Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Inlägg av vulfgar »

Som ni har märkt har det kommit en del nya tavlor och det har skett lite ommöbleringar bland dessa. Vi har fått många olika förslag och idéer och det enda problemet med det är att i stort sett alla förslag och idéer är ganska olika.  :) Arbetet är väl inte klart ännu, så ha gärna lite tålamod om en tavla hamnat på nytt ställe, men kom gärna med synpunkter. Vi kollar alla synpunkter och om det kommer bättre förslag så ändrar vi efterhand.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Dynamik och öppenhet för förändring är positivt, så länge användare inte finner dessa förvirrande, förhoppningsvis är det långt kvar tills riktigt förvirring uppstår.

Dvs, jättebra!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Igår var det jobbigt att hitta med alla olika tavlor för program, men det verkar blivit ändrat igen.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Kommer man som ny är man mera förutsättningslös, men har man varit här ett tag kan det bli förvirrande. Jag var lite mer desorienterad än vanligt ett tag, men det känns bättre nu.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Vad sägs som att ta bort "v", "ver" och "version" från tavelnamnen?
Kubuntu v 7.10 Gutsy Gibbon
Kubuntu ver 7.10 Gutsy Gibbon
Kubuntu version 7.10 Gutsy Gibbon (om nu hela "version" är med på något ställe)

Som det är nu är det en blandning av dessa.

Jag tror att alla förstår innebörden av
Kubuntu 7.10 Gutsy Gibbon  :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag tagit bort alla "v", "ver", "version" som jag hittat, hojta till om jag glömt någon.
Loke

Inlägg av Loke »

Varför är det här forumet uppdelat på så många sektioner? Jag tror det är mycket förvirrande för många.

Varför måste Ubuntu och Kubuntu ha olika sektioner? Rätta mig om jag har fel, men gränssnittet är väl den enda skillnaden, och om tråden handlar om just gränssnittet så kan man väl helt enkelt skriva det i tråden.

Varför måste 7.06 och 7.10 ha olika sektioner? I grund och botten är det precis samma OS, de allra flesta frågor man kan ha om 7.10 är redan dykit upp i 7.06. Samma sak här igen, om problemet faktiskt är specifikt för en viss version så kan man ju skriva det i tråden.

Samma sak med Experimentverkstad och Tips och Trix, kan de inte slås ihop?

Ja, ni förstår väl vad jag menar nu, många sektioner kunde slås ihop. Sälet att jag tycker det är för att det blir förvirrande för nybörjare. "Är jag på rätt tavla?" "Varför är det så få inlägg på den här tavlan, betyder det att inget vet nåt om Kubuntu?"

Kanske är jag i en minoritet, men jag tycker att ett forum blir som bäst när det är simpelt. 5-10 sektioner kanske. Här finns det (om jag räknat rätt) 46 sektioner.

Edit://ändrat topic för tråden //vulfgar
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 27 gånger.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Varför är det här forumet uppdelat på så många sektioner? Jag tror det är mycket förvirrande för många.
Du har rätt i att det är förvirrande för många, tanken är att det skulle bli bättre än tidigare, och det skall det bli.
Varför måste Ubuntu och Kubuntu ha olika sektioner? Rätta mig om jag har fel, men gränssnittet är väl den enda skillnaden, och om tråden handlar om just gränssnittet så kan man väl helt enkelt skriva det i tråden.
Du har "fel", det är större skillnade än man kanske kan tro, och samma typ av problem kan kräva olika lösningar.
Varför måste 7.06 och 7.10 ha olika sektioner?
Även här är det saker som inte är så lika. Ta till exempel frågan: "Hur får jag igång kuben?" Samma fråga, men helt olika svar för olika versioner.
Kanske är jag i en minoritet, men jag tycker att ett forum blir som bäst när det är simpelt. 5-10 sektioner kanske. Här finns det (om jag räknat rätt) 46 sektioner.
Du är nog inte i minoritet och enkelhet är bäst, frågan är vad som är enkelt. Nu är vi i en period med förändringar och förhoppningsvis förbättringar. Vissa menar (bla jag )att vi vuxit ur den gamla strukturen.

