"Grafiken har startats om 6 gånger på 90 sek. Something bad is going on"
"Grafiken har startats om 6 gånger på 90 sek. Something bad is going on"
Jup. Så säger den, 7.10. Sen säger den att den vill vänta 2 min. Sen får jag veta att det är 6 nedstängningar på 90 sek igen.
Sitter på en bärbar fujitsu-siemens amilo. Betyder det att jag sitter fast med min tvångsinstallerade vista?
Sitter på en bärbar fujitsu-siemens amilo. Betyder det att jag sitter fast med min tvångsinstallerade vista?
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
SV: "Grafiken har startats om 6 gånger på 90 sek. Something bad is going on"
Vad är det för grafikkort/inbyggt?
Har du installerat Ubuntu eller kör du från LIVE-skivan?
Hade samma problem med Beta-versionen när jag körde direkt från Desktop-CD.
Senare installerade jag från Alternate-CD och då fungerade allt. Har själv ett ATI X1300 grafikkort.
Har du installerat Ubuntu eller kör du från LIVE-skivan?
Hade samma problem med Beta-versionen när jag körde direkt från Desktop-CD.
Senare installerade jag från Alternate-CD och då fungerade allt. Har själv ett ATI X1300 grafikkort.
KOmmer inte så långt som till installation.
Via Chrome9 HC IGP WDDM säger enhetshanteraren i Vista. Inbyggt grafikkort, då det är en bärbar.
Via Chrome9 HC IGP WDDM säger enhetshanteraren i Vista. Inbyggt grafikkort, då det är en bärbar.
Om du laddar hem alternate-cd så kan du troligtvis installera hela köret. Men frågan är om det ändå skulle fungera, kanske inte är värt besväret... men det finns åtminstone en chans att mixtra i xorg.conf då.
Du kan ju också alltid prova med att gå till en annan terminal genom att trycka ned ALT-F1 (eller CTRL-ALT-F1) mellan grafikpauserna, sedan på den terminalen skriva "sudo /etc/init.d/gdm -stop", följt av "startx", för att se om det går bättre.
Du kan ju också alltid prova med att gå till en annan terminal genom att trycka ned ALT-F1 (eller CTRL-ALT-F1) mellan grafikpauserna, sedan på den terminalen skriva "sudo /etc/init.d/gdm -stop", följt av "startx", för att se om det går bättre.
Senast redigerad av 1 soda, redigerad totalt 18 gånger.
Vad gör den där kommandoraden?
Misstänker att ubuntu inte förstår sig på mitt grafikkort alls. *suckar*
Misstänker att ubuntu inte förstår sig på mitt grafikkort alls. *suckar*
"gdm -stop" stoppar GNOME-inloggningshanterare, medan "startx" startar X-servern. Men jag kom just på att du kanske också måste ta död på X-servern först, om den kör i bakgrunden hela tiden... alltså, jag hade ju samma problem när jag testade Gutsy Beta, och vad jag kommer ihåg så lyckades jag komma in på Desktopen genom att stoppa inloggningshanteraren och sedan skriva startx.
Här borde du i alla fall kunna se om ditt grafikkort finns med, listan visar vilka kort som blivit kompatibla med Ubuntus olika versioner...
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... VideoCards
Har precis själv installerat Gutsy och fick problem *igen* med mitt grafikkort. Fattar inte det, genom att jag använder samma xorg.conf och drivrutin som i Betan.
Jag får kolla vidare...
Berätta gärna hur det går för dig.
Ge inte upp
edit: -
hmm.. VIA fanns ju inte alls med på listan där, såg jag nu. Tycker ändå det borde fungera för dig med standarddrivrutinen.
Här borde du i alla fall kunna se om ditt grafikkort finns med, listan visar vilka kort som blivit kompatibla med Ubuntus olika versioner...
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... VideoCards
Har precis själv installerat Gutsy och fick problem *igen* med mitt grafikkort. Fattar inte det, genom att jag använder samma xorg.conf och drivrutin som i Betan.
Jag får kolla vidare...
Berätta gärna hur det går för dig.
Ge inte upp

edit: -
hmm.. VIA fanns ju inte alls med på listan där, såg jag nu. Tycker ändå det borde fungera för dig med standarddrivrutinen.
Senast redigerad av 1 soda, redigerad totalt 18 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har haft precis samma problem idag, lite olika symptom men "grafiken har startats om 6 gånger..." har dykt upp titt som tätt.
Ingen av 7.x-skivorna jag testat har funkat (7.10 final, 7.10RC, 7.04, 7.04 Nordic), 6.10 startade dock upp utan några som helst problem.
Tillslut tröttnade jag på att försöka starta upp live-skivan och installerade med alternate-skivan vilket fungerade. Nu startar Gutsy upp på maskinen men jag har fortfarande problem med grafiken, blir bara 800x600 och den känner inte igen kortet m.m.
Första problemet är iaf löst och jag jobbar med det andra.
Maskinen jag försökt installera på är en frankensteins notebook, SHG-note står det på locket, winXP gissade att maskinen var en fujitsu-siemens, grafik-kortet är i alla fall ett "VIA/S3G (lite osäkert vilken av dem) Unichrome Pro IGP" och bryggan däromkring är en CN400.
Hoppas du får igång Gutsy, och om du får igång nån riktig grafik på maskinen så hojta till.
Ingen av 7.x-skivorna jag testat har funkat (7.10 final, 7.10RC, 7.04, 7.04 Nordic), 6.10 startade dock upp utan några som helst problem.
Tillslut tröttnade jag på att försöka starta upp live-skivan och installerade med alternate-skivan vilket fungerade. Nu startar Gutsy upp på maskinen men jag har fortfarande problem med grafiken, blir bara 800x600 och den känner inte igen kortet m.m.
Första problemet är iaf löst och jag jobbar med det andra.
Maskinen jag försökt installera på är en frankensteins notebook, SHG-note står det på locket, winXP gissade att maskinen var en fujitsu-siemens, grafik-kortet är i alla fall ett "VIA/S3G (lite osäkert vilken av dem) Unichrome Pro IGP" och bryggan däromkring är en CN400.
Hoppas du får igång Gutsy, och om du får igång nån riktig grafik på maskinen så hojta till.
Jadu.. Här sitter man å svär över vista.. men vista funkar på den här datorn, och det gör inte Gutsy..
*suckar*
*suckar*
Har du prövat med Alternate skivan?Faidros skrev: Jadu.. Här sitter man å svär över vista.. men vista funkar på den här datorn, och det gör inte Gutsy..
*suckar*
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Inte än. Får bli imorrn, när man är lite piggare.