Oerhört långsam start mm

sparriskrigaren

Oerhört långsam start mm

Inlägg av sparriskrigaren »

Hej! Installerade nyligen Ubuntu 7.10 då på min laptop, vilket tycks ha fungerat bra, förutom att det tar en himla lång tid att starta datorn. Precis innan jag ska komma till inloggningsbiten är skärmen svart och maskinen får jobba en del, och detta tar flera minuter.

Det går inte heller att sätta datorn i vänteläge. Varken hibernate eller suspend (heter det va?) fungerar.

Några förslag till lösningar på detta? Jag är helt grön på just Ubuntu men har kört en del linux för ett par år sedan så jag har väl någon liten koll möjligen.

Jag kör en Acer Aspire 5024.

Tack på förband! MVH Johan
Användarvisningsbild
axel112

SV: Oerhört långsam start mm

Inlägg av axel112 »

Välkommen till forumet!

När datorn startar, vid grubtexten, tryck "esc" för att komma till de olika bootalternativen. Välj recoverymode. Datorn startar utan laddningsbilden på ubuntu som laddas. Istället dyker det fram text som förklarar vad som händer under uppstarten. Kanske kan du kolla och se vad där står när datorn harvar omkring och stampar på samma ställe.

Du startar om datorn med

Kod: Markera allt

sudo shutdown -r now
.
Stoneman

Inlägg av Stoneman »

Jag har samma "problem" med min bärbara.
Tar en väldigt lång stund att starta datorn och skärmen är svart under uppstart.
Det gick bättre med 7.04. Ska testa tippset ovan.

Jag har en Compaq X1000 (X1007EA) som är fyra år gammal.

http://stoneman.se/Barbar.htm
Senast redigerad av 1 Stoneman, redigerad totalt 24 gånger.
sparriskrigaren

Hm, provade detta och allt verkade funka bra, och jag kom snart till en terminal.  ???
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

sparriskrigaren skrev: Hm, provade detta och allt verkade funka bra, och jag kom snart till en terminal.  ???
Den harvade inte omkring då?
sparriskrigaren

Nej, den harvade ingenting, allt gick bra. Det gick väldigt fort att komma till kommandoraden  :o
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Hmmm. Då får man kolla runt lite vad som skiljer i uppstart mellan recoverymode och vanlig start. Där måste ju problemet ligga kan man tycka.
look2

Inlägg av look2 »

låter ungefär som samma problem jag har. När jag tänker efter så är det faktiskt ganska segt att starta upp datorn. Brukar iof alltid starta datorn och sedan gå och göra nått annat en stund och sedan komma tillbaks. Tänkte först att det bara var nått knas med "spash screen" eller vad det kallas, så jag testade att ändra det, men med samma resultat. Har en HP NC40xx

min andra tråd ang detta: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18477.0.html
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Detta kan kanske vara något att läsa och eventuellt prova.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=573906&highlight=boot+hangs+gutsy
Användarvisningsbild
Flärp

Inlägg av Flärp »

Är väl lika bra att lägga till mig och min dator; en fem år eller så gammal Toshiba Satellite laptop med 512 MB internminne.
Installerade Feisty i våras som första möte med Ubuntu. En del funkade, annat inte, men den startade snabbare än med den Win XP som suttit i datorn sedan inköpet.

Väntade på Gutsy bl a för att förhoppningsvis få trådlöst kort att fungera. Och visst! Det det kom i och med någon av tribe-versionerna och jag fortsatte uppdatera fram till versionen just innan skarpa 7.10 släpptes. Då hade jag bestämt mig för att göra en ren installation.

Så blev det, men istället för att låta 7.10 installera sig på hela hårddisken styrde jag det hela till två partitoner vid installering från CD. Efter det började konstigheterna; ingen splash screen i början, hänga sig vid omstart efter tidigare fungerade vila/vänte-lägen o s v.

Såg vid en koll av filsystemet att gammalt jox från tidigare installationer låg kvar, så jag gjorde om den rena installationen men lät den här gången hela den gigantiska hårddisken på 40 GB bli en partition. Precis som jag haft det på Feisty-tiden.

De gamla verkar ha försvunnit nu, men fortfarande har jag samma problem som andra skrivit om här. Inloggningen tar en evighet. Det är helt svart tills datorn frågar efter namn och lösenord.
Vila/vänta funkar inte och när jag stänger ner har den börjat hänga sig i svartruta. För ett par dagar sedan stängde den sig, men först efter att ha visat upp lite bokstäver i fel skärmupplösning.

Kort sagt var tribe-versionerna stabilare än den slutgiltiga. Vilket känns lite surt. Men jag kämpar vidare. Skall kolla råden i den här tråden. Återkommer med rapport.

"En positiv nybörjare"
egunnarca

Inlägg av egunnarca »

Jag hade också problem med seg uppstart. Följande åtgärder gav resultat: Skriv i terminalen sudo gedit /boot/grub/menu.lst. Leta rätt på raden # defoptions=quiet splash. Ta bort quiet splash. Spara filen. Öppna terminalfönstret och skriv sudo upgrade-grub. Starta om. Detta löste i alla fall problemet för mig.
/egunnarca
pawel

Inlägg av pawel »

Har kämpat med den långa booten själv ett tag nu, och i princip bestämt mig för en nyinstallation av Feisty istället. Har hittat många olika "hemkurer" som inte fungerade för mig, men nu har jag en som verkligen adresserar problemet!

Denna funkar:

Starta terminalen och kör:

sudo gedit /etc/usplash.conf
Ändra till följande upplösning:
xres=1024
yres=786

Spara ändringar och stäng av editorn.

Kör nu:

sudo update-initramfs -u -k `uname -r`
Koden kan ta ca 15sek att utföra, så vänta tills det är klart innan du stänger av terminalen.

Starta nu om och du kommer få se en splash-screen i upplösningen som angavs, och systemet bootar på ca 1/5 av tiden!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"