hur tar man bort Ubuntu

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
kalle-2000

hur tar man bort Ubuntu

Inlägg av kalle-2000 »

Har haft Ubuntu och Vista i dual boot, men nu har jag tröttnat på ubuntu då jag tyckte vista var bättre.
Så jag trodde att det enda som behövdes för att avinstallera ubuntu var att ta bort partionen ubuntu låg på men icke, bootprogrammet eller vad man ska kalla det finns kvar  :-\  och eftersom ubuntu är borta så står det:
GRUB loading...

GRUB error 22(tror jag det var)

hur löser jag detta? ska jag installera ubuntu och sen avinstallera det på "rätt sätt"? eller finns det nån annan lösning?
jag försökte med "reparera" från vista skivan men det gick inte
Senast redigerad av 1 kalle-2000, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

SV: hur tar man bort Ubuntu

Inlägg av Pinky »

Hiva in windows-skivan igen, och kör recovery. När du kommer till recovery-konsolen kör du kommandot FIXMBR.
kalle-2000

Inlägg av kalle-2000 »

Pinky skrev: Hiva in windows-skivan igen, och kör recovery. När du kommer till recovery-konsolen kör du kommandot FIXMBR.
tyvärr, det gick inte, stod att det inte var ett giltigt kommando  :-\
Användarvisningsbild
Dannie
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av Dannie »

Det är väl bara att radera Ubuntu partitionen, sedan köra reparation av Vista med CD:n och sedan med GParted förstora upp Vista-partitionen?
Funkar i alla fall med XP och XP-CD:n.
May the force be with you.
kalle-2000

Inlägg av kalle-2000 »

Dannie skrev: Det är väl bara att radera Ubuntu partitionen, sedan köra reparation av Vista med CD:n och sedan med GParted förstora upp Vista-partitionen?
precis vad jag har gjort men det går inte, reperationen påstår att allt har blivit åtgjärdat men "GRUB" är ändå kvar  :(
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

kalle-2000 skrev:
Dannie skrev: Det är väl bara att radera Ubuntu partitionen, sedan köra reparation av Vista med CD:n och sedan med GParted förstora upp Vista-partitionen?
precis vad jag har gjort men det går inte, reperationen påstår att allt har blivit åtgjärdat men "GRUB" är ändå kvar  :(
Vet inte om det är lösningen, men har du provat att bränna en SuperGrub-CD och återställa från den? Jag har för mig att det räddade min dator i ett liknande fall.
Googla efter SuperGrub. Skivan går att köra oavsett vilket operativsystem man har, precis som alla andra Live-CD.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Vet inte om detta kan vara till nån hjälp:
http://support.microsoft.com/kb/919529

Ser lite krångligt ut, men det ska nog funka.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Eller ladda hem http://www.sysint.no/nedlasting/mbrfix.htm och kör i Vista. Funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

inAbsurdum skrev: Eller ladda hem http://www.sysint.no/nedlasting/mbrfix.htm och kör i Vista. Funkar utmärkt.
Var inte problemet att han inte kom in i Vista?  ::)
kalle-2000

Inlägg av kalle-2000 »

Johnny Rosenberg skrev:
kalle-2000 skrev:
Vet inte om det är lösningen, men har du provat att bränna en SuperGrub-CD och återställa från den? Jag har för mig att det räddade min dator i ett liknande fall.
Googla efter SuperGrub. Skivan går att köra oavsett vilket operativsystem man har, precis som alla andra Live-CD.

J.R.
testa skivan och det funka! stort tack! ;)
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Jag gjorde samma sak med en XP-dator som innehöll en ubuntupartition som skulle bort... När jag tog bort ubuntupartitionen och gjorde en ny som XP klarar att hitta så gick det naturligtvis inte att starta om datorn eftersom Grub letar efter information som finns på ubuntudisken. Jag fick installera Ubuntu igen för att få igång Windows genom Grub och sedan laddade jag ner Fixmbr som någon tipsade om tidigare i tråden och körde från XP och sen startade jag om och tog bort ubuntupartitionen.

Ja, problemet var redan löst men det kan ju hända att någon mer behöver hjälp med det här i framtiden.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"