Försöker installera ett program av .rpm typ manuellt genom terminal får felmedd.

qwertyuiop

Försöker installera ett program av .rpm typ manuellt genom terminal får felmedd.

Inlägg av qwertyuiop »

Kod: Markera allt

lukas@lukas-desktop:~$ sudo alien -i /home/lukas/Skrivbord/pmplib-0.14-1.i386.rpm
        dpkg --no-force-overwrite -i pmplib_0.14-2_i386.deb
dpkg: statusdatabasområdet är låst av en annan process
Unable to install at /usr/share/perl5/Alien/Package/Deb.pm line 92, <GETPERMS> line 13.
        find pmplib-0.14 -type d -exec chmod 755 {} ;
        rm -rf pmplib-0.14
Vad gör jag för fel ???
En till sak när jag installerar saker via synaptic så promptar den mig att sätta i min installationscd och sedan struntar den att ladda hem filerna(hände vid installation av alien b.la) är detta normalt beteende ???
Och som synes så är det pmplib jag försöker installera eftersom jag råkar äga en iriver e10 och vill gärna kunna använda den utan windows... så alla som har installerat pmplib förut skulle kanske också kunna hjälpa till om de ser det här...
För jag vet inte ens om jag har laddat ner rätt installationsfil nämligen?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Försöker installera ett program av .rpm typ manuellt genom terminal får felm

Inlägg av DeepThought »

Har du t.ex. Synaptic, Lägg till/Ta bort eller liknande öppet kan du börja med att stänga det. Det verkar nämligen som att något annat program hindrar dpkg.

Hittade dessutom en länk som kanske är intressant?
http://clau.sparetimegroup.net/index.ph ... on-ubuntu/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
qwertyuiop

SV: Försöker installera ett program av .rpm typ manuellt genom terminal får felm

Inlägg av qwertyuiop »

Tack så hemskt mycket nu fungerar det ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

qwertyuiop skrev:En till sak när jag installerar saker via synaptic så promptar den mig att sätta i min installationscd och sedan struntar den att ladda hem filerna(hände vid installation av alien b.la) är detta normalt beteende ???
Gå in i där du väljer källor & klicka bort att den skall använda installations CD'n som källa... Jag fattar inte varför dom lagt till den alls, eller jo, hehe, men det blir ändå surt när man sitter på bredband & skiter om det plockas ner nåt extra meg hit- & dit...  :-X
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"