kräver konto mellan nätverk
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
kräver konto mellan nätverk
Hej jag installerade Ubuntu 7.10 på min ena dator igår, och har delat ut den i nätverket, men när jag försöker öppna den genom nätverket på min Windows dator så vill den ha ett kontonamn och lösenord, nån som vet hur man fixar det så det funkar utan eller hur man överhuvudtaget fixar detta problem?
SV: kräver konto mellan nätverk
Hm, vet att det går att göra via menyn på något sätt. Men jag vet inte hur då jag knappt använder GUI längre... 
Men öppna terminalen, kör "sudo gedit /etc/samba/smb.conf" och avkommentera (ta bort "#") "security = user", och sen ändrar du "user" till "share".
Så att det står "security = share".
Sen startar du om samba:
sudo /etc/init.d/samba restart

Men öppna terminalen, kör "sudo gedit /etc/samba/smb.conf" och avkommentera (ta bort "#") "security = user", och sen ändrar du "user" till "share".
Så att det står "security = share".
Sen startar du om samba:
sudo /etc/init.d/samba restart
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
jag har testsat o skriva sudo gedit /etc/samba/smb.conf i terminalen nu, men den vill ha lösenordet, då testa jag o knappa in det jag valt, men det va fel 
finns det inget lättare sätt?

finns det inget lättare sätt?
- DeepThought
Kör:
gksudo gedit /etc/samba/smb.conf
Då dyker det upp en ruta som frågar efter ditt lösenord, och du skall då mata in samma lösenord som din användare på datorn. Om inte det fungerar: har du skapat en ny användare, och inte gjort denna användare till medlem i gruppen admin?
(Här står varför du helst skall använda gksudo istället för sudo när du kör grafiska program som gedit: http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo).
gksudo gedit /etc/samba/smb.conf
Då dyker det upp en ruta som frågar efter ditt lösenord, och du skall då mata in samma lösenord som din användare på datorn. Om inte det fungerar: har du skapat en ny användare, och inte gjort denna användare till medlem i gruppen admin?
(Här står varför du helst skall använda gksudo istället för sudo när du kör grafiska program som gedit: http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
jag kom tillslut in i filen smb.conf o ändrade detdära, väntar bara så jag kan starta om datornaa och kolla fall det funkar
återkommer sen med hur det gick
återkommer sen med hur det gick
-
Hej jag har ändrat allt i smb.conf
men jag har ett nytt problem, jag kan inte flytta någe från min windowsdisk till den andra maskinen med Ubuntu, nån som vet hur jag fixar det?
(Jag har testat med både skrivskydd på och skrivskydd av, men inget av det verkar funka)
men jag har ett nytt problem, jag kan inte flytta någe från min windowsdisk till den andra maskinen med Ubuntu, nån som vet hur jag fixar det?
(Jag har testat med både skrivskydd på och skrivskydd av, men inget av det verkar funka)
-
fick det o funka tillslut, fick ändra till Browseble = yes i smbconfig, sen lägga på ett lösenord genom smbpasswd 
så nu funkar det helt perfekt

så nu funkar det helt perfekt