Jag tänkte dra upp denna gamla tråd (necro varning? :p) eftersom jag håller på och försöker lista ut om exakt det trådskaparen pysslar med fungerar (vilket det tydligen gör) och hur.
Jag skall bygga en liten maskin, där jag bl.a skall stoppa in "alla mina hårddiskar". Kommer nog endast ha kvar en 36gb raptor i min stationära, och flytta över 3-4st sata-diskar i den nya lilla htpc/hobbyserver burken. Den kommer köra ubuntu server-versionen.
Jag kommer antingen köra diskarna genom vanliga sata-gränssnittet, eller alternativt i externa usb-vaggor. Jag vill nämligen kunna få alla diskarna (utom system/swap osv osv självklart) att gå ner i sparläge vid inaktivitet. Läst att många vaggor osv. klarar spindown, men man kan alltså fixa detta ändå?
Det vore ju skönt att kunna slippa dels lägga pengar på vaggor osv, sen är det ju enklare rent praktiskt att koppla in dom i vanliga sataportar istället för konverterare, varje vagga har sin strömförsörjning osv.
Någon som har mycket lagringsdiskar liggandes på detta sätt? Script som sätter dom i strömläge? Planen är ju att såfort dom accesas (utdelade via samba i nätverket) skall dom starta upp igen.
Behöver ha ganska klart för mig vad som går och inte, så jag vet hur mycket det kommer gå på (4 vaggor kostar ändå en slant, och har en maxbudget

).