Vi är inte färdiga ännu, håll ut och fortsätt tyck till.

Edit: Det har sina nackdelar att ha ett AI tangentbord
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 27 gånger.
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Är det så extremt stor skillnad mellan 7.04 och 7.10 att man måste dubblera antalet tavlor i forumet (trots att vissa mäktiga personer inom forumet förut sagt att man inte vill ha för många tavlor) och göra det svårt att veta var man ska posta?

Jag går med på att man har olika tavlor för Xubuntu/Kubuntu/Ubuntu, men inte att man har olika tavlor för Xubuntu/Kubuntu/Ubuntu/Version. Jag har slutat läsa i hela forumet förutom Cafét där jag tittar in eftersom det ligger så lägligt där nere. Jag har till och med slutat att läsa i Openbox tråden!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tänkte skapa en helt ny tråd med åsikter om nuvarande forumsstruktur och hur vi kan förbättra, men Loke hann före.  :) Det är ju lika bra att använda denna tråd som redan finns. Jag är så fräck att jag tar mej friheten att byta topic lite så att det framgår lite tydligare och vi vill ha in synpunkter från så många medlemmar som möjligt.

Orsaken till uppdelningarna är precis som trixon skriver, det skiljer sej en del hur man löser problem från version till version och även när det gäller dom olika varaianterna ubuntu/kubuntu/xubuntu. Särskilt så skiljer sej kubuntu en del från ubuntu och xubuntu och möjligvis skulle man kunna slå ihop tavlorna för dom 2 sistnämnda.

Några har framfört synpunkten att feisty har hamnat i bakgrunden ihop med äldre versioner. En anledning till detta är att det tidigare inte var någon uppdelning av nyare och äldre versioner och det är väldigt arbetskrävande att gå in i efterhand och dela upp en tavla. När vi nu har gutsy i egna tavlor så är tanken att vid nästa versionsbyte - till hardy - om ett halvår, inte slå ihop Gutsy med övriga äldre versioner, då blir inte gutsy "undanskuffad" som feisty har blivit nu.

Det är i alla fall alla medlemmar som använder forumet som ska avgöra så fram med synpunkter!
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 27 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Eftersom ni redan fixade så att användarna anger i profilen, vilken version
dom kör, tycker jag att ytterligare en uppdelning av forumet  (i så att säga
samma grupper som redan finns i profilen ), är onödigt och skapa bara förvirring.

LJ
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

vulfgar skrev:
Några har framfört synpunkten att feisty har hamnat i bakgrunden ihop med äldre versioner. En anledning till detta är att det tidigare inte var någon uppdelning av nyare och äldre versioner och det är väldigt arbetskrävande att gå in i efterhand och dela upp en tavla. När vi nu har gutsy i egna tavlor så är tanken att vid nästa versionsbyte - till hardy - om ett halvår, inte slå ihop Gutsy med övriga äldre versioner, då blir inte gutsy "undanskuffad" som feisty har blivit nu.
Så om ett halvår kommer antalet tavlor fördubblas igen?

Förövrigt +1 till LJ.
trixon skrev:
Varför måste 7.06 och 7.10 ha olika sektioner?
Även här är det saker som inte är så lika. Ta till exempel frågan: "Hur får jag igång kuben?" Samma fråga, men helt olika svar för olika versioner.
Är det så extremt jobbigt att röra ögonen till vänster och kolla vilken version han använder. Alternativt börja meningen med "ifall du använder 7.xx"
Senast redigerad av 1 Ekorre, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Loke skrev: Varför måste Ubuntu och Kubuntu ha olika sektioner? Rätta mig om jag har fel, men gränssnittet är väl den enda skillnaden, och om tråden handlar om just gränssnittet så kan man väl helt enkelt skriva det i tråden.
Det handlar tyvärr inte just om gränssnittet, vissa installationer är helt olikt i kubuntu mot Ubuntu. Olika program från start med.

