Ta bort program men inte Gnome? [LÖST]

Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ta bort program men inte Gnome? [LÖST]

Inlägg av prafjessor »

När jag försöker avinstallera Gaim så säger Synaptic att den även kommer att ta bort Gnome-Desktop. Det är ju inte så lockande, så hur undviker jag det?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Ta bort program men inte Gnome?

Inlägg av ZX Spectrum »

Gaim är integrerat i Gnome-Desktop. Går dock att ta bort från menyerna genom att högerklicka på ubuntu-symbolen uppe till vänster och välja redigera menyer.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

ZX Spectrum skrev: Gaim är integrerat i Gnome-Desktop. Går dock att ta bort från menyerna genom att högerklicka på ubuntu-symbolen uppe till vänster och välja redigera menyer.
Att det går att ta bort från menyn visste jag, men inte att det är integrerat i Skrivbordet. Jaja, tack i alla fall - jag får helt enkelt lära mig leva med det!
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

menar du gnome-desktop-enviroment? Det låter brutalt fel att den ska försvinna.

Men jag tror faktiskt att du menar ubuntu-desktop. ubuntu-desktop är ett metapaket som är beroende av alla komponenter som kommer förinstallerade i ubuntu. Det gör inget om du tar bort den.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Kör med gutsy, o vad ja än ska avinstallera från synaptic så kommer ubuntu-desktop oxå med i listan.
men ja har avinstallerat säkert 50 paket där ifrån. men ja har kvar mitt dekstop som vanligt.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

zenbios skrev: Kör med gutsy, o vad ja än ska avinstallera från synaptic så kommer ubuntu-desktop oxå med i listan.
men ja har avinstallerat säkert 50 paket där ifrån. men ja har kvar mitt dekstop som vanligt.
Knepigt.
Var någon som nämnde något om att gaim var integrerat i Feisty, så jag fick aldrig avinstallerat det programmet heller.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Smygis skrev: menar du gnome-desktop-enviroment? Det låter brutalt fel att den ska försvinna.

Men jag tror faktiskt att du menar ubuntu-desktop. ubuntu-desktop är ett metapaket som är beroende av alla komponenter som kommer förinstallerade i ubuntu. Det gör inget om du tar bort den.
Ah, ja, jag menade visst ubuntu-desktop. Men är det säkert att ta bort det? Har nåt svagt minne av att jag gjorde det en gång, och då sket sig hela skrivbordet...
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

ZX Spectrum skrev:
zenbios skrev: Kör med gutsy, o vad ja än ska avinstallera från synaptic så kommer ubuntu-desktop oxå med i listan.
Knepigt.
Var någon som nämnde något om att gaim var integrerat i Feisty, så jag fick aldrig avinstallerat det programmet heller.
klart du kan svinstallera vilka program du vill. en del kan ja inte av installera genom lägg till/ta bort.
utan det får ja göra i synaptic istället då bara :)
Bild
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

prafjessor skrev:
Smygis skrev: menar du gnome-desktop-enviroment? Det låter brutalt fel att den ska försvinna.

Ah, ja, jag menade visst ubuntu-desktop. Men är det säkert att ta bort det? Har nåt svagt minne av att jag gjorde det en gång, och då sket sig hela skrivbordet...
får som sagt den frågan nästan var gång ja avinstallerar något genom synaptic,
men inget som hänt här. (än) peppar, peppar ta i trä  ;D
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Där ser man.
Jag har både Gaim och Pidgin i startmenyn eftersom jag inte har vågat avinstallera Gaim.
Bild
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Kan rapportera att jag avinstallerade gaim + ubuntu-desktop utan missöden.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Ta bort program men inte Gnome? [LÖST]

Inlägg av DeepThought »

Det enda du behöver tänka om du avinstallerar ubuntu-desktop är att installera det igen innan du eventuellt uppgraderar till Gutsy.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

gnome-desktop, ubuntu-desktop och liknande är s.k. meta-paket, som "håller ihop" program-paket. tar man bort en av delarna så tar man alltså bort "föräldrareferensen" men INTE någon annan av delarna. avinstallera på ni bara, det enda som händer är alltså att meta-paketet inte anser sig vara komplett :)
pixelmaster

Inlägg av pixelmaster »

DeepThought skrev: Det enda du behöver tänka om du avinstallerar ubuntu-desktop är att installera det igen innan du eventuellt uppgraderar till Gutsy.
hur installerar man det tillbaka sen då?jag får för övrigt upp att vid avinstallation av gaim så kommer även nautlius-sendto tas bort. går det bra att ta bort också och kan fås tillbaka sen på något sätt?
Senast redigerad av 1 pixelmaster, redigerad totalt 30 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"