Okej, så har jag nu äntligen skapat lite fler partitioner, varav en är tänkt för /home. Den blev 37,4 GiB, vilket kanske inte är så intressant att veta.
Vad jag nu undrar är hur jag får min nya partition (som innehåller allt som min gamla /home innehåller och lite till) att ersätta min gamla, alltså hur jag monterar den permanent, så att säga.
Ytterligare en fråga kring detta har jag också:
När jag monterade min partition med hjälp av högerklick och Montera och sedan tittade på dess egenskaper kunde jag konstatera följande:
3268 objekt, 13,4 GiB
(En del innehåll är oläsbart, stod det också. Visade sig vara Lost+Found, men jag antar att det ska vara så)
Ledigt utrymme 7,5 GiB
Okej, lite enkel matematik:
37,4-13,4-7,5=16,5 GiB, men var är dessa? Inte kan väl alla dessa 16,5 GiB finnas i Lost+Found? Det verkar ju inte gå att ta reda på heller i och för sig.
/home på separat partition...
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: /home på separat partition...
1. Du skriver in saker som skall monteras automatiskt i din fstab
Nu är jag inte hundra på hur de skall se ut eftersom fesity kör med uuid, min ser bla ut så här:
# /dev/sda2
UUID=e9843db5-4187-41a4-8b33-dc804e172eae /home ext3 defaults 0 2
Det du borde kunna göra är att skriva följande:
2. Testa att ta bort din Lost+Found, jag tar alltid bort den när den dyker upp.
3. Listar filerna i den mapp du befinner dig i (kolla även man ls)
Men de borde också gå o se via nautilus (alltså utforksaren om man så vill). Bara o bläddra dit du monterade partionen och högerklicka på mappen.
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/fstab
# /dev/sda2
UUID=e9843db5-4187-41a4-8b33-dc804e172eae /home ext3 defaults 0 2
Det du borde kunna göra är att skriva följande:
/dev/sda2 (eller partionen) /home ext3 defaults 0 0
3.
ls -sh
Men de borde också gå o se via nautilus (alltså utforksaren om man så vill). Bara o bläddra dit du monterade partionen och högerklicka på mappen.
Abusus non tollit usum
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Har just tagit bort lost+found - vad är den till för egentligen? Har sett den i gamla Unix-system också i början av 90-talet...
I alla fall verkar Nautilus fortfarande tro att det bara är 7,5 GiB ledigt och 13,4 GiB upptaget.
Nu tog jag en titt i GParted, den gamla versionen från Ubuntuskivan, nämligen 0.2.5. Den säger helt andra siffror:
Upptaget: 28,02 GiB
Ledigt: 9,35 GiB
Storlek: 37,37 GiB (vilket också stämmer matematiskt).
Så det verkar som att Nautilus inte är att lita på, eller? Det var ju inte en siffra rätt där, om man ska tro GParted, och eftersom de siffrorna stämmer med allt annat (storlek på övriga partitioner, hela disken o.s.v.) så litar jag nog på GParted i det fallet, trots gammal version.
Hm... Nautilus? Ja, jag säger då det... Jisses... Noterar också att GParted tydligen vet skillnaden mellan GB och GiB. Det är mer än man kan säga om det mesta annars. Det är väl okej om man skriver filstorlekar i GB eller MB, men då ska man ju MENA GB respektive MB också, inte GiB respektive MiB.
Men i vilket fall, är det någon mer än jag som drar slutsatsen att man inte kan lita på Nautilus beräkningar när det gäller utrymme i mappar, som man får fram genom högerklick på mappen och därefter egenskaper?
Dessutom noterar jag att Nautilus beräknar det hela otroligt mycket långsammare än Explorer (eller Utforskaren om man ska prata svenska) gör i Windows XP. Detta märks utan att man behöver plocka fram tidtagaruret.
I alla fall verkar Nautilus fortfarande tro att det bara är 7,5 GiB ledigt och 13,4 GiB upptaget.
Nu tog jag en titt i GParted, den gamla versionen från Ubuntuskivan, nämligen 0.2.5. Den säger helt andra siffror:
Upptaget: 28,02 GiB
Ledigt: 9,35 GiB
Storlek: 37,37 GiB (vilket också stämmer matematiskt).
Så det verkar som att Nautilus inte är att lita på, eller? Det var ju inte en siffra rätt där, om man ska tro GParted, och eftersom de siffrorna stämmer med allt annat (storlek på övriga partitioner, hela disken o.s.v.) så litar jag nog på GParted i det fallet, trots gammal version.
