Program för att vektorisera bild?
Program för att vektorisera bild?
Hej,
Jag letar efter ett bra program med GUI som kan vektorisera en bitmap-bild. Någon som har något bra förslag? Så vitt jag kan se klarar inte GIMP att skapa vektorfiler.
// figger
Jag letar efter ett bra program med GUI som kan vektorisera en bitmap-bild. Någon som har något bra förslag? Så vitt jag kan se klarar inte GIMP att skapa vektorfiler.
// figger
- DeepThought
SV: Program för att vektorisera bild?
Hejsan figger, och välkommen till Ubuntu-se!
Jag har aldrig använt det själv, så jag vet inte vad det är kapabelt till, men jag vet att det finns ett program förm vektorgrafik som heter Inkscape. Du kan installera det via Lägg till/Ta bort.., Synaptic eller via terminalen:
sudo apt-get install inkscape
Du kan ju testa och se, förhoppningsvis passar det!
Jag har aldrig använt det själv, så jag vet inte vad det är kapabelt till, men jag vet att det finns ett program förm vektorgrafik som heter Inkscape. Du kan installera det via Lägg till/Ta bort.., Synaptic eller via terminalen:
sudo apt-get install inkscape
Du kan ju testa och se, förhoppningsvis passar det!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag instämmer med DeepThought, Inkscape har en funktion för att vektorisera bitmappade bilder.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Inkscape är kung - jag har själv gjort det du vill göra med just Inkscape. En tutorial som kanske hjälper: http://www.inkscape.org/doc/tracing/tut ... acing.html
/Per
/Per
- maths57
Jag har för mig att man ännu inte löst problemet med hur man omvandlar bitmapbilder till vektorbilder. Fotografier är komplicerade saker. Själv prövade jag en gång att skanna in en teckning och spara den som PNG. Sedan importerade jag den i Inkscape och ritade av den för hand. 

- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Det fanns för flera år sedan ett program från Adobe som gick att använda till detta... kommer inte ihåg namnet just nu (kanske går i Illustrator nu för tiden?). Men ännu bättre om det går i Inkscape förstås.maths57 skrev: Jag har för mig att man ännu inte löst problemet med hur man omvandlar bitmapbilder till vektorbilder. Fotografier är komplicerade saker. Själv prövade jag en gång att skanna in en teckning och spara den som PNG. Sedan importerade jag den i Inkscape och ritade av den för hand.![]()
/ Mattias från designbilder.se
Hej igen,
Stort tack för alla bra tips. Inkscape fungerar superbt och löste hela problemet i en handvändning. Dock saknar jag möjligeten att spara i .wmf-format. Smällar man får ta. Ja, tyvärr finns det fortfarande ofrälsta som använder Windows.
// figger
Stort tack för alla bra tips. Inkscape fungerar superbt och löste hela problemet i en handvändning. Dock saknar jag möjligeten att spara i .wmf-format. Smällar man får ta. Ja, tyvärr finns det fortfarande ofrälsta som använder Windows.
// figger
Inkscape kunde inte öppna eller importera WMF bilder från någon av mina cliparts filer.
Har lämplig bild för alla tillfällen. men kan inte använda dem.
Openoffice Draw däremot kan infoga WMF filer. Problemet är att förhansgranskningen med tumbnails saknas.
Har lämplig bild för alla tillfällen. men kan inte använda dem.
Openoffice Draw däremot kan infoga WMF filer. Problemet är att förhansgranskningen med tumbnails saknas.
- DeepThought
Det finns ett tillägg till Inkscape som gör att du kan öppna WMF-filer:
http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/GettingExtensionsWorking
http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/GettingExtensionsWorking
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Det var för svårt att förbättra Inkscape. Ubuntu-laddning, Drag-Drop, Klick hittades inte. Har använt Corel Draw och Designer en hel del och bör kunna dessa program. Det blev strul, då de krävde tusentals spänn för att dessa program skulle fungera med de nya Windows-versionerna.
Dessa psykosomatiska aversioner har jag nu också för Inkscape. Vad kan Inkscape, som inte kan utföras med Openoffice Draw.
Behovet av WMF filer kan ju elimineras om man skulle hitta motsvarande blommor, fiskar, fåglar och landskap för Ubuntu. Var finns andvändbara Cliparts för Ubuntu ? En bild, som är lämplig för etiketter, födelsedagsgratulationer, bröllop, begravningsfonder, julkort, julpaketkot osv.
(WMF kan hämtas med Open office draw. Sedan kan bilden konverteras till Polygoner.
Härefter kan bilden få kommandot Ungroup. Nu kan bilden plockas i bitar och ändras till lämpligare format.)
Dessa psykosomatiska aversioner har jag nu också för Inkscape. Vad kan Inkscape, som inte kan utföras med Openoffice Draw.
Behovet av WMF filer kan ju elimineras om man skulle hitta motsvarande blommor, fiskar, fåglar och landskap för Ubuntu. Var finns andvändbara Cliparts för Ubuntu ? En bild, som är lämplig för etiketter, födelsedagsgratulationer, bröllop, begravningsfonder, julkort, julpaketkot osv.
(WMF kan hämtas med Open office draw. Sedan kan bilden konverteras till Polygoner.
Härefter kan bilden få kommandot Ungroup. Nu kan bilden plockas i bitar och ändras till lämpligare format.)
-
Clipart i SVG-format finns i Open Clip Art Library.christer skrev: Var finns andvändbara Cliparts för Ubuntu ?
Tack för hjälpen.
Laddade ned 12 Mb openclipart-0.06
Där fanns många fina bilder, men det krävdes 4 klick för varje katalog
med gThumb. Har för mig att det fanns ett bättre program, som började på K...
Formaterade bort det vid senaste uppdatering då K-desktop inte kunde
uppdateras och enkelt avinstalleras
Laddade ned 12 Mb openclipart-0.06
Där fanns många fina bilder, men det krävdes 4 klick för varje katalog
med gThumb. Har för mig att det fanns ett bättre program, som började på K...
Formaterade bort det vid senaste uppdatering då K-desktop inte kunde
uppdateras och enkelt avinstalleras