Spin-down USB-disk

Användarvisningsbild
HellRat

Spin-down USB-disk

Inlägg av HellRat »

Halloj!

Jag har en debian-server med en usb-disk som även har swap-partitionen. Jag skulle vilja att disken gick ner i varv när den inte används. Efter mycket letande hittade jag sg3-utils och lyckades få disken att spinna ner med

Kod: Markera allt

sg_start --stop /dev/sda1
problemet är att den drar igång igen direkt efter att den stängts av.. kan det ha att göra med att jag har swappen på den?

Hur löser jag detta?
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Spin-down USB-disk

Inlägg av Barre »

Disken kommer att spinna upp när någonting "petar" på den.....
jag antar att systemet petar på swappen och orsakar att disken spinner...
min gissning ialla fall.
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ja, det är nog risk för att det är så... jag funderar på om jag kan ha swap på en usb-pinne istället, det borde väl funka? Är det krångligt att flytta swappartition?

Jag såg i ett forum att man kan stänga av syslogd eller hellre skriva loggarna över nätverket på en annan burk. Hur gör man för att göra disable på syslogd?
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Yay!
Nu har jag lyckats få disken att spinna ner med sg_start för att sedan dra igång igen när jag försöker komma åt disken. Nu är bara frågan hur man får burken att göra detta automagiskt efter en viss tids inaktivitet...

Tips? =)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kolla upp kommandona swapon och swapoff (man swapon), man kan lägga till flera partitioner med olika prioritet om man vill.

För att göra det permanent så är det bara att ändra i /etc/fstab, men glöm inte att köra mkswap på din nya partition först.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ok, tack!

Eftersom jag nu fick det att fungera ändå så behöver jag nog inte ändra swapen men det kan ju hända att det behövs ändå nån gång i framtiden. Det som gjorde att jag fick det att funka var att jag enligt en guide skriv till "noatime" till partitionerna i fstab.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ok, har hittat ett skript som stänger av diske automagiskt:

http://nslu2-info.de/showpost.php?p=20987&postcount=42

Tyvärr verkar det vara lite för mycket som händer mot disken hela tiden så att den inte är avstäng särskilt länge åt gången för att den ska stänga av sig, iaf inte någon längre stund.

När jag körde skriptet med bara tre sekunders timeout stängdes iaf disken av. Problemet var dock att den startade efter kanske tio sekunder igen, jag tänkte att skriptet självt kanske bråkar med disken och att den därför måste starta upp igen varenda gång den ska kolla aktivitet. Kan det vara så?
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Jag tänkte dra upp denna gamla tråd (necro varning? :p) eftersom jag håller på och försöker lista ut om exakt det trådskaparen pysslar med fungerar (vilket det tydligen gör) och hur.

Jag skall bygga en liten maskin, där jag bl.a skall stoppa in "alla mina hårddiskar". Kommer nog endast ha kvar en 36gb raptor i min stationära, och flytta över 3-4st sata-diskar i den nya lilla htpc/hobbyserver burken. Den kommer köra ubuntu server-versionen.
Jag kommer antingen köra diskarna genom vanliga sata-gränssnittet, eller alternativt i externa usb-vaggor. Jag vill nämligen kunna få alla diskarna (utom system/swap osv osv självklart) att gå ner i sparläge vid inaktivitet. Läst att många vaggor osv. klarar spindown, men man kan alltså fixa detta ändå?
Det vore ju skönt att kunna slippa dels lägga pengar på vaggor osv, sen är det ju enklare rent praktiskt att koppla in dom i vanliga sataportar istället för konverterare, varje vagga har sin strömförsörjning osv.

Någon som har mycket lagringsdiskar liggandes på detta sätt? Script som sätter dom i strömläge? Planen är ju att såfort dom accesas (utdelade via samba i nätverket) skall dom starta upp igen.

