Vet inte vad som hänt
Av någon anledning har min hemkatalog blivit "skrivbordsbakgrund" och jag hittar inte hur jag skall komma tillbaka.
Sista gången jag var inne så var allt frid och fröjd, men när jag startade upp idag så ser det ut som att skrivbordet är min hemkatalog. Jag ser alla mappar där.
Någon som har ett bra tips?? Vill helst inte ha hemkatalogens mappar liggande på skrivbordet...
Har precis uppgraderat till 7.10 om det kan ha någon betydelse...
//Patrick
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 1 gånger.
patrick@hemma:~$ ls -ld ~/Desktop
ls: /home/patrick/Desktop: Filen eller katalogen finns inte
patrick@hemma:~$ ls -l ~/
totalt 16
drwx------ 2 patrick patrick 4096 2007-10-22 23:29 amsn_received
lrwxrwxrwx 1 patrick patrick 26 2007-08-11 13:56 Examples -> /usr/share/example-content
drwxr-xr-x 3 patrick patrick 4096 2007-10-22 23:12 google-earth
drwxrwxr-x 3 patrick patrick 4096 2007-06-12 13:19 linuxx86
drwx------ 2 patrick admin 4096 2007-10-24 19:21 PDF
patrick@hemma:~$ ls -l ~/Desktop
ls: /home/patrick/Desktop: Filen eller katalogen finns inte
patrick@hemma:~$
Det verkar ju som att hemkatalogen försvunnit, och jag har inte raderat den själv. Det säger alla tänker nog en del nu, men jag är helt säker på detta.
Kör på en disk just nu för Linux, den andra disken håller jag på att rensa för det är en gammal NTFS Disk med viss data jag vill spara och resten är gamla Windows installationer etc:
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 4681 37600101 83 Linux
/dev/sda2 4682 4865 1477980 5 Utökad
/dev/sda5 4682 4865 1477948+ 82 Linux växling / Solaris
Svar till SakJur:
Ja det gick att gå in i Platser -> Hemmapp och /Desktop fanns inte i min hemmapp?!?
Jag skapade upp den och följde instruktionen från henkeC.
Svar till henekeC:
Din instruktion funkade finfint, när jag la till raden "XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"" i inställningsfilen upptäckte jag att det fanns en linje som var nästan likadan. Den såg ut så här "XDG_DESKTOP_DIR="$HOME"" vilket tyder på att desktop pekade på min hemmapp. Varför detta hänt och att min desktopmapp försvunnit får jag nog aldrig reda på men lite klokare har jag blivit . Jag har letat efter en möjlighet att styra var olika saker sparas och vips så var det ju denna inställningsfil.
Tack till alla som "gnuggat knölarna" för att hjälpa mig. Nu har jag en desktop igen som funkar. Det är bara att bygga upp samma struktur igen...