Hej
Håller på att sätta ihop en gammal burk som jag tänkte ha som LAMP-server och Filserver.
Tänkte även ha den som backup enhet. Därför har jag stoppat i ett raidkort Adaptec 1200a.
Om jag tittar på systeminformation så finns kortet där.
"Mass storage controller: HighPoint Technologies, Inc. HPT366/368/370/370A/372/372N"
I bios så har jag satt raid 1+0 så att jag skall ha en extra hårddisk.
Men i syteminfo så visar den 5 st. hårddiskar
- hda: Maxtor 6E040L0 (Kapacitet: 38.29 GB)
- hdh: WDC WD2500JB-00GVA0 (Kapacitet: 232.89 GB)
- hdf: WDC WD2500JB-00GVC0 (Kapacitet: 232.89 GB)
- hdg: WDC WD2500JB-00GVC0 (Kapacitet: 232.89 GB)
- hde: WDC WD2500JB-00GVC0 (Kapacitet: 232.89 GB)
Den första har jag OS'et på och dom fyra andra är det tänkt att det skall vara en hårddisk på 500GB.
Hur får jag Ububtu att fatta vad jag vill.
Köra raid på ubuntu
SV: Köra raid på ubuntu
Förmodligen så beror det på att du har ett fake-raidkort, dvs ett mjukvaroraid som i princip är samma sak som mjukvaroraid.
Men så länge du inte ska belasta systemet allt för mycket så kan man lätt sätta upp mjukvaroraid i linux, annars så får man köpa ett dyrare raidkort som har stöd för linux.
Tyvärr vet jag inte direkt hur man sätter upp mjukvaroraid, det fanns som verktyg i installationen när jag satte upp det. Men sök efter det på forumet. dmraid heter nått.
Men så länge du inte ska belasta systemet allt för mycket så kan man lätt sätta upp mjukvaroraid i linux, annars så får man köpa ett dyrare raidkort som har stöd för linux.
Tyvärr vet jag inte direkt hur man sätter upp mjukvaroraid, det fanns som verktyg i installationen när jag satte upp det. Men sök efter det på forumet. dmraid heter nått.