vulfgar skrev:
Jag tycker det är skönt att slippa vinylerna. CD är mycket bättre. Ofta är ljudet bättre på CD men det viktigste är att en CD är betydligt mer lättskött än en gammal LP-skiva. Man var tvungen att kalibrera pickupen, byta nål och hålla koll så att man inte repade skivan, varje spelning sliter på skivan också, även om man är försiktig. Jag vet inte hur många ex jag köpt av samma LP pga att jag slitit ut den, men en hel del av Pink Floyds skivförsäljning beror på mej.

När CD kom så bytte jag ut alla mina vinyler så fort som möjligt och sålde den gamla samlingen (med god vinst

)
Jag håller helt klart med dig. Sedan hade man ju också det där dravlet med att byta sida efter typ 20 min. Ville man någon gång spela en låt som inte låg ytterst på tallriken så fick man lyssna slutet på den innan först, eller så missade man introt på den låt man ville höra. Om man ville ha det perfekt, mitt emellan spåren, så fick man jonglera armen upp och ned x antal gånger och då repade man till slut skivan.
Men man kunde ju också göra en massa saker med en skivspelare som är betydligt svårare att göra idag. Jag brukade tex ställa upp mina leksakssoldater och bilar på tallriken låta dem snurra. Sedan skött jag prick med luftgevär. Vad skulle man använt idag, matberedaren kanske? Nä, vissa saker var bättre förr.