Har länge haft problem med ljudet sen jag uppgraderade till Gutsy Gibbon. Direkt efter uppgraderingen fungerade det inte, efter att ha pillat och ändrat litegrann så fick jag det dock fungera halvdant. Med halvdant menar jag då att varken ALSA eller något volymreglage i gnome fungerade. Efter att ha gett problemet ett nytt försök genom att följa den här beskrivningen
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting så förlorade jag ljudet helt och hållet igen

Det konstiga är att när man skriver in aplay -l i terminalen hittar den dubletter på både ljudkorten jag har; alltså
Kod: Markera allt
aplay -l
**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: Intel [HDA Intel], enhet 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: Intel [HDA Intel], enhet 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
kort 1: AudioPCI [Ensoniq AudioPCI], enhet 0: ES1371/1 [ES1371 DAC2/ADC]
kort 1: AudioPCI [Ensoniq AudioPCI], enhet 1: ES1371/2 [ES1371 DAC1]
Och när man kör alsamixer i terminal så visar den ljudkorten (HDA Intel som 'standard') och när man ändrar om i volymreglaget blir det fortfarande ingen skillnad. Kan tillägga att ljudkorten som jag har är: 1) Det integrerarde på moderkortet (Asus P5b dlx) och 2) Ett gammalt Creative Live.
Som sagt, bägge fungerade direkt efter installation i Feisty, men sen uppgraderingen har de bara krånglat :/ Nån som har ett förslag på vad man kan göra åt det?