Hm... Nautilus? Ja, jag säger då det... Jisses... Noterar också att GParted tydligen vet skillnaden mellan GB och GiB. Det är mer än man kan säga om det mesta annars. Det är väl okej om man skriver filstorlekar i GB eller MB, men då ska man ju MENA GB respektive MB också, inte GiB respektive MiB.
Men i vilket fall, är det någon mer än jag som drar slutsatsen att man inte kan lita på Nautilus beräkningar när det gäller utrymme i mappar, som man får fram genom högerklick på mappen och därefter egenskaper?
Dessutom noterar jag att Nautilus beräknar det hela otroligt mycket långsammare än Explorer (eller Utforskaren om man ska prata svenska) gör i Windows XP. Detta märks utan att man behöver plocka fram tidtagaruret.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Kör enbart med thunar nuförtiden, kanske något o testa?
Gillar den för den e snygg o enkel.
Abusus non tollit usum
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Okej, har installerat och testat. Samma sak där. 13,4 GB använt utrymme, 7,5 ledigt. Enheten visas som "40G Volume". Man kan undra vad det är frågan om här... har jag någon sorts superdold bautafil någonstans som inte räknas?? Hm...zero gravity skrev: Kör enbart med thunar nuförtiden, kanske något o testa?
Har haft Home på separat partition.
Till att börja med var det en perfekt lösning. Home var på sin rätta plats och jag märkte inte av någon separat partition.
Ubuntu uppdaterades och root partitionen omformaterades. Nu fick jag ett nytt Ubuntu och Home var kvar oförstört.
Men Home var verkligen på en separat partition. Man måste öppna och gå in i partitionen innan Home hittades.
Home på egen partition är ingen bra lösning. I värsta fall blir det dubbla Home. En normal och en separat.
Har också en annan hårddisk. Home har ingen egen partition. Uppdatering med Update Manager gick alldeles smärtfritt
Home blev kvar ingenting förstördes.
Skulle avlägsna Kubuntu-desktop, men detta verkar inte lyckas. Man får bara bort en fil och en programsnutt åt gången.
Terminal kommandot innehållande samtliga delar var mycket långt, så istället kopierades Home och nyinstallation gjordes.
Nu framgick det att även något av den osynliga delen av Home bör kopieras. Alla gamla E-mail och adresser försvann.
Bookmarks finns i filen Home/"Användaren"/.mozilla/firefox/9.925a4z.default/bookmarks.html men var finns gamla e-mail och adresser ?
Alla Bookmarks i Firefox försvann. Däremot bevarades allt synligt i Home inget av detta gick förlorat.
Om man delar utrymmet på disken i två delar. får man naturligtvis två slutändar. När en blir full är det kört trots att det finns utrymme på den andra delen.
Alltså en enda partition för Ubuntu.
Till att börja med var det en perfekt lösning. Home var på sin rätta plats och jag märkte inte av någon separat partition.
Ubuntu uppdaterades och root partitionen omformaterades. Nu fick jag ett nytt Ubuntu och Home var kvar oförstört.
Men Home var verkligen på en separat partition. Man måste öppna och gå in i partitionen innan Home hittades.
Home på egen partition är ingen bra lösning. I värsta fall blir det dubbla Home. En normal och en separat.
Har också en annan hårddisk. Home har ingen egen partition. Uppdatering med Update Manager gick alldeles smärtfritt
Home blev kvar ingenting förstördes.
Skulle avlägsna Kubuntu-desktop, men detta verkar inte lyckas. Man får bara bort en fil och en programsnutt åt gången.
Terminal kommandot innehållande samtliga delar var mycket långt, så istället kopierades Home och nyinstallation gjordes.
Nu framgick det att även något av den osynliga delen av Home bör kopieras. Alla gamla E-mail och adresser försvann.
Bookmarks finns i filen Home/"Användaren"/.mozilla/firefox/9.925a4z.default/bookmarks.html men var finns gamla e-mail och adresser ?
Alla Bookmarks i Firefox försvann. Däremot bevarades allt synligt i Home inget av detta gick förlorat.
Om man delar utrymmet på disken i två delar. får man naturligtvis två slutändar. När en blir full är det kört trots att det finns utrymme på den andra delen.
Alltså en enda partition för Ubuntu.