emacs. ta bor nautilus

Här diskuteras programmering och utveckling
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

emacs. ta bor nautilus

Inlägg av Sualo »

Hejsan! Har börjat läsa en Java kurs i skolan där vi använder emacs som editor. Så jag tänkte använda det hemma också. Jag stör mig bara på att så fort jag försöker spara eller öppna en fil så hoppar nautilus fönstret upp . Detta är väldigt irriterande då man måste flytta händerna från tangentbordet till musen  ;)
Jag vet att det skall gå att skriva in filnamnet direkt i emacs via den lilla kommandoraden längst ner. Vad jag inte vet är hur man ställer in detta. Har harvat runt i de otaliga inställningarna i emacs men jag hittar det inte.
Hoppas att ngn kan hälpa mig.
Skulle kanske lagt tråden i att använda Ubuntu men jag tror att antalet användare av emacs är större här  :)

MVH Jonas.

PS Skitkul att börja programera igen har inte gjort det sedan gymnasiet (vilket var några år sedan). Hoppas man kan ställa några dumma frågor här när man kör fast!
Användarvisningsbild
Konservburk

SV: emacs. ta bor nautilus

Inlägg av Konservburk »

Sualo skrev: Jag vet att det skall gå att skriva in filnamnet direkt i emacs via den lilla kommandoraden längst ner. Vad jag inte vet är hur man ställer in detta. Har harvat runt i de otaliga inställningarna i emacs men jag hittar det inte.
C-x C-w (Håll nere ctrl, tryck och släpp x, tryck och släpp w)
Sualo

Inlägg av Sualo »

Tack! det löste hur man sparar. Vet du hur man öppnar en fil oxå? eller skapar en ny?
Vilka jobbiga tangentkombinationer det är i emacs. man kanske skulle lära sig vim istället fast det verkar av ngn anledning lite avskräckande och jag blev faktiskt lite "kär" i emacs direkt när jag började använda det  :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Sualo skrev: Vet du hur man öppnar en fil oxå? eller skapar en ny?
C-x C-s   spara fil
C-x C-w   spara fil som
C-x C-f   öppna fil

Edit http://www.cs.princeton.edu/courses/arc ... emacs.html
Senast redigerad av 1 Konservburk, redigerad totalt 26 gånger.
Sualo

Inlägg av Sualo »

Tackar! Vilket Kanon svar! Du räddade min helg  :D
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"