filändelse - säkerhetsrisk - aka det mest dryga problemet någonsin

Bograth

filändelse - säkerhetsrisk - aka det mest dryga problemet någonsin

Inlägg av Bograth »

Okej jag trodde först att det var pga att jag ändrat i userpermissions som jag fick problemet men nu så är problemet kvar...

Detta är ett såntdär problem som gör att jag vill byta tillbaka till windows bara för att det finns.

Om en fil ex jpg har filändelsen .jpg istället för JPG så får jag upp som bilden visar nedan. Hur fixar jag detta?
Att ändra filändelserna på alla filer i systemet är inte ett alternativ.

1. Hur åtgärdar jag problemet?
2. Varför uppstår det? Hur uppstår det?
Bilagor
gemen.versal-problem.jpg
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: filändelse - säkerhetsrisk - aka det mest dryga problemet någonsin

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hm... jag har själv bilder som heter *.jpg (jag brukar oftast ändra från *.JPG till *.jpg, nämligen eftersom jag tycker det är fult att ha många versaler i filnamn...), men jag får då inte upp någon sådan ruta.

En tanke som slår mig är i alla fall att man KANSKE kan göra så här:
Högerklicka på filen, välj öppna med pch välj ett program. Kanske gör detta att det kommer att fungera nästa gång?

Alternativt kanske man kan associera *.jpg-filer med ett program någonstans manuellt. Inget som jag har koll på dock.

Johnny Rosenberg
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Öppna den med högerklick, bildhanteraren (har för mig den hette så) och se om det funkar.
Alternativt kan du döpa om filändelsen till jpeg istället för jpg. Det borde lösa problemet :)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

zero gravity skrev: Öppna den med högerklick, bildhanteraren (har för mig den hette så) och se om det funkar.
Alternativt kan du döpa om filändelsen till jpeg istället för jpg. Det borde lösa problemet :)
Många har ju tusentals filer som heter *.jpg, så man kanske får rekommendera en sökning efter program som kan byta namn på många filer på en gång. Fast det finns minst en tråd här som visar lite hur man kan skriva ett skript för sådant. Det kanske är smartare.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bograth

Inlägg av Bograth »

att döpa om alla filer på datorn är alltså inte ett alternativ för det är aldeles för drygt... inte ska hela systemet frysas för att filerna är i formatet jpg och inte jpeg...
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bograth skrev: att döpa om alla filer på datorn är alltså inte ett alternativ för det är aldeles för drygt... inte ska hela systemet frysas för att filerna är i formatet jpg och inte jpeg...
Hm.. frysas? Menar du att datorn hänger sig när du ska öppna en jpg? Låter ju konstigt. Som jag skrev tidigare, så öppnas jpg-filer utan problem i min bärbara, men tyvärr vet jag inte varför det inte blir så i din dator.

Har du testat att byta namn till jpeg och annat så att du vet säkert att det verkligen är filändelsen som är problemet?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bograth

Inlägg av Bograth »

Om man läser felmeddelandetexten så säger den att filen är av typen JPEG men är namngiven jpg och därför så är den en säkerhetsrisk att öppna.

Bläddrar jag runt på alla filer (med ändelsen .jpg) så står det :

MIME-typ: image/jpeg

Och då menar jag alla jpg filer jag har... finns inte en ända jpg-fil på datorn som det inte står så på. Varför?

Problemet har uppstått nu dessutom och inte funnits tidigare (tekniskt sätt så har det funnits i ~2 dagar).
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bograth skrev: Om man läser felmeddelandetexten så säger den att filen är av typen JPEG men är namngiven jpg och därför så är den en säkerhetsrisk att öppna.

Bläddrar jag runt på alla filer (med ändelsen .jpg) så står det :

MIME-typ: image/jpeg

Och då menar jag alla jpg filer jag har... finns inte en ända jpg-fil på datorn som det inte står så på. Varför?

Problemet har uppstått nu dessutom och inte funnits tidigare (tekniskt sätt så har det funnits i ~2 dagar).
Låter ju som om något har blivit raderat av misstag. Någon rad i någon konfigurationsfil eller liknande.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

JAg har EXAKT samma problem!

.JPG får automatiskt en preview i Nautilus och kan öppnas med dubbelklick i t ex EoG /Eye of Gnome - bildvisare m m).

.jpg får en preview först när man klickar på den i Nautilus samt går inte att dubbelklicka på utan att få felmeddelandet beskrivet ovan. DEssutom finns inte previewen kvar nästa gång man går till samma mapp på .jpg-filer, men på .JPG-filer gör det det!

Jag har bl a:
* Gått igenom filen /usr/share/mine/packages/freedesktop.org.xml och hackat i den
* KOllat nästan ALLA filer i /usr/share/mine/  och i .local/share/mime och hackat lite där med.

* Jag har efter diverse hack uppdaterat med sudo update-mime-database /usr/share/mime och samma för .local/share/mime och startat om NAutilus

Men det har INTE hjälpt för just detta med .jpg kontra .JPG !!
Dock fixades andra problem i Nautilus som t ex 'Packa upp här' kom tillbaka, samt previews för avi-filer, som hade varit försvunna.

Dessa problem med bl a jpg uppstod efter att ha tillåtit en vanlig Ubuntu uppdatering (7.04).

Hur kan man rätta till skillnaden mellan .JPG och .jpg ?

Alternativt; finns det nåt bra script att ändra från .jpg till .JPG en mapp i taget?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"