Som relativ nybörjare känns det här viktigt att veta....

Peder J

Som relativ nybörjare känns det här viktigt att veta....

Inlägg av Peder J »

Hej igen!
Ja, vad jag menar är egentligen att det skulle vara bra att få lite info om :
Hur väljer man var en programfil ska vara placerad?
Om man ska packa upp en gz fil, var ska man placera programfilerna mm
När man vill välja en särskild fil som starter vid t.ex torrent, var ska man peka åt?

Hoppas det inte verkar alltför kryptiskt...;)

/Peder J
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Som relativ nybörjare känns det här viktigt att veta....

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag brukar packa upp gz-filerna till /tmp-mappen och därifrån kompilera, men detta är inte för nybörjare.
Programval för ex. torrent-filer väljer man i mappen /usr/bin
Kan vara bra att veta om man vill byta torrentprogram.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

var program filerna ska vara kan du se lite här.
http://ullvitorget.koping.se/~eib/linux/l7.html
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Dom mapparna jag någonsin har behövt gå in i under mina 10 månader med Ubuntu är dessa:

/boot <-- för att ändra startordningen/alternativen i menyn då man startar datorn.
/etc <-- för att konfigurera hårddiskar (fstab) och för grafik, 5-knappars mus osv. (xorg.conf)
/home <-- hemkatalogen
/media <-- cdrom, hårddiskar
/tmp <-- packar upp temorära filer här när jag hämtar från internet
/usr <-- för att ändra vilket program som ska användas för en viss fil ( /usr/bin/ )

Mycket möjligt att /dev kan vara bra att gå in i för att se enheterna man har i datorn, men jag har aldrig behövt det än.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

packa upp och kompilera i /tmp? vad händer då om du kommer på att du måste köra make uninstall?
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Xappe skrev: packa upp och kompilera i /tmp? vad händer då om du kommer på att du måste köra make uninstall?
Så långt har jag inte kommit än ;)
Jag brukar köra ./configure och make inifrån tmp-mappen och därefter sudo make install så hamnar allt rätt.
Har inte behövt avinstallera något än, men bra att du noterade detta.
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Peder J skrev: När man vill välja en särskild fil som starter vid t.ex torrent, var ska man peka åt?
Du vill att en förvald torrentklient startar när du öppnar en torrent-fil? Om så är fallet högerklickar du på valfri torrent-fil och väljer egenskaper, sedan öppna med, där letar du reda på programmet. Finns det inte med i listan kan du ange kommandot för det ist. Har du t.ex Deluge så blir då kommandot deluge :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

ZX Spectrum skrev:
Xappe skrev: packa upp och kompilera i /tmp? vad händer då om du kommer på att du måste köra make uninstall?
Jag brukar köra ./configure och make inifrån tmp-mappen och därefter sudo make install så hamnar allt rätt.
Den här diskussionen kanske börjar blir lite offtopic, men du bör nog överväga att skapa en katalog t.ex. ~/src där du förvarar källkoden till de program du installerat manuellt. De flesta program kräver att du avinstallerar dem från källdirektoratet med t.ex. make uninstall (om det finns ett sådant avinstallationsscript).

För lokala installationer kan du överväga att använda checkinstall (installera med apt) instället för make install. Detta fina verktyg skapar en deb-fil som den installerar. Då kan man alltid avinstallera med hjälp av pakethanteraren.
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Xappe skrev:
ZX Spectrum skrev:
Den här diskussionen kanske börjar blir lite offtopic, men du bör nog överväga att skapa en katalog t.ex. ~/src där du förvarar källkoden till de program du installerat manuellt. De flesta program kräver att du avinstallerar dem från källdirektoratet med t.ex. make uninstall (om det finns ett sådant avinstallationsscript).

För lokala installationer kan du överväga att använda checkinstall (installera med apt) instället för make install. Detta fina verktyg skapar en deb-fil som den installerar. Då kan man alltid avinstallera med hjälp av pakethanteraren.
Verkar smart :)
Bild
Peder J

Inlägg av Peder J »

Man tackar, det var många värdefulla tips! ;D

/Peder J
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"