Egen mailserver?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Nurre

Egen mailserver?

Inlägg av Nurre »

Jo, det är så att jag håller på att programmera ett smärre community (för skojs skull) och jag tänkte skicka ut ett aktiveringsmail. Hur kan jag få detta att fungera? Behöver inget fancy pancy utan bara så jag kan skicka mail med PHP. Har sökt lite på forumet och fann några trådar om postfix men antingen var det hur man konfigurerar sin redan installerade postfix eller så var trådarna utdaterade.

Vågar inte mixtra så mycket själv heller för då knasar jag väl upp operativsystemet  ::)
Alla svar är välkomna.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Egen mailserver?

Inlägg av upnorth »

Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vilken community kör du? Eller håller du på att skapa en själv?
Nurre

Inlägg av Nurre »

maths57 skrev: Vilken community kör du? Eller håller du på att skapa en själv?
Jag håller på att skapa ett eget men det är första gången jag kör mailserver. Ingenting seriöst projekt utan något som jag kan meka med på fritiden.

upnorth: Tackar, jag sitter nu och skummar igenom sidan för att hitta något mumsigt. När jag fått igång alltihopa så postar jag här i tråden hur jag gjorde så kan framtida mailkillar snabbt finna svar.
Nurre

Inlägg av Nurre »

Nej, ni det här gick inge vidare. Fann inte så mycket information på phpsidan så jag frågade Google istället. Försökte följa dessaa: http://wiki.ubuntu.org.cn/index.php?title=UbuntuHelp:Postfix&variant=zh-tw
http://www.mysql-apache-php.com/#mailserver

...guider men det gick inte heller nå vidare. Bör tillägga att jag använder 7.10, har inte hunnit ställa in det än  ::)

"Setting up an email server is a difficult process involving a number of different programs, each of which needs to be properly configured. The best approach is to install and configure each individual component one by one, ensuring that each one works, and gradually build your mail server. "  :o
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nurre skrev:
maths57 skrev: Vilken community kör du? Eller håller du på att skapa en själv?
Jag håller på att skapa ett eget men det är första gången jag kör mailserver. Ingenting seriöst projekt utan något som jag kan meka med på fritiden.

upnorth: Tackar, jag sitter nu och skummar igenom sidan för att hitta något mumsigt. När jag fått igång alltihopa så postar jag här i tråden hur jag gjorde så kan framtida mailkillar snabbt finna svar.
Jag förstår inte riktigt vad du vill!?
Om det är så att du enbart vill skicka ett mail med hjälp av PHP så går det enkelt att göra.

<?php
$to = "reciver@domain.com";
$from = "sender@domain.com";
$content = "Jag skickar ett fint mail!";
$subject = "viktigt mail, från php";
mail($to, $subject, $content, "From: $from");
?>
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

se bara till att php.ini påkar på korrekt smtp server :)

Inlägg av Nurre »

Ahaa. Ja, som ni kanske märker är jag nybörjare gällande just mail.

Barre sa något där, SMTP server. Jag vill sätta upp en egen SMTP-server och ställa in php.ini. Det borde väl gå? Eller ska jag ringa min ISP och se ifall de har en jag kan använda?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du har säkert en e-postadress hos din ISP. Den skulle du kunna använda. Jag vet inte vem din ISP är och hur den förhåller sig till att du kör en egen mailserver. Det brukar visst inte vara så poppis.
Nurre

Inlägg av Nurre »

maths57 skrev: Du har säkert en e-postadress hos din ISP. Den skulle du kunna använda. Jag vet inte vem din ISP är och hur den förhåller sig till att du kör en egen mailserver. Det brukar visst inte vara så poppis.
Jag använder Bredbandsbolaget. Ska jag då kontakta dem och fråga om jag får använda deras SMTP-server?  ???

Tack för att ni står ut med mig  ;D
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om du får ett ja från Bredbandsbolaget, behöver du fundera på vilken mailserver du ska välja. Det brukar inte vara helt lätt att konfigurera en sådan. Och Sendmail är värst. Där ska man ha magiska krafter för att lyckas. Men det finns enklare. Har dock inte prövat - än. (Kanske skulle testa virtuellt, om det går)

Men eftersom du bara testar hemma, går det inte att fixa ett PHP-skript som skicka mailen via den egen mail-adress hos din ISP?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nurre skrev:
maths57 skrev: Du har säkert en e-postadress hos din ISP. Den skulle du kunna använda. Jag vet inte vem din ISP är och hur den förhåller sig till att du kör en egen mailserver. Det brukar visst inte vara så poppis.
Jag använder Bredbandsbolaget. Ska jag då kontakta dem och fråga om jag får använda deras SMTP-server?  ???

Tack för att ni står ut med mig  ;D
Du skulle kunna göra så här (om du absolut inte vill sätta upp en egen smtp server)
1. lägga in smtp.bredband.net som SMTP server i din php.ini
2. starta om apache2 (sudo /etc/init.d/apache2 restart)
3. när du skickar mail via PHP (jag visade ett mycket enkelt exempel ovan) så sätter du sin bredbands-mailaddress som "From". (nurr3@bredband.net, eller vad tusan du har)
Klart... :)

smtp.bredband.net är Brednabdsbolagets smtp "smarthost" för sina kunder, den kan du använda som smtp server.
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nire »

Eller om du nu vill köra en egen har jag hört att exim är väldigt mycket mer lättkonfigurerad än t.ex. sendmail och postfix.
Den finns i ubuntu's repository och har en sån där tjusig ubuntulogga på sig som visar att ubuntu supportar den.  :P
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

att sätta upp en egen SMTP server är bara onödigt. ingen av ISPerna i sverige tillåter transfer på port 25 så det enda du kan göra då är att ställa in den till att relaya till din ISPs SMTP server...

bätter att använda deras direkt.
Gotus sum, Cave cornua
nire

Inlägg av nire »

ingen av ISPerna i sverige tillåter transfer på port 25
Menar du att ingen ISP i Sverige tillåter att man har en egen SMTP?
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

det finns visst svenska ISPer som tillåter det!
Jag har själv kört en hemma. Jag har Adamo som leverantör.
De ISPer som blockar port 25 har oftast en egen smtp-server som man kan använda.
nire

Inlägg av nire »

Jag kör en just nu och min ISP är då svensk.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

intrerssant. vilken ISP. din SMTP server är inte confad för att bara relaya till din ISPs server?
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Så de ISP som erbjuder e-post blocker med de som inte gör det kan hålla porten öppen?
nire

Inlägg av nire »

intrerssant. vilken ISP. din SMTP server är inte confad för att bara relaya till din ISPs server?
Nej den är inställd att skicka direkt. ISP är Telia men tjänsten levereras genom ett lokalt bredbandsbolag.
EDIT: Alltså jag skickar inte räkningen till Telia men enligt ripe.net tillhör min IP-adress Telia.
Så de ISP som erbjuder e-post blocker med de som inte gör det kan hålla porten öppen?
Nej jag har en e-postadress från ISP'n. Är du säker på att din ISP blockerar port 25 för dig? Vad har du för ISP?
Stäng tillfälligt av din brandvägg och gör en portskanning.
http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2
Är port 25 grön är den blockerad.
Senast redigerad av 1 nire, redigerad totalt 4 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"