sedan aktiverade jag "TwinView" i Nvidia Settings som hamnar under applications->System Tools efter man har installerat drivrutiner med Envy. Tyvärr gick det inte att spara ändringarna där, men då jag valde att kolla hur filen skulle se ut och sen klistra in det själv manuellt med sudo gedit i xorg.conf fungerade det. För att få ändringarna att börja gälla trycker man på Ctrl+Alt+BackSpace för att starta om grafiken.
Jag har bara 3 små bekymmer nu.
1: Om jag inte rör tangentbord eller mus som är inkopplade på USB-portar på ett par minuter slutar de att fungera.
2: Fönstren hackar lite då jag flyttar på dem.
3: Jag kan inte installera Wine. Det finns med i listan på add/remove program, men det går inte att kryssa för det. Det kanske inte fungerar till 64-bitars system?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Öppna Nvidia-Settings med rättigheter så kan du spara ändringarna till din xorg.conf: gksudo nvidia-settings via terminalen, eller så kan du ändra genvägen i menyn och lägga till gksudo innan nvidia-settings så kommer du att bli tillfrågad lösenordet innan du kan öppna programmet. :)

Vad händer om du försöker installera WINE via terminalen? sudo apt-get install wine
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bimpi

Inlägg av Bimpi »

Hund skrev: Vad händer om du försöker installera WINE via terminalen? sudo apt-get install wine

Det fungerade fint, tack tack.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"