mini-ITX / Plattformsval

.gurkburk

mini-ITX / Plattformsval

Inlägg av .gurkburk »

Ska bygga en miniITX-dator och kommer köra ubuntu på den, men har lite svårt att bestämma mig för om jag skall köra på via eller intel.
Jag skall kasta loss min nuvarande stationära, och endast ha min laptop kvar, och koppla in den till min lcdskärm, tangentbord mm. när jag jobbar hemma.
Dock kommer jag att lägga in alla mina diskar i någon form av usb/nätverksvagga (tänkte hitta någon bra modell som går in i strömlös vid inaktivtet osv). Utöver det tänkte jag rulla lite torrent's, ftp & web för privat syfte. Detta är inget konstigt, och skulle kunna gå på det enklaste via-kortet med 800mhz fläktlöst och det skulle med största sannolighet fungera felfritt.
Men, har börjat fundera i lite annorlunda banor, jag skulle ju kunna ha den kopplat till min lcd-tv i vardagsrummet, och se på film mm via den, så slipper jag ha kablar mm. ligga framme för laptopen, "servern"/datorn kommer ändå stå i samma skåp som förstärkare, dvd osv.
Men det skapar lite andra problem, har läst att det är väldigt jobbigt att få via-korten att fungera bra med att spela upp filmer. Drivrutinsproblem för grafiken osv (korten kör ju med inbyggd grafik).

Mao, verkar det som att man får tänka om, och gå på intel-korten vilket verkar vara någorlunda nya grejer (jag byggde min gamla itx-burk för säkert 3 år sen) så jag har aldrig hållt på med dom själv överhuvudtaget.

Hittat ett kort som verkar vara bra, Jetway J9F2 Extreme (intresserade kan gå hit och läsa lite http://www.mini-itx.com/store/?c=32#j9f2)
Den har 479-pin socket för cpu,  läst lite och tror man kan använda T5500 1.66 GHz Intel Core 2 Duo Mobile, vilket vore trevligt för afaik är mobile i toppligan vad gäller strömförbrukning (jävligt viktigt att den drar lite ström (framförallt, utvecklar så lite värme som möjligt)).

Hursom, det jag försöker ta reda på mha lite kunnigt folk här i ubuntu-forumen är:
Tror ni/vet ni, om man kan köra ovanstående moderkort, med en 1.66 Core2DuoMobiel, och säg 1gb ram, och faktiskt få videouppspelning mm att fungera? (endast från filer, kommer inte köra dvd skivor osv i den).
Dom som kör via-kortet har sjuka problem med drivers för grafiken, och dom flesta verkar helt enkelt inte få det att fungera alls, vilket jag vill undvika, kommer ändå sälja loss min stationära och lägga en del pengar på den här burken, så vill inte sitta i veckor/månader och tillslut skrota projektet...

Tacksam för lite svar o synpunkter :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: mini-ITX / Plattformsval

Inlägg av Hund »

Satsa på Intel, dom har OSS drivrutiner grafikkorten, hur det är med allt annat låter jag vara osagt. Men VIA är ingen dröm direkt.

Men en sak jag reagerade över, har du förstärkare etc i ett skåp? Väldigt dumt! Förstärkare och liknande saker ska stå helt öppet, livslängden förkortas oerhört mycket annars. Och krämar du ur det så kommer det förmodligen inte hålla länge alls. :-\
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hund skrev: Satsa på Intel, dom har OSS drivrutiner grafikkorten, hur det är med allt annat låter jag vara osagt. Men VIA är ingen dröm direkt.
Via har haft oss-drivisar till sina unichromegrafikkort (som de använder i via epia) sedan 2005.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Hund skrev: Satsa på Intel, dom har OSS drivrutiner grafikkorten, hur det är med allt annat låter jag vara osagt. Men VIA är ingen dröm direkt.
Via har haft oss-drivisar till sina unichromegrafikkort (som de använder i via epia) sedan 2005.
Det visste jag inte. Men dom är iaf inget att ha. :)
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Även om VIA kört med oss "sen 2005" så finns det fortfarande klagomål på äldre och nyare system (färska problem med nya/nyaste releaser av såväl ubuntu som andra distar), har surfat och googlat riktigt mycket just vad gäller grafiken, jag vill verkligen inte hamna i något träsk där man behöver sitta i flera veckor och mecka för att få något att fungera i närheten av tillsfredställande, dels för att jag inte har tid för det, dels för att jag inte har kunskapen att gå in så detaljerat och felsöka, pilla, confa mm i linux.