Loke skrev: Varför måste 7.06 och 7.10 ha olika sektioner? I grund och botten är det precis samma OS, de allra flesta frågor man kan ha om 7.10 är redan dykit upp i 7.06. Samma sak här igen, om problemet faktiskt är specifikt för en viss version så kan man ju skriva det i tråden.
Det mesta är specifikt för just versionen, mycket ändrar sig så mycket från version till version. Speciellt hårdvaran.

Loke skrev: Samma sak med Experimentverkstad och Tips och Trix, kan de inte slås ihop?
Nej tyvärr, Experiment verkstad är allt som är beta saker. Sånt som kanske crashar när som helst. Eller Beta versioner av Ubuntu.
tips & trix är just lite tips på olika saker, fixa till lite i datan så allt blir bättre/lättare.

Sen borde forumet ha 2 versioner aktivt hela tiden, nuvarande + föregående. + experiment för kommande...resten arkvieras istället.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Om jag besöker forumet bara för att läsa vad som diskuterats under dagen väljer jag " Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök". Då behöver jag inte kolla igenom alla olika avdelningar.

Om jag söker svar på något speciellt letar jag upp den avdelning där frågan hör hemma eller använder sökfunktionen. Hittar jag inte svaret känns det bra att ställa frågan i en avdelning avsedd för min version av OS och min typ av fråga.

Att det finns många avdelningar upplever jag alltså inte som ett problem eftersom upplägget är lättförståeligt.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

jag har inga problem alls heller att upprepa svar kanske 4-5 gånger per dag. Som jag normalt gör ändå via msn, jabber, forumet, pm.....  8)

Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Nånting kommer att hända här, men jag har ingen aning hur forumet kommer se ut. Har sagt vad jag tycker ett antal gånger på olika ställen  8)

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mina förslag. Jag föredrar dock det första alternativet.

Nybörjare

-K/X/E/Ubuntu för nybörjare

Använda K/X/E/Ubuntu

-Installera/konfigurera
-Program
-Spel
-Hårdvara
-Nätverk och servrar
-Terminalforum
-Övrig support

Eller:

Nybörjare

-Skaffa en fadder
-Ubuntu för nybörjare
-Kubuntu för nybörjare
-Xubuntu för nybörjare
-Edubuntu för nybörjare

Använda Ubuntu

-Installera/konfigurera
-Program
-Spel
-Hårdvara
-Nätverk och servrar
-Terminalforum
-Övrig support

Använda Kubuntu

-Installera/konfigurera
-Program
-Spel
-Hårdvara
-Nätverk och servrar
-Terminalforum
-Övrig support

Använda Xubuntu

-Installera/konfigurera
-Program
-Spel
-Hårdvara
-Nätverk och servrar
-Terminalforum
-Övrig support

Använda Edubuntu

-Installera/konfigurera
-Program
-Spel
-Hårdvara
-Nätverk och servrar
-Terminalforum
-Övrig support
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
TicToc

Inlägg av TicToc »

Little John skrev: Eftersom ni redan fixade så att användarna anger i profilen, vilken version
dom kör, tycker jag att ytterligare en uppdelning av forumet  (i så att säga
samma grupper som redan finns i profilen ), är onödigt och skapa bara förvirring.
Nej, det funkar inte i praktiken. När den använadren bytt version och ändrat i sin profil så kanske inte problemställning/lösning mm stämmer när man flyttar ögonen.
Ekorre skrev: Är det så extremt jobbigt att röra ögonen till vänster och kolla vilken version han använder. Alternativt börja meningen med "ifall du använder 7.xx"
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

vissa skiter i profilinställningarna, vissa struntar i att ändra efter dem har uppdaterat till gutsy. Står ändå Feisty.
Har tagit upp det förut att det funkar inte.    8)

Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ang nybörjare, är det inte bättre om man försöker få ut posterna där till huvudkategorierna istället?
Föreslår att vi bara ha 1 nybörjar kategori, där man kanske kan ställa allmäna frågor om Ubuntu och fri mjukvara, tex, "Kan ett OS som är gratis vara bra?", eller "Varför Ubuntu när det finns så mycket annat at välja på?" och liknande.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Forum"