Såg en tråd om firestarter och tänkte jag skulle prova.
Om jag förstår det rätt så sätter den regler i iptables.
Efter installation så ligger firestarter i menyn, bara klicka och köra (svara lite på frågor i en wizard).
Nu min undran hur kan den ändra i iptables utan att man behöver ange passord, om man ändrar i iptables.
Manuellt så behövs ju sudo innan.
Kan man installera program som får root rätigheter utan att man behöver ge något passord?
Firestarter och sudo [LÖST]
Firestarter och sudo [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 31 gånger.
SV: Firestarter och sudo
Lösenord behöver du alltid slå in för sådana saker. Är detta något du finner jobbigt? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
För när du startar firestarter så får du skriva ditt lösen,nc8230 skrev: Nu min undran hur kan den ändra i iptables utan att man behöver ange passord, om man ändrar i iptables.
Manuellt så behövs ju sudo innan.
som en hel del andra program oxå.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Antagligen behövde du inte ange lösenordet när du startade firestarter för att du angett lösenordet alldeles nyligen när du använde synaptic/"lägga till/ta bort". gksudo (och sudo) har ett litet time-out värde så att man inte behöver skriva i lösenordet om och om igen när man ska göra administrativa uppgifter.
Det är faktiskt inte bara för att underlätta utan som en del av säkerhetstänkandet. Meningen är att om du måste skriva om lösenordet om och om igen hela tiden under en kort tid är sannolikheten större att någon faktiskt ser (över din axel) vad du skriver.
Det är faktiskt inte bara för att underlätta utan som en del av säkerhetstänkandet. Meningen är att om du måste skriva om lösenordet om och om igen hela tiden under en kort tid är sannolikheten större att någon faktiskt ser (över din axel) vad du skriver.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Noop det är inte jobbigt alls att slå in passordet, jag var mest förvånad över att jag INTE behövde slå in passorded för firestarter.Hund skrev: Lösenord behöver du alltid slå in för sådana saker. Är detta något du finner jobbigt?![]()
Men som den "mekaniserade apelsinen" skrev så berode det ju snarare på time-outen som underlättar vid upprepad användning av ett program
Idag fick jag glatt slå in passordet, när jag testade (och snyggt utgrad blev skärmen också :-)