Terminalfrågor

woicer
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Terminalfrågor

Inlägg av woicer »

Hej på er. Jag har precis installerat Ubuntu på min server-dator. Detta är första gången jag i huvudtaget kommit i kontakt med Linux, jag är alltså helt total nybörjare. Genom en enkel guide så lyckades jag installera en fungerande server till spelet Counter-Strike source. Det var faktiskt enklare än jag trott.

Nu har jag dock några frågor. För att starta upp servern i dagsläget så behöver jag först köra ett "terminalfönster" (heter de så?), sedan skriva in cd hlserver och sedan en lång ramsa med något i stil; ./hldsc_run +port 27015 osv..., en lång ramsa.
Jag håller på och labbar mycket med servern, vilket betyder att jag behöver starta om den många gånger.
- Så finns det något sått att starta servern enklare? Att man lagrat denna rad med kommandot så man bara klickar på en knapp (eller skriver något kort), eller skapar någon typ av genväg?

Den andra frågan är; när jag stänger ner terminal-fönstret så stängs även servern av, jag antar att detta hör ihop. Måste jag alltså ha terminal-fönstret öppet när jag kör hlservern? det är egentligen inga problem, men det kanske skulle gå och gömma den till någon ikon nere till höger.

Tack så mycket. Förlåt om det blev en konstig och krånglig beskrivning, men det är inte alltid lätt när man är "ny".
/daniel
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Terminalfrågor

Inlägg av DeepThought »

Hejsan woicer, och välkommen hit!

Du bör kolla upp ett program som heter screen, som gör att du kan starta en "terminal i terminalen", vilket gör att du kan starta en terminal, starta screen, starta din server inuti screen och sedan stänga terminalfönstret utan att servern stängs av. Det mest grundläggande är väl att du startar screen genom att skriva screen i terminalen och trycka på enter, helt enkelt. Då når du något som ser precis ut som en vanlig terminal. Om du startar sin server, och sedan stänger terminalfönstret kommer du tillbaka till servern genom att köra screen -r i ett terminalfönster.

Det finns andra (smidigare?) sätt att styra screen också, men ovanstående kanske räcker till en början.

Kollade lite snabbt om jag hittade någon grundläggande guide, och hittade kanske två intressanta artiklar:
http://jmcpherson.org/screen.html
http://munckfish.net/blog/archive/2006/ ... uickstart/

Nåväl, för att komma till ditt andra problem, att du måste skriva in så mycket, så skulle jag lägga som förslag att du lär dig hur du gör ett enkelt script. Det är kortfattat tre steg:

1: Skapa ett enkelt skript genom att skapa en fil (med t.ex. gedit eller nano, inte OpenOffice!) som innehåller följande:

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
cd hlserver
./hldsc_run +port 27015 osv..
2: När du sparat filen (förslagsvis som css-server.sh eller liknande) måste du göra den körbar genom att köra följande:
chmod u+x css-server.sh

Vilket gör att filens rättigheter ändras (chmod) så att din användare (u) får execute-/körbarhets-rättigheter (+x) till filen (css-server.sh). En kommentar är väl att det finns ett annat sätt att använda cmod, där man avänder siffror för rättigheterna istället för notationen user/group/other +/- read/write/execute, som du kanske sett förut:
chmod 755 css-server.sh

3: Kör skriptet genom att skriva något av följande:
./css-server.sh
sh css-server.sh

EDIT: Jag kom på att du kan baka in screen direkt i scriptet om du vill, så att skriptet ser ut så här:

#!/bin/sh
screen ./hlserver/hldsc_run +port 27015 osv..
Lägg märke till att jag tog bort cd hlserver och skrev det så här istället: ./hlserver/hldsc_run o.s.v.

Jag har inte testat det själv, så jag kan inte svära på att det fungerar, men det är bara att säga till om du stöter på några problem! Lycka till!
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 27 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
woicer
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av woicer »

Tack, vilket underbart inlägg. Ska testa att leka lite nu och se om jag lyckas. Återkommer om jag stöter på några problem.
Tack så mycket!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

EDIT: Jag kom på att du kan baka in screen direkt i scriptet om du vill, så att skriptet ser ut så här:

#!/bin/sh
screen ./hlserver/hldsc_run +port 27015 osv..
Istället för att använda screen för att hålla en demon vid liv kan man starta den med nohup istället.

#!/bin/sh
nohup ./hlserver/hldsc_run +port 27015 osv.. &
observera & tecknet. Den gör att programmet startar i bakgrunden.
Eller så kan man forka direkt. Det ser lite kryptist ut...

#!/bin/sh
(./hlserver/hldsc_run +port 27015 osv.. &)&
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"