Mobilt projekt - behöver tips på hård- och mjukvara

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Mobilt projekt - behöver tips på hård- och mjukvara

Inlägg av PappaBj0rn »

Hej alla.

Lite bakgrund först kanke?
Jag och några kompisar ägnar oss åt att bygga och flyga radiostyrda modellflyg på fritiden och ett pågående projekt är en ganska stor maskin som är tänkt att ha två styrbara trådlösa kameror med sig. Ett problem är dock att fler och fler radioanläggningar går på 2,4GHz-bandet - vilket också kamerorna gör som då blir utstörda.

Fick dock en idé att man kanske skulle kunna använda en liten dator med två webkameror och trådlöst nätverk för att skicka video ner till marken.

Jag har inte hunnit gräva så mycekt själv ännu men tänkte jag ska googla lite och se vad jag kan hitta men tänkte att jag kan kolla om det är nån som har några idéer eller erfarenheter av liknade saker.

Förslag på moderkort resp. kameror?
Vad är det för räckvidd för olika former av trådlöst?
Kan jag kombinera ex. en vanlig antenn hos flygplanet med en riktantenn på marken?
Hur snabbt nät behöver jag för två live feeds från kamerorna och bästa sättet att komma åt dessa?

I förlängningen skulle det även vara intressant att koppla in olika mätinstrument och kanske även styrmöjligheter till datorn.
Nån som har erfarenhet av att koda applikationer som läser av värden från serio/parallellportar?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Mobilt projekt - behöver tips på hård- och mjukvara

Inlägg av Lars »

... men trådlöst nätverk (802.11g t.ex.) använder också 2,4 GHz-bandet.
Användarvisningsbild
Geraner

Inlägg av Geraner »

Jävla vilket häftigt projekt! Låter mycket spännande!
Håll oss uppdaterade när du hittat en slutgiltig lösning. Låter mycket intresant det där! :)
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige
Bild
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Lars skrev: ... men trådlöst nätverk (802.11g t.ex.) använder också 2,4 GHz-bandet.
Jo det visste jag men jag tror inte att det störs ut av våra radioapparater (blir dock att testa om det påverkar prestanda/räckvidd eller stör). De trådlösa kamerorna är ju väldigt enkla och har ju ingen som helst felkontroll eller korrigering.

Pratade med en kollega på jobbet som inte trodde att räckvidden skulle bli något problem då det inte finns några hinder i vägen så jg kanske slipper labba med antenner iaf.
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

Serieporten o paralellporten är bägge ganska enkla att skriva o läsa ifrån. Jag vet inte vilket språk du tänker använda men exvis c o java vet jag funkar, även python borde funka bra.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"