Hej allihopa!
Jag är inte ny på linux, men har aldrig kört Ubuntu annat än tester från live-cd nån gång (har tidigare bara arbetat med Gentoo). Nu har jag köpt mig en ganska maxad laptop med en AMD Turion 64 x2 processor, vilket genererar lite frågor.
Ska jag välja 32- eller 64-bitars Ubuntu. Jag har blivit varnad för 64-bitars linux, då detta tydligen inte har hunnit mogna ordentligt än. Jag har testat med 64-bitars live-cd'n och den funkar inte. Efter lite läsning har jag förstått att den hänger sig under bootningen. Jag har inte undersökt saken så noga, så jag vet inte exakt vad som händer, skärmen förblir svart iaf. Jag har också testat med 32-bitars live-cd. Det går lite bättre. Gnome kan inte starta, då något oväntat händer vid starten av X-servern. Kan förmodligen lösas med att ställa den på att köra på vesa tills jag fått ner riktiga drivrutiner.
Om jag väljer att köra 64 bitars ubuntu, vad är sannolikheten att där finns drivrutiner som stödjer radio-lan, upplösningen på skärmen (1280x800) (använde nåt skript för det på min gamla laptop), och allt annat man vill görra bruk av på sin nya älskling?
Jag jobbar med utveckling av inbyggda system. Om jag installer 64-bitars ubuntu, och standard gcc, kommer jag då att behöva korskompilera för att få 32-bitars binärer?
Mvh,
Peter
Val av ubuntu-version
SV: Val av ubuntu-version
Ok, nu var jag nog lite förhastad med live-cd'n (64 bitars). Ändrade upplösning till 1280x800 innan boot, och gick direkt till system konsoll 1 (ctrl+alt+F1). Nu kom jag hela vägen till det att Gnome skulle starta, men fel drivrutin var ju konfigurerad i /etc/X11/xorg.conf. Jag ändrade raden:
till:
Nu gick det att starta Gnome! Tyvärr hade min tidigare ändring av skärmupplösning ingen inverkan på konfigurationen av X-servern. Därför fick jag ändra upplösningen också. Det ska väl tilläggas att min laptop har ett Nvidia GeForce 8400M GS som grafikkort. (Det finns drivrutiner både till 32 och 64 bitars linux, men än så länge gäller det ju att få live-cd'n att funka).
Nu fungerade live-cd'n som jag hoppats! Resten av frågorna är fortfarande obesvarade och av stor intresse för mig. Hoppas på svar snart.
/Peter
Kod: Markera allt
Driver "nv"
Driver "vesa"
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "nVidia Corporation NVIDIA Default Card"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
...
Andra upplösningar här
...
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x800" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
/Peter
Tjena Peter och välkommen till forumet 
Du har många relevanta och intressanta frågor, tyvärr kan jag inte svara på någon av dem (men det hindrar tydligen inte mig från att posta ialla fall).
Ställer man den marginella prestandavinsten brevid de problem jag läst om när det gäller 64-bitar (brist på färdigkompilerade paket, brist på drivrutiner, o.s.v.) så var valet enkelt för mig.
Jag hoppas att någon dyker upp som kan hjälpa dig mer än jag, speciellt när det gäller korskompileringar, eller kompilera 32-bitars binärer på en 64-bitars arkitektur. Dessa frågor flyger så högt över mitt huvud att jag har svårt att greppa dem även om jag står på tå
Ha det så länge Peter.

Du har många relevanta och intressanta frågor, tyvärr kan jag inte svara på någon av dem (men det hindrar tydligen inte mig från att posta ialla fall).
Jag har själv valt att köra 32-bitar (även om min hårdvara skulle kunna köra 64-bitar). Och anledningen är som följer. De prestanda mätningar jag sett på nätet visar att 64-bitar ger enbart en marginell (om ens befintlig) prestandavinst jämfört med 32-bitar på samma maskin. Och eftersom jag inte har enormt mycket RAM som behöver adresseras så klarar jag mig väldigt bra på 32-bitar.sparcz skrev: Ska jag välja 32- eller 64-bitars Ubuntu.
Ställer man den marginella prestandavinsten brevid de problem jag läst om när det gäller 64-bitar (brist på färdigkompilerade paket, brist på drivrutiner, o.s.v.) så var valet enkelt för mig.
Jag hoppas att någon dyker upp som kan hjälpa dig mer än jag, speciellt när det gäller korskompileringar, eller kompilera 32-bitars binärer på en 64-bitars arkitektur. Dessa frågor flyger så högt över mitt huvud att jag har svårt att greppa dem även om jag står på tå

Ha det så länge Peter.
blogg @ Gargamel.NU
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ny release men gamal fråga, vågar man sig som nybörjare på att installera 64bitarsversionen av Gutsy?
64 bit för Windows och Linux är så modernt att det ännu är före sin tid.
Det är mycket sparsamt med 64 bit programutbud för tillfället.
Den inbyggda snabbheten med 64 bit kan därför inte fås att fungera med våra gamla program.
32 bit gäller ännu för oss vanliga användare.
Det är mycket sparsamt med 64 bit programutbud för tillfället.
Den inbyggda snabbheten med 64 bit kan därför inte fås att fungera med våra gamla program.
32 bit gäller ännu för oss vanliga användare.