Blir väl intel antar jag, hade hoppats hitta någon här som kört igång ett liknande system :)

Och ang. stereo i skåp så kan du andas ut hund, dels är det ingen femtusen-låtsaswatt stärkare från onoff som man kan steka ägg på, dels har jag konstruerat alltihopa så att det skall funka bra, även stora luftspalter i bakkant där dom inte syns osv, för att man aldrig ska få problem... men tack för omtanken ;-)

Edit:
Även funderat lite på strömförsörjningen...
The J9F2 will phyically fit in many Mini-ITX cases, but the cases with 60W power supplies are unlikely to function, due to the slightly increased power requirements of the board and the Intel CPU. A J9F2 fitted with a T7200, CDROM and HDD will consume 59W under stress, and 26W when idle.
Kommer ha varken CDROM eller diskar kopplade, endast moderkort och den låghastighetsfläkt som följer med för att kyla processorn.
Hårddiskarna jag ska köra kommer sitta i sepparat chassi som jag skrev ovan, antingen via nätverk eller usb och dom har ju alltid sepparat strömförsörjning.
Kommer köra en usb-sticka på 8gb eller 2, om det behövs, för system osv.
Detta för att jag endast vill att diskarna skall vara igång och snurra när jag antingen laddar ner något till en av dom via torrent, ftp osv, eller om jag accesar dom från laptopen över nätverket.
Sparar mkt livslängd på diskarna och värme, strömförbrukning mm, bör gå ner märkbart.
Senast redigerad av 1 .gurkburk, redigerad totalt 20 gånger.
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

du har inte funderat på att köra på mATX form faktorn(25*25 cm)  kolla in idg:s test av sju kort

http://www.idg.se/2.1085/1.112990

kanske blir lite dyrare och större men du får större möjligheter.

mvh
Anders
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Det blir med 99% sannolikhet ett miniITX,  EPIA CN 10000G  närmare bestämt.
1GHz fläktlöst
1 DDR2-slot (1GB)
kortet kör 6kanals-integrerat ljud, fast jag är iof bara intresserad av stereo.. men men ;)

Lite snabba fakta för den intresserade:
PS2 Mouse & Keyboard
Serial
VGA
4x USB 2.0
10/100 LAN
S-Video
RCA S/PDIF or Composite Video (switchable output)
3x 3.5mm Audio (Line-out, Line-in and Mic-in, can be configured as 5.1 outputs).
2x IDE 66/100/133
2x SATA with RAID 0/1
1x 26 pin LPT connector (EPP/ECP)
20 pin ATX power
1x DDR2 400/533 DIMM socket
4x additional USB 2.0 connectors on single 15 pin header
F_AUDIO
F_PANEL
1x PCI slot
Har ett pc-riser kort över sen ett tidigare itx-bygge med ett nehemiah kort, så tänker sätta på ett PCI ATI-kort jag har liggandes, som skall klara bilden galant (så jag slipper bry mig om unichrome problemen).

Riktigt kul projekt detta, var faktiskt länge sedan jag byggde något åt mig själv, mest blivit lite småjobb och "hjälpa polare" grejer senaste tiden.. glöden har tänts igen iochmed 'kravet' att jag måste börja mecka linux ;-)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Återkom gärna med recention på den! Jag är själv lite småsugen på något liknande.
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Hund skrev: Återkom gärna med recention på den! Jag är själv lite småsugen på något liknande.
Det kan väl alltid ordnas, kommer säkerligen behöva tigga lite hjälp när det skall konfigureras in ubuntu på den i alla fall ;)

Har dock inte beställt ännu, kommer antagligen börja bygga framåt december eller dylikt, pg.a lite andra saker, har stora förhoppningar på att få en kub utfräst ur solid metall till den, även om chanserna är små väntar jag på att se hur det blir med det först innan jag beställer grejer  :)

Kan tillägga att jag haft en äldre modell av just miniITX som 'htpc' sen 2 år, och det har fungerar bra, där körde jag dock en enkel winXP home, men det gick ju det med ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"