keyboard-layout [LÖST]
keyboard-layout [LÖST]
Jag har precis installerat Ubuntu 7.10 på min bärbara dator. Allt funkade utan att jag behövde göra nått alls, vilket gjorde mig riktigt lycklig eftersom det har varit lite meckigt att få in windows xp på den med tanke på drivrutiner och sånt. Det enda sista som jag behöver göra är att fixa till tangentbords-layouten till en specialgjord svensk eftersom datorn är japansk och inte har altgr. Om man tittar i /usr/share/X11/xkb/symbols/jp och scrollar ner lite så hittar man snart tangenten <XFER>. Det är denna jag vill använda som altgr! Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta? Det är i filen "level3" som altgr-informationen finns, så det är den jag vill ändra på, men vad?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
SV: keyboard-layout
att lägga till Option "XkbOptions" "lv3:raltswitch" under Section "InputDevice" i /etc/X11/xorg.conf brukar funka (eller om du skriver lv3:raltswitch i övriga keyboardparametrar om du kör en sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg).
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
SV: keyboard-layout
hehe det kanske hade varit smart att testa innan jag frågade, men detta kanske hjälper nån annan! Jag löste det genom att helt enkelt byta ut alla <RALT> mot <XFER> (ni kan ju sätta in en annan tangent om ni vill) i /usr/share/xkb/symbols/level3 . Backupa utifallatt. När man byter till japansk layout borde denna tangent funka som den ska (inte som AltGR) eftersom "level3" inte inkluderas i "jp"!