importa bilder från digitalkamera och massomdöpning av filer

larsk

importa bilder från digitalkamera och massomdöpning av filer

Inlägg av larsk »

Någon som vet hur man kan importera bilder från en digitalkamera och få så att datumet för när filerna senast ändrades blir det datum som bilderna togs?
Det skulle även vara gött om man kunde massomdöpa alla bilder. I Windows XP kan man ju t.ex. markera ett antal filer, trycka på F2, skriva in ett ord och trycka på enter. Då får alla filer det namnet följt av en siffra inom parentes.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: importa bilder från digitalkamera och massomdöpning av filer

Inlägg av Hund »

Kan detta program vara av intresse? http://www.getdeb.net/app.php?name=Metamorphose
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Montera minneskortet.
Antingen  kopierar du  filerna med cp -p * folderDärBildernaSkaLäggas.
Det kanske går att flytta filerna. Markera bilderna. Klipp ut dem. Klistra in dem där de ska vara. (mv kommandot fungerar på det sättet)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

larsk skrev: Någon som vet hur man kan importera bilder från en digitalkamera och få så att datumet för när filerna senast ändrades blir det datum som bilderna togs?
Blev en knepig mening som jag har lite svårt att förstå, nåväl så hade det varit bra om man kunde få datumet när bilden togs med kameran. Är det möjligt att få ut den uppgiften från taggen och lägga i filnamnet?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ZX Spectrum skrev:
larsk skrev: Någon som vet hur man kan importera bilder från en digitalkamera och få så att datumet för när filerna senast ändrades blir det datum som bilderna togs?
Blev en knepig mening som jag har lite svårt att förstå, nåväl så hade det varit bra om man kunde få datumet när bilden togs med kameran. Är det möjligt att få ut den uppgiften från taggen och lägga i filnamnet?
Metamorphose ska kunna läsa Exif taggar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tack för tipset. Fungerade utmärkt.
Ändrade filnamnen på 150 bilder från "00001.jpg" o.s.v. till typ "20070311 - 00001.jpg" på några sekunder
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"