Hur jag än gjorde så blev det bluescreen. Testade då med Windows 2000, men det blev likadant där.
Däremot så fungerade installationen om jag använde mig av Win98 eller WinME av någon underlig anledning.
Nu har han kört WinME på den hela tiden, tills dess jag sa till honom att vi kunde testa att köra in Ubuntu istället eftersom det inte ens går att jämföra WinME med Ubuntu.
Efter en guidat telefonsamtal så hade han laddat ner Ubuntu 7.10 och skulle installera. Här blev det stopp igen eftersom skivan inte bootade upp. Gick inte i Windows att starta skivan heller.
Idag ringde han och sa att han hade Ubuntu på datorn och jag blev imponerad och frågade varför det fungerade nu?
Jo, det var så att en kontakt till cd-spelaren satt löst och när han hade fixat till det så började han installera och följde guidningen i installationsprocessen. Han tyckte att det var otroligt lätt att installera Ubuntu, men så undrade han hur han kunde få igång sin nya multiskrivare (hp psc1215). Han hade själv lyckats skriva ut ett dokument på skrivaren, men skannerdelen visste han inte, så jag bad honom att starta Xsane och ställa om den till kopiera. När han sen tryckte på "läs in" så började skanningen och sen skrev den ut kopian.
Det som är imponerande är att han är 80 år. Säger det mesta om hur lätt Ubuntu verkligen är, även att installera.
.....och jag har lyckats konvertera en till till den rätta tron