Varför funkar det EGENTLIGEN INTE att installera windowsprogram?

di_Zazzo

Varför funkar det EGENTLIGEN INTE att installera windowsprogram?

Inlägg av di_Zazzo »

Varför funkar det EGENTLIGEN INTE att installera windowsprogram under en Linuxplattform? Jag är en van datoranvändare främst av Windows Xp, men har även under viss tid använt Ubuntu. Programmering och operativsystemsuppbyggnad är dock inte min starka sida.. så det jag egentligen undrar är vad det är som gör att man inte kan köra ett windowsprogram i linux, jag skulle gissa att det har med att svaret är nått i stil med "de är uppbyggda på två olika kärnor..." men vad innebär det i praktiken? Kommer det någonsin vara möjligt att man utvecklar Linux/ubuntu så att man kan köra windowsprogram i det?
Jag vet att det finns virtualiseringsprogram såsom Vmware och liknande, och dessutom har jag prövat Wine under linux, men allt detta är ju bara en kompromiss som stjäl datorkraft...

Jag vill kunna använda program som: Autodesk Inventor, Alias Studio Tools, Catia, 3ds max, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Flash...vissa av dessa är krävande, dock är det dessa program jag använder mest, det finns inga andra program som kan ersätta dessa...
Om operativsystem som Ubuntu verkligen ska kunna slå igenom måste det vara kompatibelt till många av de programmen som den stora massan använder.. Man kan ju inte vänta sig att att tex Adobe eller Autodesk helt plötsligt skulle vakna upp en måndagmorgon o tänka "nä men jag vet, vi gör så att alla våra program funkar i köra i linux vet ja!"

Jag helgillar Ubuntu som sagt, men jag vet bannemig inte vad jag ska använda det till om det inte funkar till knappt något av det som jag använder det till?
Senast redigerad av 1 di_Zazzo, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Varför funkar det EGENTLIGEN INTE att installera windowsprogram?

Inlägg av ZX Spectrum »

Linux är inte uppbyggt på samma sätt som Windows. Finns t. ex. inget register i Linux som i Windows och dessutom så är mapp-strukturen och mycket annat olika.
Däremot så skulle företagen bakom programmen som du rabblar upp kunna porta dessa till Linux. Detta har hänt med bl. a. Nero och Adobe reader för att nämna två stycken. Tyvärr så ser inte företagen någon vinst i att porta allt för ofta.
Har du kollat alternativen som finns i ex. Ubuntu? Programmen kanske är snarlika dem som du behöver?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
di_Zazzo

Inlägg av di_Zazzo »

Tack för snabbt svar, tror jag fattar lite bättre varför..
Ja, har kollat på alternativen, isåfall gimp o blender. Har fått in en god vana av blender, det är kul, det är ett 3d-modelleringsprogram men  det är inget som funkar till solidmodellering och avancerad ytmodellering, det jag håller på med mest.. Att använda blender i dessa samanhang blir som att uppfinna hjulet på nytt för varenda operation man ska göra.. tyvärr, annars helgillar jag blender me!
Hur är det med wine? Ska det funka till alla windowsprogram, eller funkar det bara till vissa? Har prövat det, med blandat resultat.
Hur är det me virtualiseringsprogram som vmware, hur mkt resurser stjäl det? Hur bra funkar det när man använder program som tex använder grafikkortet mkt? Blir det slöare även där? Hur funkar det när man använder 3dsmax och gör renderingar? Går det långsammare med Ubuntu (virtuellt WinXP) tillskillnad mot direkt i xp?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Tycker faktiskt att virtuell Windows XP fungerade skapligt för mig med VmWare i Ubuntu. (då har jag en 5 år gammal dator)
Sen så tror jag att dom flesta programmen går att få till i Wine, dock inte i en handvändning med somliga.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns ju crossover office http://www.codeweavers.com/ tror att flera program som tex photoshop och dreamweaver ska fungera med det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev: Tycker faktiskt att virtuell Windows XP fungerade skapligt för mig med VmWare i Ubuntu. (då har jag en 5 år gammal dator)
Sen så tror jag att dom flesta programmen går att få till i Wine, dock inte i en handvändning med somliga.
Jag använder VirtualBox & WinXP för Photoshop & Dreamweaver samt jämför ibland webfunktioner i IE... Jag har också funderat på hur (lite?) transparent VBox är egentligen... XP i VBox är snabbt för mig, även PS & DW, men å andra sidan antar jag att det försvinner en himskans massa kraft om man försöker sig på att installera nåt tungt 3D spel typ... Eller?

