Uppgradering till 7.10 vill ha ökad /boot utrymme?

Luk@$
Kontakt:

Uppgradering till 7.10 vill ha ökad /boot utrymme?

Inlägg av Luk@$ »

Hej hej! Sitter framför datorn, färdig att uppgradera från 7.04 till 7.10. Klickar upp uppdateringshanteraren och väljer att uppgradera till 7.10, lite rutor här och där, men inget allvarligt. Ända tills en ruta där det står: Inte tillräckligt med ledigt diskutrymme Uppgraderingen avbryts nu. Uppgraderingen behöver totalt 31,5M ledigt utrymme på disken "/boot". Frigör minst 18,2M ytterligare diskutrymme på "/boot". Töm din papperskorg och ta bort temporära paket från tidigare installationer genom att använda "sudo apt-get clean". kommer upp.

Jag har en separat partition för just boot som är på 54,88M.
Jag förstår inte varför 7.10 skulle behöva 18,2M extra på min boot-partition. Är det så eller försöker den installera uppgraderingen på boot-partitionen?

Kan tilläggas att jag kör trippleboot mot Vista och XP också!

Min hda partitionering ser ut som följer:

/dev/hda1    extended                                                            1,03GiB
  /dev/hda5  linux-swap                                                        996,16MiB
  /dev/hda6  ext3                      /boot                                    54,88MiB
/dev/hda2    ntfs                                                                    97,65GiB
/dev/hda3    ntfs                                                                    36,55GiB
/dev/hda4    ext3                      /                                            97,65GiB
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Uppgradering till 7.10 vill ha ökad /boot utrymme?

Inlägg av Lars »

Min installation använder 18 MiB för /boot, så jag kan inte riktigt förstå varför det skulle behövas 31,5 MiB. Men om du har många alternativa kärnor installerade så kanske du kan ta bort dem?
Luk@$
Kontakt:

Inlägg av Luk@$ »

Jag har den nu aktiva kärnan dvs 2.6.20-16-generic och den tidigare 2.6.20-15
Dessutom hade jag en annan ubuntu-installation installerad på en annan HDD tidigare, med både 2.6.20-16-generic och 2.6.20-15-generic, men som nu är borttagen utan att jag orkat bry mig att ta bort den från grublistan.

Hur menar du att jag skulle ta bort tidigare kärnor?
Tror du/ni att detta är problemet? För jag kan givetvis ge den lite mer utrymme!
Luk@$
Kontakt:

Inlägg av Luk@$ »

Jag är ledsen för bumpning, men jag måste få svar, och då är det väll ändå bättre att använda en befintlig tråd!

Så hur gör jag för att ta bort gammla kärnor? Tror ni att det är detta som är felet?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"