kan inte installera?

sumpen

kan inte installera?

Inlägg av sumpen »

Hejsan. Jag tänkte pröva ubuntu.

Har tankat ner 7.10. Har bränt ut som både boot disk och vanlig. boot-disken går bara in i "dr-dos"?? den bootar inte alls ngn installation :(

vad gör jag för fel? tacksam för svar...
tergo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: kan inte installera?

Inlägg av tergo »

Den skall brännas som iso-image, och inte snabbare än 4x.
Om du är helt säker på att du gjort detta rätt testa "Alternate Install CD".
Du kan kontrollera med md5sum i en terminal, men du använder förmodligen Windows.
sumpen

Inlägg av sumpen »

Jag hittade bara UDF/ISO som alternativ i Nero. Så jag testar det också. Men tydligen gick det inte att bränna saktare än 8x. *håller tummarna*  :D

Jo, man kör ju windows :(
Jag har installerat Vista, som jag fick blåskärm på inom 24h ^^. Såg en artikel om uBuntu på idg.se. Tänkte att det kan ju inte vara sämre än vista ;)
Så länge jag kan spela spel i ubuntu och ha ljud i lurarna, så kommer jag för evigt älska ubuntu :)

Har förstått att jag måste installera ngt som heter wine, så jag kan spela windowsspel. Men det är senare bekymmer. Jag lär väl återkomma  8)

Anyway, tack för snabbt svar :D
sumpen

Inlägg av sumpen »

Jag hade inte i nätverkssladden när jag installerade, så det stod att den inte kunde uppdatera ngt från nätet. Och att jag skulle göra det senare. Men jag hittar inte vart det skulle vara?
tergo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av tergo »

Om du får igång ubuntu det bör inte vara några problem, uppdaterar den sig själv.
Ha inte för stora förhoppningar om wine men det är mycket som fungerar.
Använder inte wine själv skall därför inte säga för mycket, kör ändast linux program.
Det finns flera spel för linux som är gratis och några man kan köpa. Snart kommer ut 3.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"