Skulle gärna vilja höra från er som kör VMWAre eller Parallels huruvida det fungerat bättre för er än VBox..?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Man kan väl säga som så också att Windows är proprietär mjukvara, dessutom med stängd/otillgänglig kod. Detta gör att program som är skrivna för att använda olika delar av Windows (Windows API, bibliotek och allt vad det heter) inte går att köra på något annat än just Windows - såvida man inte lyckas komma på hur det går till i Windows, och kan lyckas göra en egen implementation av detta i t.ex. Ubuntu.

Wine är ett försök att göra detta, men som du vet går det inte alltid som man vill. Detta beror på att man måste använda sig av tekniker som t.ex. "reverse engineering" för att försöka skapa något som program uppfattar som om det vore Windows självt. Och det inses nog ganska snabbt att Windows är en ganska komplex apparat, som måste återskapas för att program skall kunna köras precis som i Windows - detta utan att t.ex. Wine-programmerarna vet exakt vad det är de skall återskapa (de har ju inte sett Windows-källkoden!).

Tänk dig att du har en mystisk apparat där du kan stoppa i olika saker, och få ut andra. Du vet (eftersom det står på utsidan) att om du stoppar i grus får du päron, om du stoppar i löv får du choklad och om du stoppar i popcorn får du motorolja. Utifrån detta skall du bygga en exakt kopia av apparaten, som gör att vad du än stoppar i så skall du få ut exakt samma som i originalet. Låter det svårt? Ungefär lika svårt är det för mjukvaruutvecklare som måste återskapa t.ex. Windows API, eller en ljud-/videokodec, eller skrivstöd till Windows stängda filsystem NTFS o.s.v.

Att då önska att Ubuntu (och hela den fria mjukvaruvärlden) skall lyckas erbjuda ett ordentligt stöd för Windows-mjukvara är att önska ganska mycket. Bollen ligger alltså inte egentligen hos Ubuntu-utvecklarna (de gör så gott de kan, men det är som sagt ett väldigt, väldigt svårt arbete). Det måste till en förändring i attityden hos utvecklarna av den mjukvara du efterfrågar, annars kommer det dröja länge (om ens någonsin) innan det blir som du önskar..

Detta är en väldigt svår nöt att knäcka - utan användare finns inget intresse för utvecklarna (av de program du nämner) att ge stöd till GNU/Linux, och utan stöd för mjukvaran i GNU/Linux finns det "inga" användare. Men vi får kämpa på bäst det går, och ligga på mjukvaruutvecklare att faktiskt ge stöd åt andra plattformar än just Window, samtidigt som vi ger stöd, respons, bugrapporter etc. till de utvecklare som faktiskt utvecklar till GNU/Linux. Speciellt viktigt är det att ge stöd till de som utvecklar fri mjukvara!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
di_Zazzo

Inlägg av di_Zazzo »

Tackar alla för mycket bra och snabba svar, lite tips om hur jag kan lyckas till en viss kompromiss och sist men inte minst vill jag tacka DeepThought för en mer detaljerad förklaring om 'varför'...
Kul med en kunskapskälla som detta forum!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

DeepThought skrev: [...]
Jag lästa det första inlägget nyss och satt precis och tänkte säga det om att man skulle tänka sig en magisk svart låda som man stoppar in saker i, och satt och tänkte ut (torra) roliga exempel, till exempel att vilken tepåse man än stoppar i så skriker den "vem vill ha mig" på rysska, förutom om det är nyponte då den visar en blåskärm osv.

Men till saken: Wine tar ingen datorkraft i sig, det finns flera rapporter om att bland annat photshop kan fungera snabbare i linux med wine än i windows. Man kan tänka sig wine i linux som en dll-fil i windows, den ger utökade funktioner, ett extra bibliotek med t.ex. kommandon som utvecklarna kan använda i sina applikationer, i det här fallet så tillåts det att man kör windowskod. Så svaret på frågan "Varför funkar det EGENTLIGEN INTE att installera windowsprogram under en Linuxplattform?" är just det att det kan du visst, bara du installerar stödet för det, men eftersom ingen vet hur windowsbinärer egentligen fungerar så måste utvecklarna av wine gissa sig fram och man vet inte "allt" än.

Vill du köra linuxkod i windows föreslås cyygwin, men eftersom du inte tillåts ändra i din windows, så måste man ändå köra hela windows och kan inte byta ut delar mot bättre kod.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 26 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"