GPLv3
- Retardedpope
GPLv3
Är det någon mer än jag som är orolig över utvecklingen av nästa version av GPL?
Jag vet att Linus Torvalds är det och även många andra kända Linux utvecklare.
Lite länkar om GPLv3
http://gplv3.fsf.org/
http://linuxworld.idg.se/ArticlePages/2 ... XW.dbp.asp
http://www.linuxportalen.se/node/3439
http://thread.gmane.org/gmane.linux.ker ... cus=448894
Skulle gärna vilja höra era åsikter om saken... :/
Jag vet att Linus Torvalds är det och även många andra kända Linux utvecklare.
Lite länkar om GPLv3
http://gplv3.fsf.org/
http://linuxworld.idg.se/ArticlePages/2 ... XW.dbp.asp
http://www.linuxportalen.se/node/3439
http://thread.gmane.org/gmane.linux.ker ... cus=448894
Skulle gärna vilja höra era åsikter om saken... :/
GPLv3
Jag tycker att den går för långt. Ett syfte med v3 verkar vara att förhindra prylar som tivo. Jag har läst en del intressanta diskusioner på groklaw.net(engelska)
Jag skulle inte släppa kod under den licensen, om jag någonsin gör något program. GPLv2 ger i mitt tycke tillräcklig frihet. Men det är ju frivilligt vilken licens man släpper sina alster under.
Jag skulle inte släppa kod under den licensen, om jag någonsin gör något program. GPLv2 ger i mitt tycke tillräcklig frihet. Men det är ju frivilligt vilken licens man släpper sina alster under.
- Retardedpope
GPLv3
Problemet är väl att GNU planerar att släppa alla sina projekt under GPLv3 och att det skulle innebära att väldigt många företag inte skulle kunna använda mjukvaran...
GPLv3
Men jag förstår inte problemet. Varför skall man inte kräva att hårdvaran får köra andra applikationer/os än vad de levererats med om de bygger på mjukvara under GPLv3?
Hårdvarutillverkarna får ju sålt sin hårdvara oavsett?!
Hårdvarutillverkarna får ju sålt sin hårdvara oavsett?!
GPLv3
[quote="rancor"]Varför skall man inte kräva att hårdvaran får köra andra applikationer/os än vad de levererats med om de bygger på mjukvara under GPLv3?[/quote]
Meningen med GPLv3 är att förhindra applikationer som tivo. DVS applikationer där du inte kan köra modifierad kod. De vill altså se till att hårdvara man kör öppenkällkod på måste kunna köra modifierade varianter. Det låter kanske bra men friheten måste gälla alla även de som levererar sk black box produkter.
Jag tycker inte en mjukvarulicens kan sträcka sig ända till hårdvaran.
[quote="Retardedpope"]Problemet är väl att GNU planerar att släppa alla sina projekt under GPLv3[/quote]
Måste inte alla som har copyright godkänna att byta licens på sin kod? De kanske måste skriva om stora mängder kod ifall att några sätter sig på tvären.
Meningen med GPLv3 är att förhindra applikationer som tivo. DVS applikationer där du inte kan köra modifierad kod. De vill altså se till att hårdvara man kör öppenkällkod på måste kunna köra modifierade varianter. Det låter kanske bra men friheten måste gälla alla även de som levererar sk black box produkter.
Jag tycker inte en mjukvarulicens kan sträcka sig ända till hårdvaran.
[quote="Retardedpope"]Problemet är väl att GNU planerar att släppa alla sina projekt under GPLv3[/quote]
Måste inte alla som har copyright godkänna att byta licens på sin kod? De kanske måste skriva om stora mängder kod ifall att några sätter sig på tvären.
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
GPLv3
näe, jag tror att det står nånstans i deras godkännande att de godkänner v2 "eller senare verision".
Fick iaf höra det i en diskussion häromdagen.
Fick iaf höra det i en diskussion häromdagen.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt
GPLv3
FSF rekommenderar att du tar med "eller senare" när du berättar vilken licens programmet är skrivet under, men det är inte något krav. I Linux har man bestämt sig för att ta bort den raden, men i större delen av all GNU-mjukvara har man inte det...
GPL3 är samma sak som GPL2, bara uppdaterad till moderna förhållanden. Du är välkommen att komma hit till vår sandlåda och leka med våra verktyg - men då vill vi få leka med dina. Om du - som upphovsman - inte vill ha en copyleftlicens, använd BSD-licensen. Om du - som användare (tivo är användare av linux) inte vill dela med dig av de verktyg du utvecklar, använd något BSD-licensierat, eller skriv något själv - så enkelt är det.
FSF/GNU har alltid strävat efter att all kod ska vara fri. Punkt. Att folk nuförtiden kommit på sätt att komma runt det (ta GPL-kod och inte distribuera den, utan lägga den på en webbserver - hej google - eller att ta GPL-kod och lägga den på produkter som kunden inte får modifiera - hej tivo) är något de vill förhindra. För FSF/GNU är kodens frihet det viktigaste - folk ska inte få skapa icke-fria produkter från fri kod, eftersom den fria koden i det fallet hjälpt den ondskefulla sidan.
