kärn konfiguration
kärn konfiguration
Är det möjligt att se hur en linux kärna är kompilerad?
Antar att det som gör ubuntu kärnan har gjort massa val vid kompileringen.
Då menar jag inte kompilator flaggor, utan det valen som har gjorts vid konfigurationen.
Antar att det som gör ubuntu kärnan har gjort massa val vid kompileringen.
Då menar jag inte kompilator flaggor, utan det valen som har gjorts vid konfigurationen.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: kärn konfiguration
Hej, välkommen till Ubuntu-se!
Svaret är ja, inställningarna finns lagrade i filen /boot/config-2.6.22-14-generic (det exakta namnet beror naturligtvis på vilken version du använder).
Svaret är ja, inställningarna finns lagrade i filen /boot/config-2.6.22-14-generic (det exakta namnet beror naturligtvis på vilken version du använder).
Tackar för det, det var många parametrar vill jag lova :-)
Loggade in på en opensuse10.3 maskin och jämförde (för skojs skull).
Det var väldigt många skillnader på hur kärnan är konfigurerad (och då är båda 2.6.22), antar att det kallas mångfald.
Loggade in på en opensuse10.3 maskin och jämförde (för skojs skull).
Det var väldigt många skillnader på hur kärnan är konfigurerad (och då är båda 2.6.22), antar att det kallas mångfald.
Vist är det trevligt med mångfald 
Välkommen till forumet, är ditt nick relaterat till den bärbara datorn du kör?
själv kör jag på en nc8430

själv kör jag på en nc8430

blogg @ Gargamel.NU
- maths57
Ett annat sätt att kolla är att i ett terminalfönster kör lsmod | less. lsmod visar inställningarna med less gör att du hinnter läsa. Bläddra med mellanslagstangenten. Här blir det en mer förklarande beskrivning.
"lsmod" listar väl bara modulerna som finns tillgängliga!?maths57 skrev: Ett annat sätt att kolla är att i ett terminalfönster kör lsmod | less. lsmod visar inställningarna med less gör att du hinnter läsa. Bläddra med mellanslagstangenten. Här blir det en mer förklarande beskrivning.
Vill man ha mer utförligt så laddar man ner källkoden för kärnan, flyttar dit configen och kör 'make ["menu"|g|x]config'. <-- Reguljära uttryck ftw! xD;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- maths57
Det stämmer, Emil. Men kan man inte ställa sig i t ex /usr/src/linux-headers-2.6.20-16 och köra make oldconfig för att få upp den som finns i /boot? Då slipper man väl ladda ner kärnan man redan har?
Hm, det kanske man kan. Har ingen aning, och jag kan inte testa då jag har egenkompilerade kärnor på alla burkar...maths57 skrev: Det stämmer, Emil. Men kan man inte ställa sig i t ex /usr/src/linux-headers-2.6.20-16 och köra make oldconfig för att få upp den som finns i /boot? Då slipper man väl ladda ner kärnan man redan har?
Någon?

Jajjamensan det är en Hp/Compaq nc8230 har haft den i ett par år nu och den har 1597.37 bogomips (såg jag i /proc/cpuinfo :-)Barre skrev: Vist är det trevligt med mångfald
själv kör jag på en nc8430![]()
Det fungerade bra.maths57 skrev: Det stämmer, Emil. Men kan man inte ställa sig i t ex /usr/src/linux-headers-2.6.20-16 och köra make oldconfig för att få upp den som finns i /boot? Då slipper man väl ladda ner kärnan man redan har?
Sedan med sudo make menuconfig så blev det ju väldigt tydligt och fin hjälp text desutom över vad det olika parametrarna gör (jag som tänkte börja surfa runt för att se vad det bettyde).
Dock så tror jag inte att det funkar om du kör "make oldconfig" utan att ha en gamal .config i linux katalogen. För mig blir det detsamma som "make defconfig" då.nc8230 skrev:Det fungerade bra.maths57 skrev: Det stämmer, Emil. Men kan man inte ställa sig i t ex /usr/src/linux-headers-2.6.20-16 och köra make oldconfig för att få upp den som finns i /boot? Då slipper man väl ladda ner kärnan man redan har?
Sedan med sudo make menuconfig så blev det ju väldigt tydligt och fin hjälp text desutom över vad det olika parametrarna gör (jag som tänkte börja surfa runt för att se vad det bettyde).
ta bort ".config", kopiera "/boot/config-2.6.22-14-generic" till ".config" och sen kör du "make menuconfig" (eller g/x/config).
Stämmer det var inte samma i min linux katalog som i /boot/...Emil.s skrev:
Dock så tror jag inte att det funkar om du kör "make oldconfig" utan att ha en gamal .config i linux katalogen. För mig blir det detsamma som "make defconfig" då.
ta bort ".config", kopiera "/boot/config-2.6.22-14-generic" till ".config" och sen kör du "make menuconfig" (eller g/x/config).