Behöver ha ganska klart för mig vad som går och inte, så jag vet hur mycket det kommer gå på (4 vaggor kostar ändå en slant, och har en maxbudget  ;) ).
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Nu har jag inte min server igång för jämnan längre men mitt skript funkar rätt bra. Jag inser dock att jag skulle ha installerat servern på en usb-sticka och haft hårddisken vid sidan om, menmen det var ju lätt att veta att de här problemen skulle uppstå... =(

Well, mitt skript ser ut såhär och verkar fungera rätt bra, och jag VET att det hade fungerat bra om disken inte hade varit systemdisk:

#!/usr/bin/perl
use POSIX qw(strftime);

$timeout = 1 * 60;

#$timeout = 3;

# device to use
$devicelist = "sda";

#################################

foreach $device (split(',', $devicelist)) {
  $lastRCount{$device}=0;
  $lastATime{$device}=0;
  $sleepTime{$device}=0;
 }

while (true) {
 foreach $device (split(',', $devicelist)) {
     open F, "< /sys/block/" . $device . "/device/iorequest_cnt";
        $requestCount{$device} = hex <F>;
      close F;
        $now=strftime "%s", localtime;
      if ($requestCount{$device} != $lastRCount{$device}) {
        $lastATime{$device} = $now;
    }

# if we are after the timeout and there were new
     # accesses after the last sleep time -> go to sleep (again)
   if ($now > $lastATime{$device} + $timeout && $lastATime{$device} > $sleepTime{$device}) {
   $sleepTime{$device} = $now;
##    system "logger -i -t scsi_idle sending $device to sleep";
  system "/usr/bin/sg_start 0 -pc=3 /dev/$device";
  ##    system "/usr/bin/sg_start 0 /dev/$device";

# increase the request count by one for the command we just sent
           $requestCount{$device}++;
          }
     $lastRCount{$device}=$requestCount{$device};
   }
   sleep 60;
}
Fråga mig inte vad nåt betyder.. jag hade koll på det när jag modifierade det för att passa min burk men jag minns inte nu. Kanske finns svar att hämta i länken i tidigare svar..

Necromancers ftw!
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Tack och bock HellRat, jag förstår inte direkt mycket heller, men man får ju mecka in det, googla lite och se vad man kan åstadkomma när man byggt ihop datorn ;)
Jag kommer inte ha någon ide/sata disk för system mm heller, kommer köra på en ide flashdisk i mitt lilla fläktlösa itx-monster  :)
Ska köra med en komponent som heter ide flash memory, dvs sådana flashminnen man kopplar rakt in på en ide-kabel. Aldrig använt sådana förut, så ska bli spännande att testa :)
Kul läsning om du inte sett dom:
http://www.memory.com/item.asp?item=TS4GDOM40V

Hinkar man rätt in på ide-kabeln, kräver ingen sepparat ström, låter ingenting och jag tror inte man får några direkta prestandaproblem på en liten burk som ändå är hobbymaskin, får se om det klarar av att köra film dock, har inte läst några läs/skriv siffror, men jag tvivlar på att det blir några problem med tanke på vad man åstadkommer med sunkiga gamla idediskar, och även testat på ett budget usb-minne från jula :-p
Finns från 256megabitar's till 8GB :) (kanske tom finns större, inte sett det dock).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Det var då en krånglig lösning på ett enkelt "problem". :P

"sudo hdparm -S 30 /dev/*disken*" sätter disken i vila efter 2.5 min.

Ett exempel:

root@Sandnabba.se: /home/emil # hdparm -S 30 /dev/hdc

/dev/hdc:
 setting standby to 30 (2 minutes + 30 seconds)
EDIT:
Osäker på om det funkar med USB diskar, men på interna funkar det iallafall perfekt. :)
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 30 gånger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ok.. jag kanske har en lite krånglig fil, jag vet att jag letade länge innan jag hittade nåt som fungerade hyffsat vilket mitt skript gör..

Jag ska testa ditt knep vid tillfälle, jag har för mig att min server, som har en ARM-processor, inte funkade med hdparm (eller om det var disken som inte funkade).

Finns det något sätt att stänga av all loggning från operativsystemet? Detta ställer förstås till problem då loggningen drar igång min disk igen..

Jag kör etch på min server om det har något med saken att göra.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, stänga av loggning är väl inte så rekommenderat, men syslog och klogd körs ju som tjänster, så:
/etc/init.d/sysklogd stop
/etc/init.d/klogd stop

Fixar ju de aktivaste loggarna. Sen så finns det ju massor av programloggar att stänga av. Men då får du kika i manualen för respektive program. ;)
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

stoppa i ett usbminne för 149:- från jula och logga allt dit? :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

.gurkburk skrev: stoppa i ett usbminne för 149:- från jula och logga allt dit? :)
Skulle vara en bra idé. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"