För BSD-folket är det viktigaste att användaren är fri att göra vad han/hon vill. Koden har inget medvetande, och det finns följdaktligen ingen anledning till att se till kodens frihet.
Om ni skiter i kodens frihet, lämna FSF i fred och spring till någon BSD-grupp.
GPL3 är samma sak som GPL2, bara uppdaterad till moderna förhållanden. Du är välkommen att komma hit till vår sandlåda och leka med våra verktyg - men då vill vi få leka med dina. Om du - som upphovsman - inte vill ha en copyleftlicens, använd BSD-licensen. Om du - som användare (tivo är användare av linux) inte vill dela med dig av de verktyg du utvecklar, använd något BSD-licensierat, eller skriv något själv - så enkelt är det.
Klart de kan - de måste bara acceptera licensvilkoren, precis som idag - svårare än så är det inte. De får inte ta koden och stänga in den i en enhet, och i processen ta den rättigheten från andra.Problemet är väl att GNU planerar att släppa alla sina projekt under GPLv3 och att det skulle innebära att väldigt många företag inte skulle kunna använda mjukvaran
Jaha, men det ska inte gälla folk som utvecklar mjukvara utan att dela med sig av källkoden? Varför inte? Du tar ju friheten från dem att göra vad de vill med koden!Det låter kanske bra men friheten måste gälla alla även de som levererar sk black box produkter.
FSF/GNU har alltid strävat efter att all kod ska vara fri. Punkt. Att folk nuförtiden kommit på sätt att komma runt det (ta GPL-kod och inte distribuera den, utan lägga den på en webbserver - hej google - eller att ta GPL-kod och lägga den på produkter som kunden inte får modifiera - hej tivo) är något de vill förhindra. För FSF/GNU är kodens frihet det viktigaste - folk ska inte få skapa icke-fria produkter från fri kod, eftersom den fria koden i det fallet hjälpt den ondskefulla sidan.
För BSD-folket är det viktigaste att användaren är fri att göra vad han/hon vill. Koden har inget medvetande, och det finns följdaktligen ingen anledning till att se till kodens frihet.
Om ni skiter i kodens frihet, lämna FSF i fred och spring till någon BSD-grupp.
GPLv3
Jag kan inte påstå att jag för närvarande stöder någon sida full ut i denna debatt. Men jag tycker det blir klart att en sida är väldigt "militanta" i sin argumentation. Jag tror inte världen är uppdelad i tydligt svart/vitt eller ondskefullt/gott det är en allt för stark förenkling som används i debatter för att vinna poänger - enligt mig ganska dåligt uppförande! Den andra sidan i argumentationen har dock enligt mig lyckats hålla sig till god ton och uppfört sig medmänskligt (ett begrepp som ofta förekommer i likande diskussioner) när de har levererat sin syn på problemet, kommit med argument och därmed fått fram sin poäng.
Det är inlägg som ditt ozamosi som får mig att mer och mer stödja just kritiken mot GPLv3 och till och med ibland överväga just att "springa till någon BSD-grupp".
Det är inlägg som ditt ozamosi som får mig att mer och mer stödja just kritiken mot GPLv3 och till och med ibland överväga just att "springa till någon BSD-grupp".
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
GPLv3
[quote="ozamosi"]Jaha, men det ska inte gälla folk som utvecklar mjukvara utan att dela med sig av källkoden? Varför inte? Du tar ju friheten från dem att göra vad de vill med koden![/quote]
Jag var inte tillräckligt tydlig. Tivo har sina modifitkationer av kärnan för nedladdning tivo linux. Det som är hemligt i en tivo ligger inte i mjukvaran utan i hårdvaran. Ett sätt att hindra modifierad kod att köra skulle kunna vara att signera koden och lägga nycklar i hårdvaran. Jag har inte blekaste om hur det görs i verkligheten...
Jag var inte tillräckligt tydlig. Tivo har sina modifitkationer av kärnan för nedladdning tivo linux. Det som är hemligt i en tivo ligger inte i mjukvaran utan i hårdvaran. Ett sätt att hindra modifierad kod att köra skulle kunna vara att signera koden och lägga nycklar i hårdvaran. Jag har inte blekaste om hur det görs i verkligheten...
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
GPLv3
Alltså det finns ju massor med både för- och nackdelar med den nya GPL licensen. Frågan är ju vilket som väger mest.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: GPLv3
Lyssnade precis på ett gammalt avsnitt a FLOSSS Weekly där den juridiska hjärnan bakom GPL, Eben Moglen, intervjuas.
Lyssna på den!
GPL-frågan har blivit en sån där irriterande "ryggmärgsfråga". Många har en bestämd åsikt som dom understöder med något lösryckt påstående dom läst eller hört någonstans, helt jämförbart med "Linux är svårt att installera"...
Offra 60 minuter på det här!
Lyssna på den!
GPL-frågan har blivit en sån där irriterande "ryggmärgsfråga". Många har en bestämd åsikt som dom understöder med något lösryckt påstående dom läst eller hört någonstans, helt jämförbart med "Linux är svårt att installera"...
Offra 60 minuter på det här!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore