Fjärrstyra server med klen klient

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
pn

Fjärrstyra server med klen klient

Inlägg av pn »

Jag är en inbiten windows-användare som nu gör mitt 5:e försök att migrera till linux (ubuntu 7.0.4). Jag har idag en win-server som är filserver för alla i hushållet. På den har jag musik, film, bilder och backuper. Filmer och musik streamas över nätverket. Min plan är att börja med att gå över till linux på servern.

Jag har fått igång samba (efter att ha hittat en fin howto här på forumet av chippen) och det verkar fungera bra. Har inte testat spela upp musik eller film ännu, men det bör ju fungera.

Jag har servern i källaren och har den inte igång dygnet runt. Den slås på när någon behöver den. Annars är den alltid igång på kvällarna. Jag har ingen skärm kopplad till den utan styr/slår av den oftast med min väldigt klena bärbara xp-maskin.

Jag har testat att köra vnc, men det segar ner det trådlösa nätverket enormt, samt att det tar musten ur min bärbara. Ytterligare ett problem är att jag inte kunde logga in på servern förrän jag loggat in console. Så vill jag inte ha det!

Jag har läst en del på forumet, men inte hittat något som verkar passa mig...

Finns det någon "fjärrstyrningsprogramvara" som går lätt, fungerar bara man slår på servern (och inte loggar in) och som har skrivbordsutseende. Jag vill ju aldrig sitta vid servern utan sköta allt via fjärrstyrningen. Hela nätverket står bakom en ganska hårt strypt brandvägg så kryptering är inte högst prioriterat.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Fjärrstyra server med klen klient

Inlägg av mcNisse »

Till att börja med går det att konfigurera datorn att starta vnc servern vid uppstart. Det borde inte vara något problem.

Det finns ett annat bra alternativ till vnc, freenx. Den har windows klienter. http://freenx.berlios.de.

Du skulle dessutom kunna testa att installera en X-server på XP-burken och testa att slå xdcmp på servern. Det blir en inloggning som ser ut som om du skulle sitta vid servern. Fast om du har problem med att vnc tar för mycket trafik borde detta vara sämre...

Har servern ett bios och ett nätverkskort som stödjer wake on lan? Då slipper du gå ner i källaren och starta datorn. Jag startar min dator hemma på det viset.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
pn

Inlägg av pn »

Hej mcNisse och tack för ditt svar!

Ska absolut ta en titt på freenx! Jag höll på att testa nx igår (från nomachine.com), men föll till slut på ssh-konfigurationen. Jag ska kolla upp freenx och se om det är enklare att få igång. Wake on lan har jag också funderat på. Moderkortets inbyggda nätverkskort har lagt av och jag satte in ett gammalt 3com-kort som jag inte tror jag chippet för wake on lan. Annars vore det otroligt smidigt att väcka servern på det sättet.

Hmmm, då kanske man till och med skulle kunna väcka den utanför brandväggen (med dmz-inställning på routern)!  ;D
jscout

Inlägg av jscout »

mcNisse skrev: Till att börja med går det att konfigurera datorn att starta vnc servern vid uppstart. Det borde inte vara något problem.
Även jag försöker fjärrstyra en server...
Hur konfigurerar jag datorn att starta vnc servern vid uppstart?
Kör Ubuntu 7.10 Desktop som "hemmaserver" och ska testa Ubuntu 7.10 Server. Använder Ubuntu 7.10 och Win XP som klient.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

jscout skrev:
mcNisse skrev: Till att börja med går det att konfigurera datorn att starta vnc servern vid uppstart. Det borde inte vara något problem.
Kör Ubuntu 7.10 Desktop som "hemmaserver" och ska testa Ubuntu 7.10 Server. Använder Ubuntu 7.10 och Win XP som klient.
Jag har inte kört vnc. Så jag behöver veta hur du startar vnc servern?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
pn

Inlägg av pn »

Aj, aj...

Nu har jag gjort bort mig... För att installera FreeNX installerade jag alla "dependencies", vilket gick bra.  Till slut drog jag igång freenx_0.4.4+0.4.5-3_all.deb. Den blev aldrig färdig... Efter en bra stund försökte jag avbryta (går säkert att göra snyggt i terminalläge, men windows.van som jag är bootade jag om till slut...)

Någonstans är installationen fortfarande igång. När jag försöker öppna synaptic får jag följande fellmeddelande:

"E:dpkg was interrupted, you must manuallu run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E:_cache->open() failed, please report."

Jag har kört kommandot i terminalen (som root, vilket krävdes) men då får jag bara upp ett fönster med information kring nx...

Vad gör jag nu? ???
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för information du får?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
pn

Inlägg av pn »

Så här står det i terminalfönstret:

NoMachine Keys: Allow login with the key shipped with the NoMachine client. This is not as secure, but it simplifies the configuration of clients.

Custon keys: Create custom keys for freenx, while this is the most secure option you will have to distribute the server key to all involved clients, import your server's
/var/lib/nxserver/home/.ssh/client.id_dsa.key to your nx client (custom keys are not supported upstream).

Manual setup: setup freenx manually using /usr/sbin/nxsetup, leave existing configuration alone.

Remove freenx keys: Remove or don't create keys and leave freenx

<Ok>
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hittade på denna guide: https://help.ubuntu.com/community/FreeNX den kansk kan vara till nytta?
Jag har själv aldrig använt FreeNX så jag ver inte alls hur det fungerar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
pn

Inlägg av pn »

Tackar!

Får prova installera det som det beskrivs där.
pn

Inlägg av pn »

Hmmm, det gick ju bra tills dess dpkg-directoryt skulle låsas. Någon annan process använder tydligen den *gissa vilken*

Det känns som det går snabbare om jag blåser burken och börjar om
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du kan ju alltid död processen som redan är igång med ett välriktat sudo kill -9 <processnummer>. Ta reda på processnumret genom att köra ps -A.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

jscout skrev:
ll begä
Jag kör tightvncserver och det funkar utmärkt. Om du vill begränsa bandbreddsutnyttjandet ytteligare, kör en lightweight desktop istället för KDE eller Gnome. Jag kör xfce, men windowmaker är också ett bra alternativ. För att starta vncservern vid boot har jag följande rad i /etc/rc.local:

su - lasse -c "tightvncserver :1 -geometry 1230x920 -depth 24"

då startas en vncserver på desktop nummer 1 vid boot. Anslut sen till servern med en vncklient på desktop 1.
pn

Inlägg av pn »

Tack, ska kolla upp både processen och tightvnc.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"