Har precis installerat Ubuntu för första gången men har stött på ett problem angående upplösningen och refresh rate. När jag kom in i Ubuntu första gången fick jag meddelande om att installera Ati grafikdrivrutin och det gjordes i princip automatiskt (fglrx). Startade om datorn och det verkade fungera, upplösning var inställd till högsta möjliga så jag försökte ändra till 1280x1024 som jag vill ha. Startar om datorn men nu går den in i low graphics mode och upplösningen är ställd till 800x600 60hz och det går inte att ändra.
Har testat att installera om drivrutinen flera gånger och alltid fungerar det bra tills jag försöker ändra upplösningen , jag testade och att ange min skärm (Samsung syncmaster 997df) men då får jag samma fel. Allt jag vill göra är att få upplösningen 1280x1024 85hz, ska det vara så svårt?
Low graphics mode
SV: Low graphics mode
Asså jag har exakt samma problem, iaf om jag vill ha riktigta ATI drivers, kör med nått so-so shit atm.
tror inte jag har varken stöd för nån form av 3d acceleration eller openGL..kan iaf ha normal upplösning och sånt.
tror inte jag har varken stöd för nån form av 3d acceleration eller openGL..kan iaf ha normal upplösning och sånt.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En till med liknande problem 
Köpte en bred skärm tidigare i höstas (LG. Flatron Wide). Inga problem att koppla in och använda på Feisty fawn (7.04). Sen jag uppdaterade till Gutsy så får jag varje gång ett fönster där det står att Ubuntu kör i:
"Low graphics mode. Could not detect screen and graphic card correctly. To use higher resolution you have to configure yourselve"
De enda alternativ jag har är 640x480 eller 800x600.
På "Grafikkort" står det att jag har VESA Generic vesa compliant video card.
Vet inte vad jag ska ha. Men jag har en känsla av att det inte är rätt.
Om jag har glömt att berätta om mer väsentlig info för att kunna lösa problemet så bara skriv.

Köpte en bred skärm tidigare i höstas (LG. Flatron Wide). Inga problem att koppla in och använda på Feisty fawn (7.04). Sen jag uppdaterade till Gutsy så får jag varje gång ett fönster där det står att Ubuntu kör i:
"Low graphics mode. Could not detect screen and graphic card correctly. To use higher resolution you have to configure yourselve"
De enda alternativ jag har är 640x480 eller 800x600.
På "Grafikkort" står det att jag har VESA Generic vesa compliant video card.
Vet inte vad jag ska ha. Men jag har en känsla av att det inte är rätt.
Om jag har glömt att berätta om mer väsentlig info för att kunna lösa problemet så bara skriv.
Prova att gå in i "Skärmar och grafik", klicka på din skärmmodell och välj Plug'n'play under tillverkaren "Allmän". Kryssa i rutan för Widescreen monitor, starta om datorn och hoppas på det bästa.
Lycka till.
Lycka till.

- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.