Vilken upplösning kan man "kräva" att användaren har i oktober 2007? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Vilken upplösning kan man "kräva" att användaren har i oktober 2007? [LÖST]

Inlägg av TicToc »

Tror ni att det är ok att idag förutsätta att merparten av alla användare som har java 6 installerat och en internetuppkoppling har en upplösning på minst 1024x768?

Kan jag gå ännu högre?
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Vilken upplösning kan man "kräva" att använadren har i oktober 2007?

Inlägg av Barre »

Njea... kräva tycker jag är ett felaktigt ord, ett bättre ord är "förutsätta". (ialla fall enligt mig)
Om du utvecklar en applikation/tjänst som har 1024x768 som förutsättning för att fungera så måste du matcha det mot din tänkta "kundkrets". Så.. min motfråga är, vilken är din tilltänkta kundkrets?

För om svaret på den frågan är "Ubuntu server administratörer" eller "Datorspelsproffs ålder 14-20" så är svaret inte samma....

Men rent generellt, 1024x768 är ingen monsterupplösning, men Java kör t.ex inte jag. ;)

Inlägg av TicToc »

>Så.. min motfråga är, vilken är din tilltänkta kundkrets?
I det här fallet, skolor och de som pluggar, 16 år och uppåt antar jag.
Ubuntu server administratörer får nöja sig med skärmskott,  via ascii'art-ad' lynxvisning. ;D

Jag tycker också att 1024x768 verka rimligt, kör på det som bruttoyta. Just detta program anpassar sig bra till mindre fönsterstorlek.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

trixon skrev: Tror ni att det är ok att idag förutsätta att merparten av alla användare som har java 6 installerat och en internetuppkoppling har en upplösning på minst 1024x768?
Värt att tänka på är också att skärmstorlek inte nödvändigtvis kan översättas
till hur mycket utrymme det finns i någons webläsare.  Jag har en 1920x1200
skärm, men hos mig är renderingsytan i firefox aldrig bredare än 800 pixlar.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

trixon skrev: Tror ni att det är ok att idag förutsätta att merparten av alla användare som har java 6 installerat och en internetuppkoppling har en upplösning på minst 1024x768?

Kan jag gå ännu högre?
Min bestämda uppfattning är att om du måste kräva upplösning har du misslyckats som skapare av hemsida och så vidare. Måste du kräva java är du ännu mer misslyckad. Det är minst lika illa som att kräva Internet Explorer version 7+.

En av många anledningar är att folk surfar mer och mer med mobiltelefoner (som säkert kan ha ner till 320x240 pixlars upplösning trots att deras pryl är hur modern som helst).

Jämför med följande kod som man sett till leda:

Kod: Markera allt

<noscript>
Du måste skaffa java script eller dö ditt missfoster
</noscript>
se gärna artikel i w3schools: http://www.w3schools.com/tags/tag_noscript.asp

Å andra sidan: används gärna java, flash, fet upplösning och så vidare men: se för sjutton till att det funkar utan också, det är det noscript taggen är till för - den är inte till för att säga "du är dum som inte vill ha javascript" (eller i mina ögon "jag är dum för att du inte vill ha java script").

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
TicToc

Inlägg av TicToc »

Hmm, det är alltså ingen hemsida jag håller på med. Det är ett helt vanligt program skrivet i java, och som går att starta direkt över internet om man så vill med hjälp av java web start.

Att jag tog upp internet och java i första posten var att spegla hur up to date användaren är, med utrustning, program och upplösning.

Jag förutsätter alltså inte att Java 6 är installerad, utan att om Java 6 är installerad, vad kan de då tänkas ha för upplösning.

Oj nu förvirrar jag snart mig själv, bäst att sova.
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

Statistik från webbläsare.

http://www.w3counter.com/globalstats.php

bland annat upplösning.

1024*768(48%) är det nog smart att inte gå över. Håll dig gärna på ännu smalare bredd. Många gillar att ha tex bokmärkensidofältet öppnet i firefox medan man surfar. Om det går dvs =)

mvh
Anders
TicToc

Inlägg av TicToc »

>Statistik från webbläsare
Tack, det var intressant. Det är alltså 8.03% som inte klarar 1024x768, det kan dom nog leva med. (Fy mig)

>Många gillar att ha tex bokmärkensidofältet öppnet...
Japp, fast det är ingen hemsida jag gör nu, men utrymme försvinner ju alltid till lite paneler mm.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

trixon skrev: [...] ingen hemsida [...] program skrivet i java [...]
Jag förutsätter alltså inte att Java 6 är installerad, utan att om Java 6 är installerad, vad kan de då tänkas ha för upplösning [...]
Ok, sorry om jag lät rabiat.

Många program som kan använda stora skärmar (rita kurvor i matlab, måla i gimp, etc.) mår ofta bra i stora skärmar. Men de kan nästan alla krympas till att passa på 800x600 (kanske till och med 640x480) utan att "gå sönder". Jag är personligen extremt konservativ när det gäller slutanvändarens systemkrav så mitt heta tips är nog att se till att programmet:
* inte är trasigt i 640x480
* ser ok (men inte nödvändigtvis mer) ut i 800x600
* ser bra ut i bättre.

Jag tror inte att en fix storlek av ett program är en bra lösning - flexibilitet är bra.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
TicToc

Inlägg av TicToc »

Tack för bra tankeställare.
Som användare vill jag inte bli 'våldtagen', då skall jag inte göra det samma mot mina användare.
Det fungerar med en storlek det till 540x430 eller vad det nu var, och blir bättre i större fönster.
Jag har valt att det skall starta i 700x525 för att med lite marginal få plats i 800x600.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"