Kan inte montera volymen - problem med minneskortläsare

ulltand

Kan inte montera volymen - problem med minneskortläsare

Inlägg av ulltand »

Efter min uppgradering till 6.10 fungerar inte längre automatisk montering av ex minneskort och telefon (SE K-750).

Får felmeddelande enligt nedan:

Kan inte montera volymen

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on / dev/sdb1, missing codepage or helper program, or other error  In some cases useful info in syslog - try dmesg . tail or so
ulltand

SV: Kan inte montera volymen - problem med minneskortläsare

Inlägg av ulltand »

Menar 7.10
n_filip

Inlägg av n_filip »

Jag har precis samma problem. uppdaterade till 7.10 idag och nu kan jag inte mounta varken ipod eller mobil. Någon som har ett bra förslag på lösning så skulle det rädda min morgondag :)
god natt
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

Jag försöker få tillgång till min usb drive som är ntfs. Jag har inga problem med att hitta ntfs portionerna som jag delar med windows. Men usb ntfs vill inte ubuntu mounta

Min mp3 spelare som är fat32 hittar den direkt.
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
n_filip

Inlägg av n_filip »

Det konstiga är att min mp3-spelare är fat32 och fungerade så sent som i förmiddags. efter 7.10 installation går inget att mounta...
n_filip

Inlägg av n_filip »

Ledsen om jag "bumpar" denna tråd men jag börjar bli sjukt desperat. Kan inte mounta någonting i min dator. Inga externa hårddiskar, inga mobiltelefoner, inga kameror och inga mp3-spelare. Kommer överge Ubuntu bigtime och för evigt om det fortsätter så här.....vet inte vad jag ska göra! plz help me!
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Du uppgraderade till 7.10 genom just uppgradering och inte en komplett nyinstallation ??
Jag hade outtalbara problem med mitt system och grafiken när jag gjorde detta.
Tröttnade på allting, tog backup på ~ och nyinstallerade så fungerade det klockrent.
USBpinne, Minneskortläsare och telefon (W850) fungerar utan anmärkning.. Försökte aldrig med dom efter jag bara uppgraderat.

Nu kan jag vara ute på tunn is men min personliga gissning är att uppgraderingen är selektiv,
uppgraderar det som finns och hoppar över det som inte finns. Har man varit och rotat i systemet och tagit bort
eller förändrat något riktigt tokigt så kan nog risken finnas att en uppgradering inte fungerar 100% när man väl kör
systemet.

Står du på gränsen till att överge Ubuntu och lägga in något annat, testa en komplett nyinstallation just in case..
Löste alla mina problem..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
n_filip

Inlägg av n_filip »

Problemet med en ominstallation för mig var att jag inte ens kunde mounta min externa HD och därmed inte göra backup på datorn. Men efter mycket om och men så lyckades få gjort en backup. Jag gjorde sedan en ominstallation som löste alla problem, nästan. Att mounta går som tåget. Lider nu bara av ett litet problem med grafiken.

När jag sätter datorn i vänteläge och sedan startar upp den igen får jag jobbiga ränder i alla möjliga färger längst upp på skärmen och runt alla fönster och knappar.

Men men, några problem lösta i alla fall
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"