Jag skall kasta loss min nuvarande stationära, och endast ha min laptop kvar, och koppla in den till min lcdskärm, tangentbord mm. när jag jobbar hemma.
Dock kommer jag att lägga in alla mina diskar i någon form av usb/nätverksvagga (tänkte hitta någon bra modell som går in i strömlös vid inaktivtet osv). Utöver det tänkte jag rulla lite torrent's, ftp & web för privat syfte. Detta är inget konstigt, och skulle kunna gå på det enklaste via-kortet med 800mhz fläktlöst och det skulle med största sannolighet fungera felfritt.
Men, har börjat fundera i lite annorlunda banor, jag skulle ju kunna ha den kopplat till min lcd-tv i vardagsrummet, och se på film mm via den, så slipper jag ha kablar mm. ligga framme för laptopen, "servern"/datorn kommer ändå stå i samma skåp som förstärkare, dvd osv.
Men det skapar lite andra problem, har läst att det är väldigt jobbigt att få via-korten att fungera bra med att spela upp filmer. Drivrutinsproblem för grafiken osv (korten kör ju med inbyggd grafik).
Mao, verkar det som att man får tänka om, och gå på intel-korten vilket verkar vara någorlunda nya grejer (jag byggde min gamla itx-burk för säkert 3 år sen) så jag har aldrig hållt på med dom själv överhuvudtaget.
Hittat ett kort som verkar vara bra, Jetway J9F2 Extreme (intresserade kan gå hit och läsa lite http://www.mini-itx.com/store/?c=32#j9f2)
Den har 479-pin socket för cpu, läst lite och tror man kan använda T5500 1.66 GHz Intel Core 2 Duo Mobile, vilket vore trevligt för afaik är mobile i toppligan vad gäller strömförbrukning (jävligt viktigt att den drar lite ström (framförallt, utvecklar så lite värme som möjligt)).
Hursom, det jag försöker ta reda på mha lite kunnigt folk här i ubuntu-forumen är:
Tror ni/vet ni, om man kan köra ovanstående moderkort, med en 1.66 Core2DuoMobiel, och säg 1gb ram, och faktiskt få videouppspelning mm att fungera? (endast från filer, kommer inte köra dvd skivor osv i den).
Dom som kör via-kortet har sjuka problem med drivers för grafiken, och dom flesta verkar helt enkelt inte få det att fungera alls, vilket jag vill undvika, kommer ändå sälja loss min stationära och lägga en del pengar på den här burken, så vill inte sitta i veckor/månader och tillslut skrota projektet...
Tacksam för lite svar o synpunkter